واکنش هند و چین به حمله ایران به مقر گروهک تروریستی جیش‌الظلم در پاکستان

وزاری خارجه چین و هند به حمله ایران به مقر گروهک تروریستی «جیش‌الظلم» در پاکستان واکنش نشان دادند

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شامگاه سه شنبه ۲۶ دی ماه دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم در خاک پاکستان منهدم شد. گروهک تروریستی تجزیه‌طلب جیش الظلم در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مردم و نیروهای نظامی ایران را به شهادت رسانده است. اواخر آذرماه ۱۱ افسر پلیس در حمله به کلانتری راسک به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید:

اسماعیل کوثری: پاکستان باید مرزهایش را برای ورود تروریست‌ها مسدود کند

واکنش هند


گروهک تروریستی جیش الظلم با صدور بیانیه‌ای حمله پهپادی و موشکی به محل استقرار نیروهای خود را تایید کرد.در بیانیه این گروهک اصابت ۶ پهپاد انتحاری و چند فروند موشک به مواضعی در کوه‌های مرزی بلوچستان تایید شده است.
«راندیر جیسوال»، سخنگوی وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «این مسئله موضوعی بین ایران و پاکستان است. تا جایی که مسئله به هند مربوط می‌شود موضع تزلزل‌ناپذیر ما تحمل صفر در قبال تروریسم است.»
سخنگوی وزارت خارجه هند در ادامه اضافه کرد: «ما اقداماتی را که کشورها برای دفاع از خودشان انجام می‌دهند درک می‌کنیم.»
بین هند و پاکستان از زمان استقلال هر یک از آنها از سلطه انگلیس در سال 1947 روابط پیچیده و پرتنشی داشته‌اند. یکی از اصلی‌ترین منابع تنش میان دو کشور منطقه «کشمیر» است که هر دو بر آن ادعای حاکمیت دارند و به بروز تنش‌ها و درگیری‌های متعدد میان دو طرف منجر شده است.
اولین درگیری میان این دو قدرت اتمی در سال‌های 1947 تا 1948 بر سر کشمیر به وقوع پیوست. بعد از آن دو کشور چندین بار دیگر وارد درگیری‌های متعدد شده‌اند.
مسئله تروریسم نیز یکی از منابع اصلی تنش‌ها در روابط دو کشور بوده است. هند پاکستان را به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی که عامل حملات تروریستی در کشمیر بوده‌اند متهم کرده است. این مسئله بارها به اختلافات و کشمکش‌های دیپلماتیک میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو منجر شده است.
در سال‌های گذشته دو کشور تلاش‌هایی برای بهبود روابط از طریق گفت‌وگو داشته‌اند اما پیشرفت در این گفت‌وگوها به دلیل مسائل داخلی، اقدامات نظامی و تفاوت‌های ایدئولوژیک حاصل نشده است.
مسئله حمله ایران به مقر جیش‌الظلم از جمله موضوعاتی بود که امروز در گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان مورد بحث قرار گرفت.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با «جلیل عباس جیلانی»، وزیر امور خارجه پاکستان بر احترام تهران به « به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان» تأکید کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو، امنیت پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت که جریان موسوم به جیش‌ العدل، گروهکی تروریستی است که علیه امنیت مشترک ایران و پاکستان اقدام می‌کند.
وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد که امنیت ایران بارها توسط این گروهک تروریستی از خاک پاکستان مورد تهدید قرار گرفته و این گروهک بارها مسؤولیت اقدامات تروریستی در خاک ایران را به عهده گرفته است.
جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این تماس تلفنی با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور و سابقه ایران و پاکستان در دفاع از یکدیگر و نیز مبارزه با تروریسم، امنیت ایران را امنیت پاکستان خواند و افزود: هرگاه تهدیدی در خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته، دولت پاکستان علیه آن اقدام کرده است.
وی همچنین حوزه‌های فراوان همکاری دو کشور را مورد اشاره قرار داد و از طرف ایرانی خواست تا اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان را در راستای همکاری‌های مشترک دو کشور در اختیار پاکستان قرار دهد.
وزیر خارجه پاکستان در پایان گفت که این کشور انتظار دارد مقابله با گروه‌های تروریستی در پاکستان توسط نیروهای پاکستان انجام شود.

واکنش چین


به دنبال ادعای پاکستان در خصوص کشته شدن 2 کودک طی حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در خاک این کشور، چین روز چهارشنبه از پاکستان و ایران خواست تا «خویشتنداری» نشان دهند.
به گزارش «خبرگزاری فرانسه» «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری هفتگی گفت: «ما ازهر دو طرف می‌خواهیم خویشتنداری کنند، از اقداماتی که منجر به تشدید تنش می‌شود اجتناب و برای حفظ صلح و ثبات با یکدیگر همکاری کنند».
وی گفت: «ما ایران و پاکستان را همسایگان نزدیک و کشورهای بزرگ مسلمان می‌دانیم.»
بر اساس این گزارش، شامگاه سه شنبه ۲۶ دی ماه دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم در خاک پاکستان منهدم شد.
گروهک تروریستی تجزیه‌طلب جیش الظلم در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مردم و نیروهای نظامی ایران را به شهادت رسانده است. اواخر آذرماه ۱۱ افسر پلیس در حمله به کلانتری راسک به شهادت رسیدند.
گروهک تروریستی جیش الظلم با صدور بیانیه‌ای حمله پهپادی و موشکی به محل استقرار نیروهای خود را تایید کرد.

در بیانیه این گروهک اصابت ۶ پهپاد انتحاری و چند فروند موشک به مواضعی در کوه‌های مرزی بلوچستان تایید شده است.
وزارت امور خارجه پاکستان از اعتراض به وزارت خارجه ایران و احضار یک دیپلمات ایرانی به وزارت خارجه خبر داد.
یک مقام ارشد امنیتی پاکستان که مایل به افشای هویت خود نبود، مدعی شد که ایران قبل از حمله هیچ اطلاعاتی را به اشتراک نگذاشته است. وی گفت که پاکستان این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در زمان و مکان مورد نظر پاسخ دهد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1216238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =