بررسی طرز راه‌ رفتن افراد چه ویژگی‌هایی را درباره آنها آشکار می‌کند؟

تجزیه‌وتحلیل شیوه راه‌ رفتن افراد می‌تواند تاخیرهای حرکتی شدید را در کودکان و خطرهای سقوط را در افراد مسن پیش‌بینی کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، خرامیدن اغراق‌آمیز مدل‌ها با راه رفتن عادی افراد معمولی فرسنگ‌ها فاصله دارد، اما هر فرد شیوه‌ای مختص به خود در راه رفتن دارد و بررسی این شیوه‌های فردی می‌تواند نکته‌های زیادی را درباره بنیه و سرشت کلی‌ افراد روشن کند.

بیشتر بخوانید:

کارهایی که برای جلوگیری از تحلیل رفتن اعضای بدن باید انجام دهید

راه رفتن در واقع شیوه پیاده‌روی افراد است. هرچند در مجموع شیوه راه رفتن افراد با یکدیگر متفاوت است، برخی نیز ممکن است به دلیل بیماری، آسیب، ژنتیک یا مشکلات پاها، به نحوی نامعمول راه بروند.

راه رفتن غیرعادی معمولا با حرکات نامنظم، مانند کشیدن پاها، کج و سنگین قدم برداشتن یا برخورد غیرارادی پاها با یکدیگر همراه است.

بنا به مطلبی در این زمینه در سی‌ان‌ان،‌ سرعت راه‌ رفتن نیز می‌تواند نشانه میزان سلامتی باشد و توجه به آن، در کنار عوامل دیگری همچون دمای بدن، نبض و ضربان قلب، سرعت تنفس، فشارخون و اشباع اکسیژن به مثابه نشانه‌های حیاتی بدن، جای خود را در معاینه‌ها و ارزیابی‌های مرتبط با سلامتی باز کرده است.

بررسی اینگونه علامت‌های حیاتی در راستای ارزیابی و پیش‌بینی سلامت، اطلاعات مهمی در اختیار می‌گذارد و کمک می‌کند تا با مداخله‌ فعالانه، تا حد امکان ایمن و سالم بمانید.

بررسی شیوه راه‌ رفتن چه ویژگی‌هایی را درباره افراد آشکار می‌کند؟

تجزیه‌وتحلیل شیوه راه‌ رفتن از جمله می‌تواند تاخیرهای حرکتی شدید را در کودکان و خطر زمین خوردن یا سقوط را در افراد مسن پیش‌بینی کند. این بررسی همچنین می‌تواند به پیش‌بینی احتمال کاهش قدرت شاختی مغز و زوال عقل کمک کند.

بر اساس متاآنالیز ژوئیه ۲۰۱۸ که در مجله انجمن مدیران پزشکی آمریکا منتشر شد، راه‌ رفتن آهسته ممکن است نشانه احتمال مرگ زودرس، ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی یا سرطان باشد.

در این تحقیق آماری، بر تجزیه‌وتحلیل ۴۴ پژوهش با مجموع ۱۰۱ هزارو ۹۴۵ شرکت‌کننده مبتنی بود.

بررسی راه‌رفتن برای تناسب‌اندام و عملکرد ورزشی

وقتی پای ورزش و تناسب‌اندام در میان باشد، تجزیه‌وتحلیل شیوه راه‌ رفتن می‌تواند احتمال آسیب‌دیدگی، حرکت‌های غیرارادی که باید به آن‌ها توجه شود، و میزان آمادگی فرد را برای بازگشت به فعالیت پس از آسیب یا جراحی نشان دهد.

دکتر برایان هایدرشیت، استاد ارتوپدی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، می‌گوید: «تجزیه‌وتحلیل شیوه راه‌ رفتن افرادی که دچار آسیب‌های خاصی شده‌اند، به ما کمک می‌کند سازوکار حرکاتی را که باعث عود کردن آسیب یا جراحت می‌شود، اصلاح کنیم.»

به گفته او، «این آسیب‌ها اغلب به فشار استخوان، زانودرد، درد لگن و آسیب تاندون (تاندینوپاتی) پاشنه پا مربوط می‌شوند. وضعیت دردناک در تاندون پاشنه اغلب به دلیل استفاده بیش از حد ایجاد می‌شود.»

بررسی تخصصی می‌تواند ناکارامدی‌های احتمالی حرکتی را بیابد و چنانچه با توجه و مراقبت همراه شود، می‌تواند به برخی نکات، از جمله سرعت دویدن یا آمادگی جسمانی بیشتر برای بازی‌هایی همچون پیکلبال (تنیس سالمندان) و گلف و امثال آن را بهبود بخشد. اما باید برای انجام برخی کارها پس از تجزیه‌وتحلیل آماده باشید.

هایدرشیت معتقد است که شیوه راه ‌رفتن به‌سادگی تغییر نمی‌کند و اصلاح آن صرفا با توصیه کلامی ممکن نیست، بلکه به تمرکز بر تمرین‌های خاص نیاز دارد.

تجزیه‌وتحلیل شیوه راه رفتن

متخصصان بهداشت، شیوه راه رفتن افراد را به روش‌های مختلف تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و برای دستیابی به بهترین تحلیل و ارزیابی، باید به موضوع و مشکل احتمالی توجه شود.

هایدرشیت می‌گوید: «برخی از بررسی‌ها ساده‌اند؛ به این صورت که کارشناس آموزش‌دیده که اغلب متخصص فیزیوتراپی است‌، فرد را در حالت نشسته مشاهده می‌کند، سپس از او می‌خواهد که مسافت معینی راه برود و به صندلی‌اش برگردد و با نظارت بر این روند، کیفیت و سرعت حرکات را می‌سنجد.»

به افراد مسن معمولا شش دقیقه زمان می‌دهند تا مشخص شود که در طول این مدت، چه مسافتی را می‌توانند طی کنند.

آزمایش‌های بالینی مانند آنچه دکتر هایدرشیت انجام می‌دهد، با تردمیل‌های مجهز به دوربین‌ و حسگر، حرکات را ضبط و بازسازی می‌کنند. اما برای برخی از مراجعان، به‌ویژه اگر با مشکلاتی در پیوند با دویدن، سرعت راه رفتن یا تغییر جهت مواجه باشند، آزمون دویدن در فضای باز توصیه و انجام می‌شود.

به‌تازگی از ابزارهای مجهز به هوش‌ مصنوعی هم برای نظارت بر نحوه راه ‌رفتن و ارزیابی آن استفاده می‌شود.

برای نمونه، می‌توان به «وان‌استپ» (OneStep) اشاره کرد که گونه‌ای پلتفرم سلامت دیجیتال است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و مراجعان آن‌ها می‌توانند برای این منظور به‌کارگیرند. بیماران می‌توانند برنامه «وان‌استپ» را در گوشی همراه خود نصب و فعال کنند و آن را در جیب بگذارند. سپس هنگام حرکت، این برنامه ویژگی‌های حرکتی آن‌ها را مداوم ردیابی می‌کند و متخصصان‌ مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند به راحتی آن را بررسی کنند.

استفانی ویکمن، متخصص فیزیوتراپی، می‌گوید: «ما سرعت راه‌ رفتن، آهنگ گام‌ها یعنی تعداد قدم‌ها در دقیقه، تغییر در سرعت راه رفتن و آهنگ آن، طول قدم‌، مدت زمانی که هر دو پا روی زمین قرار داشته‌اند،‌ طرز ایستادن و موارد دیگر را بررسی می‌کنیم.»

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1221322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =