ریجکت‌شدن بسیاری از مقالات در ۱۰ سال گذشته/ تقلب در پژوهش از پروپوزال آغاز می‌شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: بررسی ها نشان داده بسیاری از مقالات در ۱۰سال گذشته ریجکت شده‌اند! در این زمینه چین عربستان و ایران و به طور کلی آسیا سهم بالایی دارد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توحید پوررستم رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در خصوص نقش پژوهش در دانشگاه اظهار کرد: وظیفه دانشگاه در دو عرصه علم و فرهنگ است؛ چرا که با علم صرف شبیه به دنیای غرب خواهیم شد که هرچند به پیشرفت علمی دست یافته‌اند اما ثبات ندارند و قسمت اعظم زندگی بحث فرهنگ است.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد با اولین‌ها به نمایشگاه پژوهش آمد/ از تولید رنگ‌های پودری نانویی تا آزمایشگاه تخصصی کشت و بافت گیاه جوجوبا

وی ادامه داد: آموزشی که به پژوهش ما و بالعکس پژوهشی که به آموزش ما کمک نکند صرفا یک نام است. تمامی اتفاقاتی که در حوزه پژوهش رقم خورده است؛ مقدمه آن آموزش بوده است.

پوررستم خاطرنشان کرد: مشکل اصلی آموزش عالی اتفاقات بد در چاپ مقالات و پایان نامه‌هایی که دانشجویان کار می‌کنند؛ چرا باید خیلی از مقالات ریجکت شوند؟ بررسی ها نشان داده بسیاری از مقالات در ۱۰سال گذشته ریجکت شده‌اند! در این زمینه چین عربستان و ایران و به طور کلی آسیا سهم بالایی دارد.

وی تصریح کرد: چرا باید اجازه بدهیم افراد به فکر تقلب در نوشتن پایان نامه یا مقاله باشند؟ وقتی دانشجو بداند استاد در طول ترم طرح درس و برنامه دارد چرا باید تقلب کند؟

پوررستم افزود: اگر مقاله تقلبی باشد پایان نامه هم تقلبی است. مشکل تحصیلات تکمیلی این است که باید مشابه جلسه دفاع دکتری از پروپوزال دفاع شود؛ چراکه وقتی دفاع نشود دانشجو به سمت تقلب سوق پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: ۳۰ درصد تقصیر بر عهده فرد متقلب و مابقی بر عهده آموزش عالی مقصر است. وقتی پروپوزال ساختگی باشد پایان نامه و در نهایت مقاله مستخرج از آن هم ساختگی خواهد بود.

پوررستم تصریح کرد: استاد یا اساتید راهنما متهم یا متهمان اصلی هستند که پژوهش را به بیراهه و دانشجو را به تقلب سوق می‌دهند و در مرحله بعد مشاورین و داورها که اجازه می‌دهند پروپوزال ساختگی جلو برود.

وی با تاکید بر اینکه تقلب و منشا فساد از پروپوزال آغاز می‌شود، افزود: دانشجو باید از ترم دو پروپوزال را یاد بگیرد. درس روش تحقیق اساس و پایه پژوهش است. بنابراین در پژوهش مشکلات اصلی داریم که منشا و استارت آن هم به پروپوزال بازمی‌گردد. پروپوزال را جدی بگیریم تا دانشجو هدفمند کار کند.

مبانی نظری علوم انسانی اسلامی مورد توجه دانشمندان قرار بگیرد

اکبر اشرفی؛ قائم مقام معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشکدگان جامعه و حکمرانی نیز در این مراسم اظهار کرد: در بحث علوم انسانی و پژوهش باید بدانیم با کدام رویکرد در علوم انسانی میخواهیم پژوهش انجام دهیم؟ پژوهش یعنی جستجوی حقیقت که البته تعاریف مختلفی از حقیقت وجود دارد.

وی ادامه داد: پژوهش ها بر اساس مبانی نظری انجام می‌شوند. از منظر علوم انسانی اسلامی انسان اساسا موجود مستقل و خودمختاری نیست و هر کاری را به اذن خدا میتواند انجام دهد.

اشرفی خاطرنشان کرد: شاکله نظری در علوم انسانی هم بسیار اهمیت دارند. تبیین واقعه ۲۲بهمن چگونه انجام میشود؟ بر اساس تئوری های مارکسیستی یا لیبرالیستی؟ هیچ کدام جوابگو نیست و به نوعی انحراف است و نمیتواند انقلاب اسلامی را توضیح دهد.

وی افزود: انقلاب اسلامی در ایران را نمیتوان با تئوری های محض مادی توضیح داد. مجله گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی را با همین نگرش تاسیس کردیم که بعد از ۶شماره وزارت علوم به این مجله رتبه علمی داد. امیدوارم روز به روز مبانی نظری علوم انسانی اسلامی مورد توجه دانشمندان قرار بگیرد.

انعقاد ۱۷میلیارد و ۳۴۰میلیون ریال قرارداد پژوهشی در واحد تهران مرکزی

ستار سلامی؛ معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز در ادامه این مراسم در خصوص عملکرد ۹ ماهه پژوهش و فناوری اظهار کرد : در حوزه صدور کد اخلاق پزشکی از ابتدای ۱۴۰۲ تا کنون ۱۴۹کد صادر شده است.

وی با بیان اینکه پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد که در پژوهشیار ثبت شده اغلب به سمت صنعت رفته اند، ادامه داد: انتشار مجلات واحد نسبت به سال ۱۴۰۱ سه نشریه امسال اضافه شده است.

سلامی در خصوص آمار سامانه علم سنجی اعضای هییت علمی خاطرنشان کرد: آمار ۳۰۰نفر به ۶۵۰ نفر بدون احتساب بازنشسته ها و ماموریتها ارتقا پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: آمار اصلاح اطلاعات علم سنجی آذر ۱۴۰۲ ، ۲۲۳پروفایل فقط در این ماه اصلاح شده است. مقایسه عملکرد پژوهشی بر اساس مقالات، اعتبار پژوهانه و... سه مورد ۱۱مورد شده است.

سلامی در حوزه اداره آزمایشگاه ها و کارگاه ها نیز گفت: مقرر شده با مشارکت شرکت زیست پروتئین پژوه تهران ۱۸ مورد کیت تشخیص تولید شود. شرکت بعدی اداک ژن زیست به شکل مشارکتی در حوزه تولید کیت تشخیص با ما ادامه میدهند و در دانشگاه مستقر شده اند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه شیمی اقدام به ثبت شرکت مشترک با دانشگاه ازاد اصفهان کرده ایم، ادامه داد: قراردادی هم با جهاد دانشگاهی صنعتی شریف بسته شده و دو آزمایشگاه آموزشی برق و زمین شناسی هم افتتاح شده است.

سلامی با اشاره به تاسیس مرکز رشد واحد تهران مرکزی و استقرار شرکتها در این فضا،اضافه کرد: فضای دانشکده هنر و معماری سابق را هم به سرای نوآوری اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به اینکه اولین رویداد علوم و فناوری های همگرا و کوانتومی هفته آینده در واحد تهران مرکزی برگزار میشود، خاطرنشان کرد: رویداد صدرا ۲ به شکل هدفمند در واحدهای صنعتی خواهیم داشت.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی در خصوص طرح های برون دانشگاهی هم گفت: ۱۷میلیارد و۳۴۰ میلیون ریال قرارداد طرح های پژوهشی این واحد در ۹ ماه اخیر بوده است. با سازمان انرژی اتمی در حوزه فتومیک لیزر و فناوری های کوانتومی قرارداد داشته ایم ضمن اینکه با سازمان مدیریت بحران، اداره پست،شرکت رایتل و...هم در شرف انعقاد قرارداد هستیم.

نقش برجسته دانشگاه آزاد اسلامی در فرهنگ عمومی ایران

پروفسور محمدرضا اسلامی؛ استاد برجسته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این آئین اظهار کرد: سال ۱۳۶۶ که تازه دانشگاه آزاد راه اندازی شده بود با واحد تهران مرکزی در خیابان ولیعصر تدریس را آغاز کردم. دانشگاه آزاد را خیلی دوست دارم این دانشگاه تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ عمومی ایران گذاشته است بدون اینکه هیچ بار هزینه ای به دولت منتقل کند.

وی با اشاره به اسامی تعدادی از دانشمندان بزرگ عرصه مکانیک در دنیا تصریح کرد: اینها فکر میکردند و بر اساس آن فکر ایده و تئوری های نو مطرح میکردند.

گفتنی است در انتهای این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در حوزه های مقاله،کتاب ، رساله، طرح های برون دانشگاهی و... تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =