۵ گام دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: «تبیین عالمانه، مشارکت هم افزا، رصد و پایش مستمر، مراقبت والدانه و حل چالش‌ها» گام‌های اساسی این واحد دانشگاهی برای ارتقا حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی است.

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌های سراسر کشور و دنیا به جای اینکه صلاح و مصلحت دانشجو را در نظر بگیرند، بیشتر رضایت افراد را مد نظر قرار دادند. بنابراین رسالت اصلی دانشگاه از ریل خود خارج شد.

بیشتر بخوانید:

طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در تعلیم و تربیت پیشرو است

وی ادامه داد: نشانه تغییر ریل دانشگاه از رسالت اصلی خود، وجود فارغ التحصیلانی دانشگاهی است که در تعلیم تخصصی و مهارتی موفق ولی در حوزه اخلاق، مناسب نیستند. زمانیکه خروجی دانشگاه ایراد داشته باشد، یعنی عملکرد این نهاد صحیح نیست.

دهقانی اشکذری با بیان اینکه تعلیم و تربیت اجتماعی یک حوزه بسیار پیچیده و چند وجهی است، گفت: تعلیم و تربیت یک باره نیست بله باید به صورت تدریجی و به دور از اجبار انجام شود. لذا نیاز به بازنگری در عملکرد دانشگاه احساس می‌شد. این موضوع در سند تحول دانشگاه پیش بینی شد. همچنین دانشگاه باید از ناکارآمدی فرهنگی به سمت چرخش عمیق اثر گذاری اجتماعی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: اگر چرخش دانشگاه به سوی فرهنگی رخ ندهد، جامعه دچار آسیب و معضلاتی می‌شود. در این راستا دانشگاه نسل پنجم علاوه بر فعالیت در حوزه‌های آموزش، پژوهش، کارآفرینی و حل المسئه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه بسته‌های کاری برای ارتقا تعلیم و تربیت اجتماعی طراحی شده است. همچنین پروژه‌هایی در استان‌ها این موضوع را پیگیری می کنند، گفت: دانشگاه در طولانی مدت باید به سمت تعلیم و تربیت اجتماعی حرکت کند، ذیل این موضوع نیز ارزش‌هایی تعریف می‌شوند. این بسته‌ها باید بخش‌های مختلف را به صورت مجزا به نقطه مطلوب تعلیم برسانند.

دهقانی اشکذری درباره تحولات لازم برای اجرا تعلیم و تربیت اجتماعی بیان کرد: در این راستا باید تغییر و تحول در حوزه اساتید رخ دهد. یعنی نگاه شاگرد پروری را ایجاد کنیم که مستلزم آموزش‌های لازم و زیرساخت‌ها بود.

این مسئول با ذکر مثالی یادآور شد: اولین مدرسه جهت گیری الهی در یکسال گذشته در یزد افتتاح شد. تمام دروس تخصصی با جهت گیری الهی به افراد آموزش داده می‌شود تا نگاه استاد به حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی اصلاح شود.

وی با یبان اینکه برای اجرای تعلیم و تریبت اجتماعی، ساختارها نیز باید تغییر می‌کرد، گفت: دانشکده تعلیم و تریت در دانشگاه آزاد اسلامی یزد تاسیس شد. وظیفه این دانشکده اتصال یا حفظ اتصال زنجیره تعلیم و تربیت از مدرسه تا دانشگاه است. تاسیس دانشکده کارآفرینی در این واحد نیز به تغییر ساختارها کمک قابل توجهی کرد.

دهقانی اشکذری با اشاره به تاسیس دانشکدگان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ارتقا تعلیم و تربیت اجتماعی یکی از اهداف تاسیس دانشکدگان بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه اهمیت دادن به حوزه تعلیم و تربیت نیازمند تغییر نگاه دانشجویان است، گفت: طرح پویش و صدرا کمک می‌کند که دانشجو در عرصه اجتماع وارد شده و پیوند واقعی بین تربیت مهارتی و اجتماعی انجام شود.

۵ گام دانشگاه آزاد اسلامی یزد برای ارتقا تعلیم وتربیت اجتماعی

وی درباره پنج گام اساسی برای ارتقا تعلیم و تربیت اجتماعی بیان کرد: گام نخست شامل تبیین عالمانه و حکیمانه است که دانشجو، استاد و خانواده و نظام مدیران تبیین شوند و با فلسفه و اهداف این طرح آشنا شوند. در گام دوم، مشارکت هم افزا تمام بخش‌ها و نیروها در حوزه تعلیم وتریت اجتماعی است. گام سوم شامل رصد و پایش مستمر است تا موانع برطرف شوند. تعلیم و تربیت یک موضوع موقتی و مقطعی نیست. گام چهارم شامل مراقبت والدانه است. به این معنا که ما در حوزه تریبت به یک نظام والدانه نیاز داریم. گام آخر شامل مواجه مقتدرانه با عوامل یا افرادی است که مانع از گسترش تعلیم بین دانشجویان می‌شوند.

دهقانی اشکذری توضیحات بیشتری درباره تببین عالمانه حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی داد و گفت: تببین باید در دو حوزه استادی و دانشجویی انجام شود. در این باره باید از ظرفیت رسانه استفاده شود. همچنین می‌توان با تولید محتوای مناسب و انتشار توسط رسانه‌ها به تیین این موضوع کمک کرد. البته در این زمینه تشکل‌های دانشجویی نیز نقش مهمی برعهده دارند.

این مسئول ادامه داد: دانشجویان دارای سلایق و شخصیت‌های بسیار متنوعی هستند. بنابراین برای جذب رضایت آنان باید ساختارها نیز متفاوت شوند. به عنوان مثال انجمن‌های علمی و کانون‌ها فرهنگی را دوباره فعال کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =