ورزش کردن بیشترین آسیب را به کدام قسمت پاها وارد می‌کند؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فلوشیپ فوق تخصصی مچ پا گفت: آسیب های ناشی از حرکات ورزشی بویژه در ورزشکارانی همچون دونده‌ها، اغلب در ناحیه آَشیل پا اتفاق می‌افتد و بسته به میزان آسیب‌دیدگی می‌توان فیزیوتراپی و ورزش درمانی را در مراحل اولیه و جراحی در مواردی که شدت آسیب زیاد است، تجویز می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر علیرضا موسویان با اشاره به اقبال عمومی جامعه نسبت به انجام حرکات ورزشی، انجام نادرست حرکات ورزشی را زمینه‌ساز آسیب‌های مختلف برای ورزشکاران دانست و خاطر نشان کرد: در انجام حرکات ورزشی، تاندون آشیل پا اغلب دچار آسیب ورزشی می شود و از بین ورزشکاران، دونده ها به میزان ۵۰ درصد بیشتر، دچار این آسیب می‌شوند و حتی تا حدود ۵۰درصد پارگی آشیل پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید:

روش‌هایی برای افزایش قدرت بدنی

وی افزود: گاهی اوقات بیمار دچار پیچ خوردگی در ناحیه پا می شود و در بررسی های پزشکی، تشخیص دقیق صورت نمیگیرد و پارگی آشیل رخ می دهد، ضمن اینکه ۲۰ درصد پارگی‌های آشیل در زمان مراجعه به پزشک، ممکن است با تشخیص پارگی همراه نباشد که می‌تواند عوارض و آسیب‌های جدی را برای فرد داشته باشد و معمولا نیاز به درمان جراحی خواهد بود.

فلوشیپ جراحی پا در خصوص شیوه های درمان این بیماری نیز گفت: آسیب‌های آشیل در مراحل اولیه، با ورزش درمانی و ورزش‌های خاص که فیزیوتراپ‌ها با آن آشنایی دارند و همچنین آموزش آن‌ها، بهبود می‌یابد ولی در مراحل انتهایی شاید نیاز به عمل جراحی باشد و در نهایت این مشکل می تواند منجر به ایجاد خارپاشنه شود .

دکتر موسویان گفت: در شکستگی‌ها و بازسازی‌های مفصل غضروف زانو، به مدت یک یا دو ماه، بیمار نمی تواند پای خود را روی زمین قرار دهد، بعد از این مدت برای بازگشت به انجام فعالیت های خود فرد نیاز به انجام فیزیوتراپی دارد .گاهی اوقات حس پا در فرد کاهش یافته و عدم تعادل اتفاق می‌افتد، لذا اقدامات اولیه فیزیوتراپی، موجب اصلاح عدم تعادل، بهتر شدن حس پا و کمک به گردش خون بهتر پا شده و دوباره قدرت عضلات را برمیگرداند که دچار آسیب‌های بعد از عمل نشوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره مراقبت‌های پا در افرادی که تحت درمان قرار گرفته‌اند هم گفت: افرادی که چندین ماه پای آنها در آتل قرار داشته و ناگهانی شروع به راه رفتن می‌کنند، خطر پیچ خوردگی پا بیشتر و آسیب‌های ثانویه‌ای که بعد از آن می‌تواند ایجاد شود، زیاد است. لذا، با توجه به شرایط بیمار، تحت نظر پزشک و فیزیوتراپ قطعا بهبودی خواهند داشت و همیشه نیاز به متخصصین ضرورت ندارد.

وی با بیان اینکه در سنین بالاتر از ۲۰ تا ۲۵ سال دردهای زیر قوزک پا یکی از مشکلاتی است که در محل تاندون‌ها و محل اعصاب پا ایجاد می‌شود افزود: تاندون‌های پا گاهی اوقات در سنین بالاتر به دلایل مختلفی که شناخته شده و ناشناخته هستند ضعیف و به مرور زمان متورم و گاهی دچار پارگی‌های شدید می‌شوند، در این شرایط، کف پای صاف در این افراد ایجاد شده و نیاز به معاینات کامل پزشکی ضروری است. زیر قوزک داخلی مهم ترین اعصاب پا و تاندون‌های پا قرار داشته و گاهی نیاز به عمل جراحی وجود دارد که در مراحل اولیه جراحی ها ساده و در صورت پیشرونده بودن جراحی ها سخت‌تر می‌شوند گاهی اوقات با بریس ساده (وسیله‌ای جهت اصلاح ناهنجاری‌ها) بهبود می یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =