اسلامی: تحول عظیمی در تنوع رادیو دارو خواهیم داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص رادیوداروها گفت: حدود ۲۰ رادیودارو در فاز بالینی قرار دارد و یک تحول عظیمی است که تنوع رادیودارو داریم. سال آینده بزرگترین مرکز رادیودارو کشور در منطقه را ایجاد خواهیم کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به تشریح آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی پرداخت.

بیشتر بخوانید:

اسلامی: آب سنگین ایران به همه کشورهای پیشرفته صادر می‌شود

وی در ابتدا در خصوص دستاوردها گفت: این دهه فجر همکاران ما دستاوردهای خود را به نقطه بهره برداری رساندند. دستگاه طیف سنجی جدید در صدر اقلامی است که به ما نمی فروشند و در انحصار سه کشور است و جزو لوازمی است که قابلیت اطمینان ازمایشگاه هسته‌ای را در خصوص غنی سازی می‌تواند تقویت کند.

اسلامی درباره دستاورد طیف سنجی "ایرانیوم" ادامه داد: به هر کشوری این دستگاه فروخته نمی‌شود. یک کار متعهدانه با چهارسال کار طاقت فرسا در مجتمع شهید احمدی روشن در نطز انجام شد. این پدیده بسیار استراتژیک به ثمر آمد.

وی درباره عملکرد این دستگاه گفت: ما همواره می‌خواهیم غنای فناوری را در غنی سازی اندازه گیری کنیم. همچنین برای ایزوتوپ کاربرد دارد. در سایر صنایع مانند پتروشیمی‌ها هم این دستگاه استفاده می‌شود. کار بزرگی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری بود. قیمت آن ۲ میلیون دلار است و به ما نمی‌فروشند. با کار خلاقانه همکاران توانستند این دستگاه را بسازند.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره سامانه پرتودهی جدید رونمایی شده و استفاده آن گفت: محصولات هر کدام نوعی افت دارند و راه حل خاص باید در نظر گرفته شود. ما در خصوص پرتودهی با اشعه گاما عقب هستیم. این بحث سلامت جامعه و اقتصاد ملی است. وقتی پرتودهی می‌شود ضایعات در محصولات از بین می‌رود. ما این موضوع را با اهتمام ویژه دنبال کردیم. کلی سامانه مولد پرتو را در یک شبکه دانش بنیانی ایجاد کردیم. در این شرایط امروز در مطالعات ما ۱۲ قطب شناسایی شده و دو نقطه افتتاح شده است. منشا اشعه که کبالت ۶۰ است بسیار برای ما مهم بود. این جزو برنامه‌های راهبردی ما است.

وی افزود: امیدوارم دو سه ایسگاه کار شده قبل از آخر سال به بهره برداری برسد. در بندر عباس یک آفتی به اسم سوسک کله خرطومی وجود دارد. پنج ماه پیش به کاربرد پرتوها ارجاع شد. بچه‌های ما سامانه‌ای را طراحی کردند که دور تنه خرما قرار می‌گیرد و با پرتو حشره را از بین می‌برد. امیدواریم در بندرعباس استفاده از این دستگاه آغاز شود و بتوانیم دستگاه را تکثیر کنیم.

اسلامی در خصوص حوزه پزشکی و فناوری پلاسما گفت: بحث پلاسما تراپی را برای زخم های بدخیم در نظر داریم. اراده کردیم که پنجاه مرکز سال آینده راه اندازی کنیم و دو کلینیک زخم تاکنون راه اندازی شده است. با وزارت بهداشت مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم فرایند گسترش را دنبال کنیم. بحث بعدی در خصوص سرطان است. نتایج بالینی خوبی هم گرفتیم.

وی افزود: از پلاسما در حوزه شیرابه هم استفاده کردیم. روی پساب‌های صنعتی هم کار شده و دو قرارداد در حال مذاکره است. یکی برای شیرابه کلان شهرها و دیگری برای پساب شهرک‌های صنعتی است.

رییس سازمان انرژی اتمی در این برنامه همچنین در خصوص رادیوداروها گفت: رادیوداروها به صورت پیوسته تحقیقاتش تداوم دارد. تلاش داریم در بحث تشخیصی دقت و در درمانی اثربخشی را گسترش دهیم. پنجاه رادیودارو اکنون توزیع می‌شود. حدود ۲۰ رادیودارو در فاز بالینی قرار دارد و یک تحول عظیمی است که تنوع رادیودارو داریم. سال آینده انشالله بزرگترین مرکز رادیودارو کشور در منطقه را ایجاد خواهیم کرد.

اسلامی در ادامه درباره نیروگاهها و تولید برق ۲۰ هزار مگاوات گفت: بحث ۲۰ هزارمگاوات برق را مقام معظم رهبری تاکید کردند. بایستی برای این امر سازوکاری ایجاد می‌شد. ما در سند راهبردی به آن پرداختیم و عدد ۲۰ هزارمگاوات را برنامه ریزی کردیم. در قانون بودجه هم در تبصره هفت گنجاندیم. اراضی شناسایی شده و عملیات های پروژه های ۲۰ هزار مگاوات اغاز شده است. بایستی مطالعات محیطی انجام شود تا بر اساس مشخصات دقیق منطقه طراحی راکتور بتواند تطبیق داده شود. برای ایران هرمز در این مرحله هستیم. نیروگاه کارون را انشالله عملیات بتن ریزی آن را اغاز خواهیم کرد.

وی درباره واحد دو و سه نیروگاه بوشهر گفت: یک عده ابهام ایجاد می‌کنند که فعالیت هسته‌ای ما کجاست. اکنون شبکه برق جنوب کشور فعال است. واحد شماره دو ما در حال ساختار است و واحد سوم را در هفته‌های آینده اولین بتن ریزی آن اغاز خواهد شد.

رییس سازمان امرژی اتمی درباره آغاز به کار راکتور تحقیقاتی اصفهان گفت: این راکتور اکنون رویداد دوم است. رویداد اول مهیا کردن زیرساخت ها بود و خاک برداری انجام شد. رویداد دوم را روز گذشته با آغاز عملیات بتن ریزی آغاز کردیم. این راکتور در ادامه راکتور تهران است. راکتور تهران سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسیده و ما باید راکتور جایگزین داشته باشیم. باید این راکتور در اصفهان جانمایی می‌شود تا زنجیره ما را کامل کند. این راکتور یکی از اساس‌های تولید رادیودارو خواهد شد تا برای تولید انواع رادیوایزوتوپ‌ها کمک کند. همچنین بتواند برای پرتودهی سوخت مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی درباره صادرات رادیو دارو گفت: تا قبل از کرونا و گسترش تحریم ۹ کشور صادرات داشتند. این صادرات بالقوه وجود دارد اما برای بالفعل شدن نیازمند حمل و نقل پروازی است. متاسفانه تحریم‌ها نوک پیکانش سمت سلامت و جامعه قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =