تنش در دریای سرخ قیمت جهانی نفت را افزایش داد

شبکه خبری فاکس‌نیوز نوشت: بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و فقدان اعتماد شرکت‌های حمل و نقل به ائتلاف نظامی آمریکا در دریای سرخ، گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت قیمت نفت را افزایش داده است و بسیاری بالا رفتن قیمت نفت را با تورم جهانی معادل می‌دانند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ به نقل از این شبکه خبری آمریکایی، با وجود اینکه قیمت نفت به طور محسوس به خاطر تنش‌های ایجاد شده در دریای سرخ افزایش یافته است ولی قیمت بشکه‌ای ۸۰ دلار بسیار کمتر از قیمت‌های زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین است. در آن زمان قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار هم رسیده بود ولی از سال ۲۰۲۲ تا کنون همچنان نرخ ثابتی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید:

صادرات نفت عربستان به بالاترین سطح خود رسید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کلیر ویو اعتقاد دارد قیمت نفت با وجود تنش‌های اخیر دریای سرخ افزایش خاصی نیافته است چون همچنان کشورهای تولیدکننده، نفت خود را در بازار عرضه می‌کنند. البته مشکلاتی برای حمل و نقل آن ایجاد شده است ولی گسترش جنگ غزه به منطقه می‌تواند قیمت‌ نفت خام را نیز تهدید کند.

کوین بوک اعلام کرده است: تجارت جهانی به طور عمده به تنگه هرمز بستگی دارد که به طور حتم روی قیمت نفت هم تاثیر دارد. اگر حتی یک نفت‌کش نیز در این مسیر متوقف شود، معامله‌گران در بازارهای جهان شروع به بالا بردن قیمت‌ها خواهند کرد.

بر اساس این گزارش رژیم اسرائیل در نزدیک کشورهای تولیدکننده نفت مثل ایران، عراق و عربستان جنگ خود را آغاز کرده است و مسیرهای تجارت نفت خام نیز دچار تنش است. البته هنوز این باور وجود ندارد که برای حمل و نقل یا تولید منطقه‌ای نفت خطراتی وجود داشته باشد ولی سیاست کشورهای مهم منطقه مثل ایران و عربستان در این امر تاثیرگذار خواهد بود. از طرفی تنگه هرمز به عنوان حساس‌ترین راه عبور و تجارت نفت خام دنیا در تعیین قیمت نفت خام در آینده مهم است.

آن بردبری، مدیرعامل شورای اکتشاف و تولید نفت آمریکا مدعی است که همه چیز بستگی به سیاست ایران و گسترش جنگ به سایر نقاط خاورمیانه دارد که به طور قطع باعث ایجاد اختلالاتی در عرضه نفت خام دنیا خواهد شد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز طی یک نشست خبری از تداوم عملیات و مانور نظامی در دریای سرخ خبر داده است. آمریکا همراه ۲۰ کشور دیگر مدعی حفاظت از مسیرهای تجاری هستند ولی شرکت‌های کشتیرانی نسبت به آنچه که این ائتلاف نظامی می‌تواند برای آنها انجام دهد، ابراز تردید کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این است که بسیاری از شرکت‌ها مسیر کشتی‌های خود را تغییر داده و خواستار شفاف‌سازی و جزئیات بیشتر در مورد برنامه‌های این ائتلاف هستند.

شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز در نهایت نتیجه گیری کرده است که هر گونه افزایش چشمگیر قیمت نفت می تواند تلاش ها برای کاهش تورم را پیچیده کند. تورم جهانی کمی کمتر از هفت درصد است که این رقم ۲ برابر بیشتر از قبل از همه گیری ۲۰۲۰ است. صندوق بین المللی پول نیز تخمین می‌زند که افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت می‌تواند تورم را نزدیک به نیم درصد افزایش دهد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1212196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =