جذب ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی با اجرای آمایش/ ۳۴ رشته در ۱۷ واحد و مرکز ساماندهی شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد گفت: امسال با اجرای طرح آمایش در نتیجه جابه‌جایی ۳۴ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، موفق به جذب ۶۰۰ دانشجو شدیم.

محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص روند اجرای طرح آمایش در این استان اظهار کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از راه کنش های اصلی کیفیت بخشی به خدمات دانشگاه است که در همین راستا دو اقدام اساسی را انجام دادیم؛ یکی اینکه رشته ها را ساماندهی کردیم و ۳ فاکتور نیاز منطقه، مزیت واحد دانشگاهی و آینده‌نگری را برای ساماندهی رشته ها درنظر گرفتیم.

بیشتر بخوانید:

۲ سرای نوآوری جدید در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تأسیس می‌شود

وی ادامه داد: بر همین اساس ۳۴ رشته در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در استان خراسان رضوی جابه‌جا و یا به عبارتی ساماندهی شد یعنی در بین ۱۷ واحد و مرکزی که در خراسان رضوی داریم جلسات متعددی را تشکیل دادیم و در گام اول مدیران واحد را قانع کردیم که به طور مثال فلان رشته نیاز منطقه شما هست یا خیر، چه مزیت‌هایی دارد و در آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟

مرادی خاطرنشان کرد: مجموع رشته هایی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری جابه جا کردیم امسال ۳۴ رشته بود و با احتساب رشته هایی که سال گذشته ساماندهی شدند این تعداد به ۴۳ رشته افزایش پیدا کرد.

وی افزود: جابه جایی‌ها سبب شد که ما امسال از محل جابه جایی رشته ها به ویژه رشته هایی که ۵ سال بود دانشجویی متقاضی این رشته‌ها نبود امسال ۶۰۰ دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری جذب کردیم به طور مثال رشته صنایع غذایی در مقطع کارشناسی ارشد و در واحد سبزوار دانشجو نداشت که با ساماندهی امسال به تربت جام منتقل شد و ۲۲ دانشجوی جدید جذب کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد اضافه کرد: سبد دانشجویی ما در مقطع کارشناسی ارشد امسال ۶۰۰ دانشجو افزایش داشته است که رقم بسیار قابل توجهی در تحصیلات تکمیلی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جابه جایی ها با توجه به سند آمایش دانشگاه سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و بنا داریم تا با رصد دقیق کل آموزش استان را آمایش کنیم و رشته محل هایی در هر شهر وجود داشته باشد که نیاز آن منطقه باشد و آینده آن منطقه با وجود این رشته ها رونق بیشتری داشته باشد.

مرادی تصریح کرد: سال گذشته در مقطع کارشناسی نیز بالغ بر ۹۰ رشته را هم جابه جا و هم رشته محل های جدیدی را ایجاد کردیم که با این ساماندهی بالغ بر ۳۲۰۰ دانشجو طی دو سال گذشته جذب شده است.

تحصیل ۳۸ هزار دانشجو در واحد مشهد/ ۴ هزار نفر به جمعیت دانشجویی اضافه شد

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار سبد دانشجویی ما در مشهد از مرز ۳۸ هزار دانشجو گذشته است یعنی در فاصله یک سال از ۳۳ هزار و ۴۰۰ دانشجو به بالای ۳۸ هزار دانشجو رسیده ایم و یک جمعیت ۴ هزار نفری به جمعیت دانشجویی ما در مشهد اضافه شده است در استان هم این رقم قابل توجه است و ۱۷.۵ درصد رشد دانشجو در سال جاری داشته ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد با اشاره به اینکه واحدهای گناباد و قوچان در استان خراسان رضوی وضعیت سودآوری ضعیفی داشتند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این دو واحد امسال بیشترین رشد دانشجو را داشتند در قوچان ۳۳ و در گناباد ۱۸ درصد افزایش دانشجو داشتیم که نوید بخش آینده ای بهتر از لحاظ جذب دانشجوست.

پروژه نیروگاه خورشیدی گناباد تا پایان سال نهایی می‌شود/ رشد ۳۳ و ۱۸ درصدی جمعیت دانشجویی در واحدهای قوچان و گناباد

وی افزود: گناباد به زودی و با حمایت نماینده مجلس و دستگاه های اجرایی صاحب نیروگاه خورشیدی میشود که ظرفیت بسیار بالایی خواهد داشت و ۱۲۰۰ میلیارد تومان باید برای این نیروگاه سرمایه گذاری شود که مقرر شده با تسهیلات بانکی و صندوق پژوهش و فناوری کار انجام شود. شورای اقتصاد دانش بنیان استان هم این پروژه را مصوب کرده و در نهایت برای تصمیم گیری نهایی به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است که امیدواریم با پیگیری ها قبل از پایان سال بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم.

مرادی با اشاره به طرح ابتکاری دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز تصریح کرد: واحدهای مختلف دانشگاهی از جمله واحد مشهد توانایی ویژه ای در تولید جلبک دارند که با محوریت واحد علوم و تحقیقات کنسرسیومی تشکیل شده است تا این واحدها کار تولید جلبک را پیش ببرند.

وی افزود: در این کنسرسیوم بنا به اقتضائات هر واحد درصدی از سهم را اختصاص داده اند که سهم واحد مشهد ۲۰ درصد است و بعد از نهایی شدن کنسرسیوم در شورای اقتصاد دانش بنیان کار عملیاتی خواهد شد و در حال حاضر چند و چون آن در سازمان مرکزی و با همکاری ۵ واحد در حال بررسی است. در واحد مشهد به لحاظ آزمایشگاهی بحث تولید جلبک به انتها رسیده و مرکز تحقیقات بیولوژیک کاربردی ما این موضوع را به انتها رسانده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214849

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =