خوراکی‌های مناسب برای وعده سحری

برخی از افراد بدون سحری روزه می‌گیرند که این برخلاف اصول تغذیه‌ای بوده و توصیه می‌شود که وعده سحری به مقدار کافی و مناسب میل شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمد اسماعیل‌زاده به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، درخصوص رعایت الگوی صحیح تغذیه در این ایام و با تاکید بر مصرف غذای سبک در وعده افطاری، گفت: روزه‌داران می توانند با مصرف غذای سبک در وعده افطار، شام نیز میل کنند.

بیشتر بخوانید:

چند توصیه تغذیه‌ای ویژه روزه‌داران

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: یک اصل کلی در مورد تغذیه آن است که تمامی گروه‌های اصلی غذایی (۵ گروه نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، لبنیات، گوشت‌ها و… ) باید در سه وعده سحری، افطار و شام به مقدار کافی دریافت شود.تاکید بر نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر

اسماعیل‌زاده با تاکید بر نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر، خاطرنشان کرد: متاسفانه دیده می‌شود که برخی از افراد بدون سحری روزه می‌گیرند که این برخلاف اصول تغذیه‌ای بوده و توصیه می‌شود که وعده سحری به مقدار کافی و مناسب میل شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: توصیه می‌شود در وعده سحری دو عدد خرما، شیر، نان سبوس‌دار (سنگک، تافتون، بربری، نان جو کامل و سایر نان‌های سبوس‌دار، دو عدد گردو، یک عدد تخم مرغ و دو عدد میوه فصل استفاده شود.وی ادامه داد: استفاده از لیموترش تازه در وعده سحری به منظور پیشگیری از احساس تشنگی در ساعات بعدی روز مفید است.

اسماعیل‌زاده همچنین گفت: استفاده از خوراک‌های حبوبات (مثل عدسی) به همراه آب نارنج یا آب لیمو نیز از انتخاب‌های غذایی مناسب هنگام سحر است؛ چراکه حبوبات دارای کربوهیدرات‌های کمپلکس و فیبر زیاد به همراه املاح و ویتامین‌ها هستند و قند خون را به تدریج افزایش داده و در نتیجه بر سطح انسولین خون اثرات نامطلوبی نمی‌گذارند و ساعات زیادی افراد را سیر نگه می‌دارند؛ جهت پیشگیری از نفخ و یا احتمالا ناراحتی‌های گوارشی بهتر است چند ساعت قبل از مصرف، حبوبات را در آب خیس کرده و آب آنها را دور ریخته و سپس حبوبات را در غذا مصرف کنیم.وی با تاکید بر پرهیز از مصرف غذاهای حجیم، خیلی چرب و خیلی شیرین هنگام سحری افزود: در وعده افطار بهتر است دو عدد خرما، یک لیوان شیر ولرم (نه داغ و نه سرد)، آب جوشیده ولرم، سبزی خوردن تازه، پنیر، نان سبوس‌دار، مربا، یا شله زرد، بیسکویت سبوس‌دار، چای کم رنگ، سبزی خوردن و یا خیار و گوجه مصرف شود.

اسماعیل‌زاده تصریح کرد: در فاصله بین وعده افطار و سحری، دو تا سه واحد میوه فصل مصرف شود تا فیبر لازم به بدن رسیده و از ایجاد یبوست پیشگیری شود.

وی ادامه داد: در وعده شام می‌توان از هر یک از غذاهای اصلی و سنتی ایران نظیر چلو مرغ، چلوکباب، انواع خورشت ‌ها، خوراک ها، آش و سوپ استفاده کرد؛ در واقع شام فرصتی است برای دریافت انواع پروتئین‌های گیاهی و حیوانی و انواع سبزیجات که در قالب غذاها مصرف می‌شود. مصرف ماست نیز به هنگام شام توصیه می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: بهتر است وعده شام و افطاری یکی نشود؛ چراکه افطار سنگین به معده و دستگاه گوارش فشار می‌آورد. با جدا کردن وعده افطار و شام از یکدیگر نیز باید حجم غذای مصرفی در وعده افطار و وعده شام سبک باشد؛ بعد از صرف شام و در واقع قبل از خواب نیز مصرف یک عدد میوه فصل توصیه می‌شود.

اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: چه در هنگام سحری و چه افطار، بهتر است اولین غذای مصرفی یک لیوان آب جوشیده ولرم باشد. به منظور پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی، ترش کردن و سوزش سرمعده از مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب نیز پرهیز شود.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1224276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =