گردشگری سلامت وابسته به تحقق مرجعیت علمی است/ راه‌اندازی دانشکدگان فرهنگ و تمدن با «عرصه» گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گردشگری سلامت ناشی از یک مرجعیت علمی است که ابتدا باید رخ دهد و بعد از آن به عنوان یک معلول شکل می‌گیرد. مقدمه گردشگری سلامت وجود مرجعیت علمی در حوزه های مختلف سلامت است.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در همایش ملی جامع گردشگری سلامت اظهار کرد: گردشگری یک آثار و پیامد یا یک فعل است که متعاقب یک مجموعه شرایط لازم شکل می‌گیرد و معلول یک علت است. وقتی شما در یک زیست بوم صاحب میراث تمدنی هستید مردم برای آشنا شدن با این میراث تمدنی خواهند آمد و یک نوع گردشگری تمدنی شکل میگیرد.

وی ادامه داد: اما گردشگری سلامت در ایران ما سبقه تاریخی دارد که به آن در ادامه اشاره خواهم کرد. گردشگری سلامت ناشی از یک مرجعیت علمی است که ابتدا باید رخ دهد و بعد از آن به عنوان یک معلول شکل میگیرد بنابراین تا شما مرجعیت علمی پیدا نکنید و الهام بخش نشوید هر چقدر هم قیمت ها پایین باشد اتفاقی نمی افتد پس مقدمه گردشگری سلامت وجود مرجعیت علمی در حوزه های مختلف سلامت است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: از لحاظ تاریخی اگر همسایگان شمالی کشور را نگاه کنیم همه این منطقه اسلامشان تابعیت از اسلامی است که پزشکان ایرانی در این منطقه صادر کرده اند یعنی تا تاتارستان که می روید می بینید کتابهای علمی گذشته اینها به زبان فارسی است و مجموعه لغت ها فارسی است و وقتی بررسی میکنید متوجه میشوید ماحصل پزشکان ایرانی است که برای درمان مردم مهاجرت کرده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این گسترش فرهنگ نتیجه مرجعیت علمی و نوعی گردشگری سلامت است بنابراین لازمه گردشگری سلامت، مرجعیت علمی است. موضوع وقتی به گردشگری ختم میشود امر فرهنگی هم شکل میگیرد و در واقع شرط کافی فضای فرهنگی است که باید شکل بگیرد.

وی افزود: بعد از این برهه تاریخی به دلایل متعدد تعامل قوی با همسایگان نداشته ایم و از دوران قاجار به بعد ارتباط با همسایگان رقابتی شد و غربی ها را به عنوان خارجی پذیرفتیم و یک رابطه شمال و جنوب در روابط علمی و نیز بین ایرانی ها و غیرایرانی ها حاکم شد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی که توجه ما به اثربخشی بیشتر شد اما نتوانستیم از لحاظ فرهنگی این مسئله را نهادینه و خلق و خوی بزرگ منشی را مراقبت نکردیم و اجازه دادیم آفت هایی مثل رقابت های نقطه ای شکل بگیرد و گردشگری سلامت را بر بنیان علمی به صورت تهدید دربیاورد.

وی اضافه کرد: آمارهای خوبی که امروز از بیمارستان رضوی مشهد در حوزه گردشگری سلامت ارائه شد بسیار خوشحال کننده بود در حالی که چندسال قبل در آستان قدس رضوی تعدادی افراد به صورت دلال به گردشگری سلامت و اعتبار علمی لطمه میزدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما باید سازو کار فرهنگی و زیرساختی مربوط به گردشگری را توسعه دهیم. سازو کارهای کلان نظارت پذیر، سامانه ها و استفاده از ظرفیت علمی کشور از جمله راهکارهاست.

وی اضافه کرد: ما تعداد دانشجوی غیرایرانی کشور در چند سال اخیر را افزایش داده ایم و بایستی نظام گردشگری از این ظرفیت استفاده کند. ایجاد شرکت هایی به عنوان کنشگر فعال استفاده شود کانون های گردشگری سلامت را باید بتوانیم به تبادل بگذاریم و از این ظرفیت برای زیست بوم مناسب گردشگری استفاده کنیم.

دکتر طهرانچی گفت: گردشگری خود معلول و کشنده یک قطار است که میتواند مشاغل دیگری را فعال کند. یکی از مباحث در دانشگاه های ما این است که جوانان ما تصور میکنند شغل فقط در چند رشته مدیریت روانشناسی حسابداری و کامپیوتر است در صورتی که اگر از این اقتصادهای علمی که در حال شکل گیری است میتوانند استفاده کنند.

وی افزود: در خیلی رشته های اساسی مثل تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی دانشجو جذب نمیشود در صورتی که گردشگری با طراحی مناسب میتواند فضای رشد و جذب دانشجو را فراهم کند. ما در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در مجموعه دانشکده های فرهنگ و تمدن؛ موضوع گردشگری رشته های ادبیات و فرهنگ ملل، زبان و ادبیات و تاریخ را قرار دادیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: شغل را جوان در گردشگری باید پیدا کند اما دانش بنیادی آن را در این رشته ها میتوان جستجو کرد. ما در مدارس عالی مهارت بچه ها را به گونه ای تربیت خواهیم کرد که امیدوار به آینده باشند و در آنچه که سرمایه ایران ماست تحصیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع راه اندازی دانشکدگان فرهنگ و تمدن با «عرصه» گردشگری بسیار جدی است که به رونق رشته های میراثی بپردازیم. بعضی کشورها بیش از درآمد نفت ما در این حوزه تکیه دارند. گردشگری سلامت باید بالا بردن ارزش افزوده علمی ما در حوزه پزشکی و سایر حوزه ها باشد تا بتواند آن اثر فرهنگی که در گذشته داشتیم را احیا کند. ما ملت بزرگی هستیم و لازم است خام فروشی نکنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =