عربستان از بریکس کناره‌گیری می‌کند؟

غیبت نماینده عربستان سعودی در نشست نمایندگان ملی گروه‌ اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس که ۱۰ تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در مسکو برگزار شد،‌ سوالاتی را ایجاد کرده بود که معاون وزیر امور خارجه روسیه ۲۶ بهمن‌ماه در ابن باره اطمینان داد که عربستان در این گروه باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سرگئی ریابکوف پنجشنبه در نشستی خبری در مسکو در مورد وضعیت عربستان سعودی در گروه بریکس افزود: با وجود بحث‌های داخلی، هیچ تردیدی در مورد ورود این کشور به این گروه در اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: در بحث شانگهای و بریکس ما از نقش مثبت هند تشکر می‌کنیم

نشست سه‌روزه نمایندگان ملی کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» که از آنها به عنوان «شِرپا» یاد می‌شود، ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ با تصویب ۲۳۹ رویداد و برنامه کاری این گروه در سال ۲۰۲۴ میلادی به پایان رسید. در این نشست، نماینده عربستان سعودی حضور نداشت.

عربستان سعودی یکی از پنج کشوری است که از ابتدای سال ۲۰۲۴ به گروه بریکس دعوت شده است.

در نخستین نشست نمایندگان گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ که با غیبت نماینده ریاض برگزار شد، چهار عضو جدید دیگر این گروه شامل جمهوری اسلامی ایران،‌ مصر،‌ اتیوپی و امارات متحده عربی حضور داشتند.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند.

رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.

دعوت از آرژانتین پابرجاست

معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، پنجشنبه در پاسخ به پرسشی در نشست خبری شورای تجارت و اتحادیه تجارت زنان بریکس در مسکو در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.

بریکس یک عنصر غیرقابل انکار در معماری نظام بین‌الملل است

ریابکوف در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: گروه بریکس به عنصری جدایی ناپذیر از معماری نظام بین الملل تبدیل شده است و امروز حلقه ای مهم در شکل گیری دنیای چند قطبی است که این موضوع حتی برای کسانی که با این روند موافق نیستند، غیرقابل انکار است.

تدارک برای اجلاس سران در کازان

شِرپا روسیه در بریکس همچنین یادآور شد که اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس ماه اکتبر ۲۰۲۴ (مهر- آبان ۱۴۰۳) در کازان روسیه برگزار می‌شود و قبل از آن، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ماه ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد- تیر ۱۴۰۳) در نیژنی نووگورود برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: ما به تقویت هماهنگی بین کشورهای گروه بریکس در چارچوب‌های کلیدی نظام بین الملل؛ در درجه اول در سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و گروه ۲۰ کمک خواهیم کرد؛ این اقدام برای نزدیکی رویکردهای اعضای بریکس در بسیاری از مسائل نیاز است.

حدود ۳۰ کشور علاقه مند به بریکس

ریابکوف در بخش دیگری از این نشست یادآور شد که حدود ۳۰ کشور دیگر علاقه مند به نزدیک شدن به گروه بریکس هستند.
نماینده روسیه در گروه بریکس افزود: رویکرد مسکو در دوره ریاست بر این گروه این است که کشورهای شریک بریکس به فرایندها و قالب‌های همکاری و تا حد امکان به عضویت کامل در این گروه،‌ دسترسی داشته باشند.

فهرست کشورهای شریک بریکس هنوز مورد بحث قرار نگرفته است

معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهار داشت: فهرست کشورهای شریک احتمالی گروه بریکس هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.
وی درباره معیار پذیرفتن کشورها به عنوان شریک گروه بریکس گفت: این کشورها نباید در تحریم های یکجانبه، سیاست تحریمی کشورها و بلوک های غیردوست مشارکت داشته باشند.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. با وجود عضویت پنج عضو جدید در این گروه شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی از دی‌ماه ۱۴۰۲، موضوع تغییر نام مجدد این گروه تاکنون به صورت رسمی مطرح نشده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1220376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =