آموزش اتباع خارجی به جهاددانشگاهی واگذار شد

جهاددانشگاهی، سازمان ملی مهاجرت و شرکت مدیریت زنجیره تأمین دانش تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای امضا کردند که بر اساس آن مسئولیت آموزش، مهارت‌آموزی و توانمندسازی اتباع و مهاجرین خارجی به جهاددانشگاهی واگذار شد.

به گزارش گروه دانشگاهی ایسکانیوز، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه‌ای پیرامون اجرای «طرح ملی مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی و ایرانیان در زنجیره تأمین صنایع کشور و توانمندسازی اتباع افغانستانی جامعه هدف جهت مهاجرت شرافتمندانه آن‌ها از ایران» به امضای حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس این نهاد، عبدالله مبینی معاون وزیر کشور و رییس سازمان ملی مهاجرت و دانش راهداری رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره تأمین دانش رسید.

بیشتر بخوانید:

افت ۶۰ درصدی رتبه ایران در آزمون پرلز در ۲۰ سال گذشته/ توانایی درک مطلب دانش‌آموزان ایرانی کم است

استفاده از ظرفیت شبکه آموزشی جهاددانشگاهی برای توانمندسازی اتباع و مهاجرین خارجی

حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در این نشست ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه، بیان کرد: مردم کشورمان با حضور پرشور خود پای صندوق‌های رأی بار دیگر حماسه بزرگی آفریدند و موجب ناامیدی دشمنان از اجرای نقشه‌های شومشان شدند. البته وزارت کشور نیز در این رابطه نقش مهمی ایفا کرد.

وی بابیان اینکه جهاددانشگاهی از بدو تشکیل تاکنون اقدامات افتخارآمیز بسیاری انجام داده است، گفت: این نهاد یکی از سازمان‌های مولود انقلاب و توانمندی است که بدون هیچ ادعایی توانسته در حوزه‌های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و... اقدامات مؤثری انجام دهد.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه تصریح کرد: این نهاد با توجه به ظرفیت‌های آموزشی که در سراسر کشور دارد می‌تواند در خصوص حوزه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی این تفاهم‌نامه به اتباع نقش‌آفرینی کند.

مسلمی نائینی افزود: تعداد بسیاری از دانشجویان افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند و این اقدام بزرگی است و به‌عنوان یک مسلمان وظیفه خود می‌دانیم که زکات علم را با نشر آن انجام دهیم.

مسلمی نائینی خاطرنشان کرد: این اقدام بسیار خوبی برای ارتقای سطح دانش اتباع است و در دنیا نیز همین اقدامات صورت می‌گیرد و حتی به دانشجویان خارجی بورسیه می‌دهند و انجمن‌های خصوصی در این رابطه شکل‌گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه جهاددانشگاهی شبکه آموزشی قوی دارد، اظهار کرد: با توجه به ارتباطی که این نهاد با دانشگاه‌های کشور دارد، می‌تواند از ظرفیت اساتید دانشگاه‌های کشور در رابطه با آموزش رشته‌های مختلف به اتباع مهاجر کمک بگیرد.

رییس جهاددانشگاهی گفت: امیدواریم با همکاری سازمان ملی مهاجرت و شرکت مدیریت زنجیره تأمین دانش بتوانیم کار بزرگی در این حوزه انجام دهیم.

وی همچنین از اقدامات اتباع افغانستانی در ریشه‌کنی داعش در سوریه و منطقه قدردانی کرد.

جهاددانشگاهی بهترین سازمانی است که می‌تواند به ما کمک کند

در ادامه این نشست دکتر عبدالله مبینی معاون وزیر کشور و رییس سازمان ملی مهاجرت با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه همکاری با جهاددانشگاهی، بیان کرد: این آغاز همکاری می‌تواند برکات زیادی برای کشور به ارمغان آورد.

وی بابیان اینکه نگاهی که همیشه به اتباع خارجی در کشور بوده است، نگاهی سلبی، تحقیرآمیز و تهدیدی بوده است و هیچ‌گاه به این فکر نشده که آیا می‌توان با نگاهی فرصت جویانه این رویکرد را از تهدید محوری به سمت فرصت محوری برد.

رییس سازمان ملی مهاجرت گفت: اتباع بیش از ۸۰ کشور در ایران حضور دارند که بخش عمده آنها اتباع افغانستانی هستند و به دلایل متعدد و از سر اجبار مجبور به ترک کشور خود شده و به سمت کشورهای همسایه کوچ کرده‌اند که ایران سهم بیشتری (۷۰ درصد) را از این مهاجرت داشته است.

مبینی در ادامه تصریح کرد: افغانستان کشور هم‌زبان، هم‌دین، هم‌فرهنگ و تمدن با ایران است و این اشتراکات بسیار منجر به انتخاب ایران به عنوان مقصد مهاجرت آنها به کشور ما شده است و باید این مهاجرت را به عنوان فرصتی برای توانمندی و توسعه کشور ببینیم.

وی افزود: باید نگاه تحقیرآمیز به اتباع که بخشی از آن از سر اجبار است را تغییر بدهیم و از سختی‌هایی که تحمل می‌کنند بکاهیم، در این راستا طرحی تشکیل‌شده که این چرخه را از نگاه تهدید محور به سمت توسعه محور ببرد و یکی از این طرح‌ها، طرح ملی مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی و ایرانیان در زنجیره تأمین صنایع کشور است تا بتوانیم از وجود اتباع در طرح‌های دانش‌بنیان و اقتصادی استفاده کنیم. به این صورت که مبنا را بر این گذاشتیم به سرمایه‌های خودشان فضا بدهیم تا در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کنند تا منجر به رونق چرخه تولید ‌شود و برای افراد بسیاری از ایرانیان و اتباع شغل ایجاد شود و بیش از ۱۰ هزار کارخانه کوچک و خرد رونق بگیرد.

رییس سازمان ملی مهاجرت در ادامه گفت: چون چرخه تأمین، تولید، توزیع و بازاریابی نیروی کار بسیاری نیاز دارد که می‌توان با توانمندسازی این نیروها نیاز را رفع کرد.

مبینی در خصوص یکی از این طرح‌ها بیان کرد: با سرمایه‌گذاری در نیروهای مجرب و دانش‌آموخته در طرح‌های عمرانی و صنعتی کشور، خصوصاً در مناطق محروم می‌توان نیازهای کشور را برطرف کرد، هدف ما احیا کردن کارخانه‌هایی است که راکد مانده‌اند و اتباع مهاجر دانش‌آموخته در کشور می‌توانند آن‌ها را از طریق سرمایه‌گذاری به چرخه تولید برگردانند. هدف ما از اجرای این طرح این است که هم اتباع را ساماندهی می‌کنیم و هم از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کنیم و همچنین این اتفاق منجر به ایجاد حس آبرومندی، احترام و کرامت در این افراد می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح با عنوان بازگشت کرامت‌آمیز از کشور میزبان به کشور مبدا است که منفعت‌های مشترک بسیاری برای ما و مهاجرین دارد؛ چراکه برگرداندن این افراد تنها سود و سرمایه برای قاچاقچیان به همراه دارد، اما با آوردن آنها در مسیر تولید و دانش به اقتصاد کشورمان کمک خواهیم کرد.

رییس سازمان ملی مهاجرت گفت: این طرح برای مهاجران مجاز در کشور است، چرا که بسیاری از کشورها با مهاجرت اقتصادشان را اداره می‌کنند این نوع از اقتصاد بالاتر از اقتصاد دیجیتال و نفت و انرژی است.

مبینی افزود: جهاددانشگاهی بهترین سازمانی است که می‌تواند به ما کمک کند تا به هدفی که مدنظرمان است دست‌یابیم؛ این سرمایه و منزلت کشور است که از آن می‌توان بسیار بهره برد.

وی گفت: این افراد به دلیل نداشتن بضاعت مالی نمی‌توانند ادامه تحصیل بدهند و ما می‌توانیم با توانمندسازی از این سرمایه‌ها استفاده کنیم. تغییر رویکرد از تهدید محور به فرصت محور مزایای بسیاری ازجمله ارزآوری برای کشور دارد.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان ملی مهاجرت تأکید کرد: سیاست‌گذاری دقیق فرصت‌های راهبردی خوبی برای کشور ما به وجود می‌آورد، این کار بسیار مهم و جدی است و نگاه ما باید امید و سرمایه باشد نه تحقیر و تهدید.

مبینی با بیان اینکه این طرح چند بعدی است، خاطرنشان کرد: این طرح در حوزه‌های دانش بنیان، صنعت و... اجرا می شد و با این تفاهم نامه جامعه هدفی که مد نظر است توانمند شده و وارد چرخه تأمین و بازاریابی می شوند و می تواند تفاهم نامه های قبلی را تکمیل کند و به سمتی ببرد که برای کشور ارزآوری نیز داشته باشد و سرمایه های بسیاری برای کشور ایجاد خواهد کرد.

گفتنی است، موضوع این تفاهم‌نامه بهره‌مندی بهینه از ظرفیت‌های علمی، مدیریتی، تخصصی و کاربردی طرف‌های تفاهم‌نامه در پیاده‌سازی برنامه و طرح‌های مرتبط با اتباع و مهاجرین خارجی، هم‌افزایی و مشارکت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای آموزش و توانمندسازی با تأکید بر اتباع خارجی مقیم ایران، همکاری در زمینه‌های آموزش، پژوهش، تجاری‎سازی، انتشارات و اطلاع‌رسانی موردتوافق ازجمله بازار کار اتباع خارجی، ارائه آموزش‌های مهارتی ساده و پیشرفته به اتباع خارجی جهت اعزام ایشان برای کشت و تولید فراسرزمینی در کشورهای مختلف جهان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223169

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =