شکست دانشگاه‌ها در تقویت رشد اقتصادی/ شرکت‌های بزرگ ظرفیت جذب تحقیقات دانشگاهی را ندارند

داده‌های یک مقاله بین‌المللی از شکست دانشگاه‌ها در تقویت رشد اقتصادی حکایت دارد. نویسندگان این مقاله بر این باورند که شرکت‌های بزرگ دیگر ظرفیت جذب تحقیقات دانشگاهی را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکونومیست هفته‌نامه خبری و بین‌المللی به زبان انگلیسی است و اخیرا مقاله‌ای در زمینه تأثیر علم عمومی بر تحقیق و توسعه شرکت‌ها منتشر کرده است.

در این مقاله آمده است که «دانشگاه‌ها در تحقیقات خود در زمینه تقویت رشد اقتصادی شکست می‌خورند». یکی از نویسندگان این مقاله، درباره پیام اصلی این مطلب می‌گوید: شرکت‌های بزرگ دیگر ظرفیت جذب تحقیقات دانشگاهی را ندارند؛ زیرا بر این باورند که تحقیقات دانشگاهی به خودی خود کار زیادی انجام نخواهد داد؛ مگر اینکه با نوآوری در اختراعات حوزه انتزاعی همراه باشد.

بیشتر بخوانید:

شغل‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها متناسب با اقتصاد رشد نمی‌کند

این مقاله توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا منتشر شد و توسط آشیش آرورا، استاد مدیریت بازرگانی رکس آدامز در دانشگاه دوک نوشته شده است.

این مطالعه انبوهی از داده‌های آمریکا را از طریق پایگاه‌ Digital Science بررسی می‌کند. این مطالعه داده‌هایی در زمینه انتشارات علمی توسط شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی عمومی و بودجه فدرال برای این تحقیق را تجزیه و تحلیل کرده است. همچنین مشخصات دانشمندانی که در فهرست راهنمای مردان و زنان آمریکایی موثر در حوزه علمی هستند، به همراه پیوندهای آنها با شرکت‌ها در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش، داده جهانی سایت‌های علمی که در زمینه پایان نامه‌های دکتری فعال هستند نیز مد نظر قرار داده و از اطلاعات مالی شرکت‌های آمریکایی نیز استفاده کرده است.

نتایج این مقاله از ضرورت پیشرفت دانش انتزاعی در حوزه تحقیقات دانشگاهی حکایت دارد. در صورت ایجاد این پیشرفت، مسائلی در زمینه پرورش نوآوری در شرکت‌های بزرگ ایجاد شده و تقاضای تحقیقات داخلی توسط شرکت‌ها را کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی شرکت‌های بزرگ ظرفیت جذب تحقیقات دانشگاهی را خواهند داشت.

این مقاله اضافه می‌کند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که علم یک کالای عمومی غیر قابل رقابت بوده و مسئله‌ای تحت عنوان اینکه سر ریزشدن دانش به تحقیق و توسعه شرکت‌ها کمک می‌کند، را زیر سوال می‌برد. اما هنگامی که از پروفسور آرورا در مورد عنوان اکونومیست برای مقاله خود درباره این مقاله پرسیده شد، به پایگاه خبری تایمز گفت: واضح است که ما یک افزایش نسبتاً زیاد و پایدار در تحقیقات دانشگاهی بدون افزایش همزمان در رشد و بهره‌وری از آن داشته‌ایم، اینکه بین این دو بخش رابطه علت و معلولی وجود دارد مسئله مهمی است، اما واضح است که موضوع عدم رشد تحقیقات دانشگاهی در حوزه اقتصادی حل نشده است.

پروفسور آرورا خاطرنشان کرد که سرمایه‌گذاری خصوصی (شرکتی) در بخش تحقیق و توسعه - اغلب در بخش توسعه - در آمریکا به طور پایدار افزایش یافته؛ به‌طوری که حدود ۷۰ درصد از تحقیق و توسعه آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری خصوصی تشکیل می‌دهد. بنابراین، می‌توان به راحتی ادعا کرد که تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ ( به ویژه در بخش خصوصی) در افزایش رشد بهره‌وری خود ناتوان است و خلا خود را در حوزه تحقیقات، از طریق سرمایه‌گذاران پر می‌کند. از طرفی تمایل چندانی به استفاده از تحقیقات دانشگاهی ندارد. همچنین در پایان مقاله آمده است که سرمایه انسانی آموزش دیده توسط دانشگاه‌ها باعث تقویت نوآوری در شرکت‌ها خواهند شد.

وی افزود: دانشگاه‌ها تولیدات بسیاری دارند. به عقیده من عنوان مقاله اکونومیست «دانشگاه‌ها در تقویت رشد اقتصادی شکست می‌خورند» کامل نیست؛ زیرا تحقیقات انتزاعی دانشگاه‌ها به شکل مقالات تولید شده به عرصه ظهور می‌رسد. این‌طور به نظر نمی‌رسد که این مقالات به طور میانگین کمک زیادی به نوآوری شرکت‌ها داشته باشد، ولی تعدادی از آن‌ها نیز در رشد نوآوری کارآمد هستند. نوع دیگر از تولیدات کاربردی دانشگاه‌ها، شامل دانشی است که در اختیار افراد قرار داده می‌شود. این دانش می‌تواند به شکل پتنت‌ها ( ثبت اختراع) به عرصه ظهور برسد و این موضوع بر تحقیق و توسعه شرکت‌ها تأثیر می گذارد.

این مقاله ثابت می‌کند که شرکت‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در مرز فناوری نیستند، به نظر می‌رسد فاقد ظرفیت جذب برای استفاده از ایده‌های عرضه‌شده دانشگاهی باشند، مگر اینکه در سرمایه انسانی یا اختراعات انتراعی ورود کنند.

فقدان ظرفیت درک ایده در کارمندان شرکت‌های خصوصی

نرخ بهره‌وری نرخی است که شرکت‌ها بر اساس آن می‌توانند بر اساس آن ایده‌ها را به نوآوری تبدیل کنند. به عبارت دیگر، رشد بهره‌وری ممکن است کند شده باشد زیرا کارمندان شرکت‌های خصوصی فاقد ظرفیت جذب برای درک و استفاده از آن ایده‌ها هستند.

پروفسور آرورا در پایان با ارائه راهکاری برای حل این مشکل بیان کرد: ما به شرکت هایی نیاز داریم که توانایی درک این تحقیقات را داشته باشند. گاهی اوقات این شرکت‌ها، استارت آپی هستند. اما ما همچنین به شرکت‌هایی متشکل از دانشگاهیان و شرکت‌های بزرگی که بخش عمده تحقیق و توسعه را تشکیل می‌دهند، نیاز داریم که که قابلیت درک و استفاده از ایده‌ها را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =