مصونیت از مجازات علت اصلی تداوم جنایات اسرائیل

بهروز کمالوندی*

گروه بین الملل ایسکانیوز- قتل عام مردم بی‌گناه فلسطین بویژه ساکنین باریکه غزه که تاکنون حدود ۸۰ هزار کشته و مجروح به جای گذاشته که بیش از ۷۰ درصد از آنها زنان و کودکان هستند اگر چه جهان را در شوک فرو برده و باعث اعتراضات گسترده در سطح جهان شده است؛ برای نسل‌های فلسطینی در طول ۷۵ سال گذشته امر جدیدی نیست. ادامه کشتار و غصب سرزمین‌ها و تخریب اماکن عمومی مانند بیمارستان، مسجد، کنیسه و کلیسا و به تصویر کشیدن آنها که به برکت دوربین‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر در معرض دید میلیاردها انسان قرار می‌گیرد و عدم توقف این جنایات یک دلیل بزرگ دارد و آن احساس مصونیت رژیم جعلی در قبال هر نوع جنایتی است که به‌دلیل حمایت قدرت‌های جهانی بویژه امریکا از آن صورت می‌پذیرد.

این حمایت اگرچه عملاً از سال ۱۹۱۷ با بیانیه بالفور وزیر خارجه وقت انگلیس آغاز شد اما مُهر تأیید غصب سرزمین فلسطینیان و کشتار آنان در سال ۱۹۴۸ با صدور اولین قطعنامه سازمان ملل تحت عنوان «تقسیم فلسطین» زده شد. نکته بسیار جالب این است که اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (۱۸۱) «تقسیم فلسطین» نامیده شده است و به عبارتی این سرزمین تا آن روز نام و نشانی به غیر از فلسطین نداشت.

فروپاشی نظام دوقطبی

با فروپاشی نظام دوقطبی و فراهم شدن زمینه برای حمایت هرچه بیشتر کشورهای غربی بویژه امریکا از این رژیم، عرصه بین‌المللی نیز برای یکه تازی اسرائیل بیش از پیش مهیا شد.متأسفانه در سال ۱۹۹۱ با استفاده از فضای ایجاد شده ناشی از آغاز فروپاشی شوروی و ایجاد امید کاذب توسط کشورهای غربی در خصوص صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و سوء‌استفاده امریکا از شرایط، اسرائیل موفق شد قطعنامه ۳۳۷۹ سال ۱۹۷۵ مجمع عمومی سازمان ملل را که بعد از قطعنامه ۳۱۵۱ دسامبر ۱۹۷۳ صهیونیسم را همانند و هم پایه آپارتاید از مصادیق تبعیض نژادی می‌دانست لغو کند. متعاقباً اجلاس مادرید و توافق اسلو همچنین عقب‌نشینی‌های پی‌درپی در مقابل غاصبان و جانیان اسرائیلی در مقابل هیچ ما به ازایی باعث هر چه جری‌تر شدن این رژیم و ارتکاب جنایات بیشتر علیه فلسطینیان و غصب سرزمین‌های آبا و اجدادی آنان شد.

امریکا تاکنون با حدود ۵۰ بار استفاده از حق وتو در حمایت از جنایات این رژیم در شورای امنیت سازمان ملل، نه تنها زمینه مصونیت لازم برای فرار از جنایات جنگی و نسل کشی اسرائیل را فراهم کرده است بلکه با این وتوهای پی در پی باعث هرچه بی‌اعتبار شدن مهمترین رکن سازمان ملل - که قرار بود صلح و امنیت بین‌المللی را برای همه ابنای بشر به ارمغان آورد- شده است. علاوه بر این حمایت های سیاسی کشورهای غربی بویژه امریکا، انگلیس و فرانسه با تأمین انواع سلاح ها و کمک‌های مختلف به این رژیم از جمله توسعه سلاح هسته‌ای و ایجاد زرادخانه دارای چندصد کلاهک هسته‌ای عملاً به جهانیان اعلام کرده‌اند که برای حمایت از این رژیم جنایتکار و کودک کش هیچ حد و مرزی نمی شناسند و در هر وضعیتی حمایت‌های بی‌دریغ خود از آن را نخواهند کاست.

تهدید اسرائیل به استفاده از سلاح هسته ای

از جمله سازمان‌های مسئول در این رابطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. هنگامی‌که وزیر میراث رژیم صهیونیستی مردم بی‌گناه غزه را تهدید به بکارگیری سلاح هسته‌ای نمود جمهوری اسلامی ایران بلافاصله نسبت به چنین نیت وحشتناکی صدای خود را بلند کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تاریخ دهم نوامبر سال‌جاری طی نامه‌ای به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این اظهارات و نیز دو نفر از نمایندگان کنست اسرائیلی که اظهارات مشابهی داشتند همچنین اظهارات نخست‌وزیر این رژیم در مجمع عمومی سال‌جاری که طی آن گفته بود «ایران باید با تهدید هسته‌ای معتبر مواجه شود» از مدیرکل خواست که با توجه به این اظهارات مغایر با قوانین و مقررات بین‌المللی و اعتراف آشکار به داشتن سلاح هسته‌ای توسط این رژیم، علاوه بر محکوم کردن چنین اظهارات وحشتناکی با انعکاس آن به شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود در زمینه فراخوانی این رژیم به پیوستن به NPT و قراردادن تأسیسات و فعالیت‌های اتمی خود تحت نظارت آژانس گردن نهد. البته یک ماه و چند روز پس از این نامه ایران، کشورهای اسلامی و عربی نیز طی بیانیه مشابهی که برای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شد ضمن تأکید بر اینکه تجاوزات اسرائیل نقض آشکار حقوق بین‌المللی و حقوق انسان دوستانه بین‌المللی است، اظهارات وزیر میراث اسرائیل را به‌شدت محکوم کرده و آن را نشان دهنده تهدید و تحریک ارتکاب به جنایت فجیع استفاده از سلاح هسته‌ای علیه مردم بی‌گناه دانستند. در این بیانیه کشورهای اسلامی و عرب اظهارات وزیر اسرائیلی را مانعی برای تحقق هدف غایی جهان بدون سلاح هسته‌ای و نادیده گرفتن کامل خلع سلاح بین‌المللی و رژیم عدم اشاعه که آژانس از حافظان آن است، اعلام نمودند.

چرخش عجیب آژانس

متأسفانه در سال ۲۰۱۱ در یک چرخش عجیب، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی‌که همواره از سوریه به‌خاطر حمله اسرائیل به عنوان یک عضو تحت پادمان حمایت می‌نمود، تحت فشار کشورهای غربی با تغییر رویکرد بجای تنبیه اسرائیل موضوع سوریه را به شورای امنیت منعکس کرد. به عبارتی دو حمله این رژیم به کشورهای عراق و سوریه اگرچه در ابتدا با انتقاد و تقبیح کشورهای جهان از جمله قدرت‌های غربی آغاز شد لیکن با فرونشستن تب ناشی از این حملات که با قوانین و مقررات بین‌المللی کاملاً متناقض بود جای قربانی و جانی عوض شد و به جای اسرائیل این کشورهای عراق و سوریه بودند که مورد سؤال و فشار سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفتند.

کنفرانس‌های بازنگری NPT و جلسات آن در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۵، ۲۰۱۹، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز نتوانست هدف جامعه جهانی مبنی بر ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را که ضرب‌الاجل آن برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده بود به نتیجه مورد نظر برساند.

بنابراین نباید از نظر دور داشت که جنایات اسرائیل و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای و گسترش روزافزون سلاح‌های کشتار جمعی توسط این رژیم ناشی از ابهام در مقررات بین‌المللی نیست، بلکه این امر نتیجه مصونیتی است که کشورهای غربی بویژه امریکا در قالب چتر حمایتی برای فرار از مجازات جنایات علیه بشریت، نسل‌کشی و جنایات جنگی روی این رژیم ایجاد کرده‌اند. به همین دلیل علاوه بر تلاش حقوقی از طریق دیوان بین‌المللی کیفری، تلاش‌های سیاسی کشورهای صلح دوست جهان با استفاده از سازکارهای موجود بین‌المللی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل و افشارگری‌های مستمر رسانه‌ای در سطح بین‌المللی نسبت به جنایات صورت گرفته می‌تواند با مورد انزوا قراردادن قدرت‌های حامی اسرائیل آنان را در وضعیتی قرار دهد تا مجبور شوند به خواست جامعه بین‌المللی تن دهند.

*سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

کد خبر: 1213266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =