رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اساتید در کنار مباحث آموزشی و پژوهشی باید به تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان نیز اهمیت دهند.

محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی اظهار کرد: تاکنون دانشگاه وظایف خود در حوزه آموزش و پژوهشی را به خوبی ایفا کرده و افتخاراتی نیز به دست آورده است. اکنون زمان آن رسیده که دانشگاه وارد حوزه‌های دیگر مانند فرهنگ و تعلیم شود.

بیشتر بخوانید:

۵ گام دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان

وی ادامه داد: یکی از گام‌های موثر و بسیار ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی؛ ابلاغ بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی توسط ریاست این دانشگاه است.

مرادی با اشاره به اینکه دانشجو و دانشگاه باید در فضای اجتماعی فعال باشند، گفت: تا کنون این موضوع مورد توجه مسئولان دانشگاه‌ها قرار گرفته است. دانشگاه‌ها و دانشجویان باید به عنوان یک کنشگر فعال نقش آفرینی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه استاد تکلیف جدی برای پرداخت به تعلم و تربیت اجتماعی دانشجویان را برعهده دارند.

در این باره نیز به آنان تذکراتی داده شد. چرا که آنان صرفا در برابر آموزش و پژوهش دانشجویان مسئولیت ندارند؛ بلکه باید حوزه فرهنگی نیز کلاس درس نقش آفرینی کنند.

وی گفت: ما باید به فکر حضور موثر دانشجویان در جامعه باشیم و مهارت‌های لازم برای زندگی اجتماعی به آنان آموزش داده شود. لذا کلاس درس در کنار آموزش باید تربیت دانشجویان احساس مسئولیت کند. به عنوان مثال اساتید نمی‌توانند نسبت به بی‌حجابی در کلاس درس بی‌تفاوت باشد.

مرادی با بیان اینکه اساتید نباید نسبت به ناهنجاری فرهنگی در فضای دانشگاه‌ها باشند، گفت: برهمین اساس دوره‌هایی را برای اساتید برگزار کردیم تا بتوانند بخش مربی اجتماعی خود را بهترین شکل ایفا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی درباره وظایف تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی عنوان کرد: در کنار نقش اساتید، سایر کنشگرانی که در فضای دانشگاه فعالیت می‌کنند نیز باید مورد توجه قرار گیرند. دانشجویانی که در تشکل های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی عضو هستند و فعالیت دارند در اداره امور دانشگاه‌ها از آنان کمک گرفته می‌شود. این دانشجویان کار در فضای اجتماعی را در تشکل‌ها تمرین می‌کنند و بسیاری از مهارت‌هایی که برای زندگی اجتماعی نیزا دارند در انجمن‌ها، تشکل‌ها، کانون‌ها آموزش داده می‌شود.

وی گفت: حجم دوره‌هایی که در سال اخیر برگزار شده است به اندازه تمام فعالیت‌هایی باشد که در چند سال اخیر یا عمر دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق می‌افتد.

مرادی گفت: تمام فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ناظر بر این است که اساسا چه نقشی دارند، مهارت و آموزش تکمیلی به دانشجویان داده شود تا نیاز جامعه وجود دارد را احصا کرده و براساس این نیازها، آموزش داده شود.

این مسئول مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی آمایش رشته‌ها و استان‌ها اجرا کرد. به این معنا که واحدهای دانشگاهی در استان‌ خراسان رضوی به اقتضای مزیت‌هایی که وجود دارد، نیازها و آینده نگری که وجود داریم، مزیت محوری و آینده نگری دانشکدگانی را پیشنهاد داده‌ایم. یکی از این دانشکدگان، دانشکده جامعه و حکمرانی است. تعداد قابل توجهی از جمعیت دانشجویان در دانشکده هنر و رسانه، فرهنگ و تمدن، مبتنی بر نیازهای جامعه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داننشکدگان در حقیقت تافته جدا بافته تحت عنوان آن چیزی که الان دانشکده موضوعی است، جدای از جامعه نباشد. دانشکده‌های ما مانند دانشکده حقوق، موضوع محور هستند. ولی دانشکدگان مبتنی بر نیاز جامعه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =