جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ چرا جامعه دانشگاهی زیر آتش است؟

جلسه کنگره آمریکا برای بررسی دلایل یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌های برتر آمریکا با حواشی زیادی همراه بود. به عقیده کارشناسان نتیجه این جلسه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا را به خطر می‌اندازد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنگره آمریکا جلسه‌ای برای بررسی دلایل یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌های آمریکا تشکیل داد. جلسه‌ای که پس از استماع نظرات روسای سه دانشگاه برتر آمریکا، به تنش بین آزادی بیان و امنیت دانشگاه تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

بیانیه ۱۵ دانشگاه فلسطینی برای آتش‌بس فوری

هفته گذشته و پس از استعفای رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه هاروارد اعلام کرد که کلوین گی را به عنوان رئیس دانشگاه هاروارد حفظ خواهد کرد. اعتراضات گسترده‌ دانشگاه‌های آمریکایی از زمان آغاز جنگ غزه، ترس از یهودی ستیزی را افزایش داده است. در ادامه به بررسی جلسه استماع کنگره آمریکا می‌پردازیم و به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا شهادت‌های روسای دانشگاه‌ها با واکنش احزاب آمریکا و کاخ سفید مواجه شد.

گروه‌های مدافع یهودیان در این جلسه هشدار دادند که یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌های آمریکا مخصوصا از زمان آغاز جنگ غزه در حال افزایش است؛ اما این گروه متهم شد که انتقاد از اسرائیل را با یهودستیزی خلط کرده است.

گروه‌های طرفدار اسرائیل شعار دانشجویی «از رودخانه تا دریا» را در راستای طرفداری از حماس می‌دانند؛ اما تحلیلگران معتقدند که این اصطلاح ریشه‌های پیچیده‌تری دارد و بیانگر تمایل فلسطینی‌ها به رهایی از ظلم در سراسر سرزمین تاریخی فلسطین است.

این نگرانی‌ها درباره یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌ها سبب شد که کمیته آموزش مجلس از گی، مگیل و کورن بلوت بخواهد عملکرد خود در دانشگاه را توضیح دهند.

ویرجینیا فاکس نماینده جمهوری‌خواه به روسای دانشگاه‌ها گفت: امروز هر کدام از شما فرصت دارید که در زمینه موارد یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌های خود توضیح دهید. چرا که فضای متشنج دانشجویان را از محیط آموزشی امن محروم می‌کند.

روسای سه دانشگاه در جلسه دادرسی که پنج ساعت ادامه داشت، به این سوال پاسخ دادند که چگونه آزادی بیان را با نگرانی‌های مربوط به ایمنی دانشگاه تعدیل می‌کنند. وقتی جلسه بحرانی شده که استفانیک از رهبران دانشگاهی پرسید؛ «آیا دعوت به نسل‌کشی یهودیان آزار و اذیت تلقی می‌شود؟» یا این سوال فرضی که «آیا فراخوان برای نسل‌کشی یهودیان قوانین یا منشور رفتاری پن را نقض می‌کند؟» (منشور پن بر اساس مصوباتی است که در کنگره‌های بین‌المللی آن به تصویب رسیده‌است. پن تأیید می‌کند که ادبیات مرزی نمی‌شناسد و باید علی‌رغم تحولات سیاسی یا بین‌المللی، ارز رایج بین مردم باقی بماند.)

یکی از روسای دانشگاه‌ها در پاسخ گفت: بستگی به شرایط دارد. اگر گفتار به رفتار تبدیل شود، می‌تواند آزار باشد. این پاسخ برای استفانیک قانع‌کننده نبود و او دوباره پرسید؛ آیا درخواست برای نسل‌کشی یهودیان، آزار به حساب می‌آید؟

قانون آمریکا آزادی بیان را منحصر به یک دیدگاه خاص نمی‌کند

یکی دیگر از روسای دانشگاه‌ها گفت: آزادی بیان منحصر به یک دیدگاه خاص نیست و همه دیدگاه‌ها باید آزادی بیان داشته باشند. صریح نبودن اظهارنظر روسای دانشگاه‌ها در جلسه جنجال‌برانگیز شد.

تام گینزبورگ استاد حقوق دانشگاه شیکاگو درباره اظهارنظر روسای دانشگاه‌های آمریکا گفت: حمایت از آزادی بیان در متمم اول قانون اساسی آمریکا ذکر شده است و این افراد سخن نادرستی نگفته‌اند. چرا که بر اساس قانون آمریکا می‌توان خواستار نسل‌کشی گروه‌ها شد، در صورتی که فورا به آن‌ها آسیبی وارد نشود.

همچنین اغلب دانشگاه‌های خصوصی مانند هاروارد، ییل یا MIT به دانشجویان تضمین می‌دهد که حقوق آزادی بیان آن‌ها مطابق با متمم اول قانون اساسی رعایت شود.

حامیان مالی این دانشگاه‌ها در واکنش به اظهارات روسای دانشگاه‌ها اعلام کردند که کمک مالی به این دانشگاه‌ها را متوقف خواهند کرد. همچنین در نامه‌ای سرگشاده تصریح کردند که گی (رئیس فعلی دانشگاه هاروارد) بیش از هر کسی در تاریخ دانشگاه به اعتبار هاروارد آسیب رسانده است. در مقابل، بیش از 700 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه هاروارد طوماری امضا کردند که در آن از هیئت امنای دانشگاه خواستند در برابر برکناری رئیس دانشگاه مقاومت کنند.

در بین سه رئیس دانشگاه آمریکایی فقط مگیل بر موضع خود پافشاری کرد و از ریاست دانشگاه پنسیلوانیا استعفا داد؛ اما روسای هاروارد و MIT عقب‌نشینی کردند. این عقب‌نشینی از نطر گینزبورگ استاد حقوق دانشگاه شیکاگو ترسناک توصیف شد، چرا که احتمالا آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا را به خطر خواهند انداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =