صالحی: سردار سلیمانی مشکلات میدان را علاوه بر اسلحه، با دیپلماسی حل می‌کرد

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهید سلیمانی علی‌رغم نظامی بودن، یک سیاست‌مدار بافرهنگ نیز بود، گفت: سردار مشکلات میدان را صرفا با اسلحه پیش نمی‌برد و اگر امکان پذیر بود از ظرفیت سیاست و دیپلماسی هم استفاده می‌کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ویژه برنامه بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی که امروز ۱۱ دی‌ماه در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، گفت: بی‌شک، معمار شکل دهی به جبهه مقاومت سردار سلیمانی بود.

بیشتر بخوانید:

سردار سلیمانی خورشید فروزان و خاموشی‌ناپذیر جبهه‌مقاومت است

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی نماد غرور و عزت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: فروتنی و گمنامی جزو خصوصیت شهید سلیمانی بود. زمانی بنده با شهید آشنا شدم که منطقه و جهان بهم ریخته بود، لیبی، تونس، سوریه و عراق درگیر برخی مسائل شده بودند. بنابراین من و سردار هر هفته جلسه داشتیم و می‌دیدم که ترس در وجود ایشان معنا نداشت.

صالحی گفت: سردار سلیمانی در طوفان‌های شبهات و حوادث خویشتن‌دار بود. مثلا وقتی برخی رسانه‌های معاند به سادگی حق را باطل می‌کردند، ایشان صبور و آرام بود.

وزیر اسبق امور خارجه افزود: شهید سلیمانی علی‌رغم اینکه نظامی بود، یک سیاست‌مدار بافرهنگ نیز بود. یعنی مشکلات میدان را صرفا با اسلحه پیش نمی‌برد و اگر امکان داشت از ظرفیت سیاست و دیپلماسی هم استفاده می‌کرد.

وی تصریح کرد: سردار سلیمانی آرمان‌ها را برپایه ارزش‌ها دنبال می‌کرد. مثلا فعالیت اقتصادی و معیشتی را در چارچوب ارزش‌های اسلامی می‌خواست.

هدف از تشکیل داعش جداکردن سوریه از جبهه مقاومت بود

صالحی بیان کرد: ما حامی منظومه مقاومت در منطقه هستیم و از بیان این موضوع هیچگونه هراس وخجالتی نداریم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: داعش معارض ساختگی و جعلی غرب بود. غرب می‌خواست با ایجاد داعش، سوریه را از محور و جبهه مقاومت خارج کند. سردار سلیمانی متوجه این سیاست شد و از ایجاد و گسترش آشوب در منطقه جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: ایران به دعوت رسمی دولت سوریه وارد جبهه مبارزه با داعش شد. در آن زمان، برخی از مسئولان و افراد می‌گفتند که حمایت از سوریه را متوقف کنید چراکه این کشور خیلی زود فرو می‌پاشد اما سردار با دلگرمی مقام معظم رهبری در جبهه مبارزه حق علیه باطل ماند.

صالحی گفت: کشورهای مختلف آن زمان، سفارت‌های خود را در سوریه تعطیل کردند ولی اکنون همان کشورها برای بازگشایی سفارت‌ها سف کشیده‌اند.

این کارشناس بین‌الملل تصریح کرد: اگر نحوه و مسئولان ترور سردار سلیمانی در دادگاه‌های بی طرف مطرح شود، قطعا محکوم خواهد شد. چون سردار نه سلاح داشت و نه در میدان جنگ بود. بنابراین بر اساس قوانین جنگ، حمله به ایشان در آن زمان و مکان خلاف قانون بود.

کشتار مردم غزه در تاریخ بی‌سابقه است

وی گفت: ملت‌ها همواره روح آزادی خواهی دارند. مثلا در جریان جنگ غزه، مردم کشورهای مختلف همدردی کردند و خودشان را از دولت‌ها جدا کردند. سلاخی، کشتار و نسل کشی که امروز در غزه اتفاق می‌افتد، در طول تاریخ بی‌سابقه است.

وزیر اسبق امور خارجه بیان کرد: مظلومیت ایران در جنگ غزه بر همگان مشخص و نمایان شد چراکه دنیا متوجه جنایت‌های آمریکا جنایتکار علیه مردم شد. آمریکا رسما اعلام کرده که به رژیم صهیونیست سلاح می‌دهد و ابزارهای جنگی را در اختیار افرادی می‌گذارد تا نسل‌کشی کنند.

صالحی گفت: من به وضوح ترس را در چهره نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیست دیده‌ام.

سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است

صالحی با اشاره به سیاست‌های خارجی ایران بیان کرد: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است‌. یعنی سیاست خارجی نیمی از دولت است‌.

این کارشناس بین‌الملل گفت: سیاست خارجی مقید برخی قیدها و قوانین است. مثلا سازمان امور خارجه برخی قوانین سازمان ملل را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه هر کسی توانایی فعالیت در حوزه سیاست خارجه را ندارد، افزود: مدیران سیاسی باید علم و هنر سیاست خارجی را داشته باشند.

صالحی بیان کرد: دولت‌ها و وزارت‌های امور خارجه باید مدافع مردم کشورشان باشند تا حمایت آنان را به همراه داشته باشند. اگر این حمایت نباشد، وزارت انور خارجه به عنوان ویترین دولت و کشور در مجامع بین‌الملل قدرت و برش نخواهد داشت.

وزیر اسبق امور خارجه با تاکید بر مشارکت پر شور مردم در انتخابات مجلس در ۱۱ اسفندماه خاطرنشان کرد: انتخابات مناسب و سالم باعث شکل‌گیری سیاست داخلی و خارجی منسجم می‌شود.

وی افزود: اگر انتخابات پرشور نباشد، مجلس ضعیف خواهد شد. همچنین به دنبال آن حاکمیت  نیز ضعیف خواهد شد.

صالحی گفت: انتخابات پرشور مورد تاکید مقام معظم رهبری است. بنابراین وظیفه تک تک ما حضور در انتخابات پیش‌رو است.

این کارشناس حوزه بین‌الملل ادامه داد: همه ما در یک کشتی قرار داریم و باید منافع کلی را در نظر بگیرم. یعنی گروه‌های مختلف اختلافات را کنار بگذارند.

وی گفت: ما نباید فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم و نیمه پر را در نظر نگیریم. به این معنا که نباید فقط از وضعیت اقتصادی و معیشتی حرف زد؛ بلکه باید از پیشرفت‌های انقلاب نیز صحبت شود. در چنین حالتی امید آفرینی در کشور ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حیثیتی برای آمریکا باقی نمانده است؛ گفت: کنگره آمریکا مسئولان چند دانشگاه مطرح این کشور را فرا خواست، چون  نام غزه در این دانشگاه‌ها مطرح شده بود.

صالحی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی آبروی آمریکا در جهان را خدشه دار کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =