حسابداری رشته‌ای با آینده شغلی مطلوب، همراه با فضایی رقابتی برای ورود به بازارکار

حامد صالحی‌صابر: طی هفت یا هشت سال اخیر بازنگری هایی در عناوین درسی رشته حسابداری صورت گرفته است. در پی این بازنگری ها، سرفصل هایی مصوب شده، که هماهنگی مطالب درسی را با مهارت های مورد نیاز دانشجویان برای ورود به بازار کار بیشتر کرده. اما با این وجود به نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به آن سطح مطلوب هماهنگی و مطابقتِ مطالب آکادمیک با نیازهای دانشجویان جهت ورود به بازار کار حرفه حسابداری فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، حامد صالحی‌صابر دکتری تخصصی حسابداری و معاون دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار استانی ایسکانیوز گفت: هم اکنون طی تفاهم نامه ای که بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و بیمه تامین اجتماعی منعقد شده، دانشجویان متقاضی شرکت در دوره کارآموزی، می توانند با دریافت معرفی نامه، در کارگزاری این بیمه مشغول به کار شوند. همچنین اگر مکان دیگری را مدنظر داشته باشند، می‌توانند با دریافت تاییدیه های مورد نیاز از طرف دانشگاه، کارآموزی خود را در محل مورد نظر بگذرانند. در ادامه مصاحبه حامد صالحی صابر با خبرنگار ایسکانیوز را می‌خوانیم:

حسابداری رشته‌ای با آینده شغلی مطلوب، همراه با فضایی رقابتی برای ورود به بازارکار

به طور تقریبی تعداد دانشجویان حسابداری که سالیانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان پذیرش می‌شوند، چه تعداد است؟

در رشته حسابداری واحد همدان سالانه پذیرای قریب به ۳۰۰ الی ۳۵۰ دانشجو هستیم که در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و همچنین کارشناسی ارشد ناپیوسته جذب می‌شوند.

از نظر شما دروسی که در دانشگاه ارائه می‌شود، با نیازهای یک حسابدار در محیط کاری تناسب دارد یا دانشجو خود باید به طور جدی پیگیر آموزش در موسسات باشد؟

طی هفت یا هشت سال اخیر بازنگری هایی در عناوین درسی رشته حسابداری صورت گرفته است. در پی این بازنگری ها، سرفصل هایی مصوب شده، که هماهنگی مطالب درسی را با مهارت های مورد نیاز دانشجویان برای ورود به بازار کار بیشتر کرده. اما با این وجود به نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به آن سطح مطلوب هماهنگی و مطابقتِ مطالب آکادمیک با نیازهای دانشجویان جهت ورود به بازار کار حرفه حسابداری فاصله داریم که در این راستا پیشنهادهایی به مراجع ذی‌ربط ارائه شده و در صورت صلاح‌دید این مراجع و بازنگری مجدد در سرفصل ها به نظر می‌رسد که بستر مناسبی برای ورود دانشجویان حسابداری به بازار کار در آینده فراهم شود.

طی دروس ارائه شده، کار با نرم افزارهای حائز اهمیت و کاربردی، به دانشجویان آموزش داده می‌شود؟

جدای از دروسی مثل پروژه مالی یا کارآموزی که مختص دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته است، ما برای دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته هم دو درس داریم که یکی از آنها تقریبا تامین کننده مطالب مورد نیاز دانشجو در ارتباط با نرم افزارهای مفید در زمینه حسابداری می‌باشد که تحت عنوان نرم افزارهای کاربردی در حسابداری، ارائه می‌گردد. درس دوم، کارگاه حسابداری است که به صورت دو واحد عملی به دانشجویان کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ارائه می‌شود که دانشجویان از طریق این درس، با نرم افزار های مالی مثل سپیدار یا همکاران سیستم، آشنایی پیدا می‌کنند. با این وجود، گاهاً دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل، مجدد این دوره‌ها را به صورت آزاد در موسسات می‌گذرانند تا مهارت های عملی خود را جهت ورود به بازار کار، تقویت کنند.

حسابداری رشته‌ای با آینده شغلی مطلوب، همراه با فضایی رقابتی برای ورود به بازارکار

آیا در گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، کارگاه‌ها و دوره‌هایی برای مهارت آموزی دانشجویان این گروه، به طور متمادی و کارآمد برگزار شده است؟

تا قبل از شیوع کرونا که منجر به مجازی شدن کلاس‌ها در یک بازه زمانی موقت شد، دوره‌هایی برای فرا گرفتن مهارت‌های عملی و کسب تجربه جهت ورود به بازار کار، برگزار می‌شد که این دوره ها در زمینه های مختلف مثل آشنایی با نرم افزارهای اکسل، سپیدار و همکاران سیستم بود. چرا که این نرم افزار ها از مهم ترین نرم افزار های مورد نیاز حسابداران می‌باشند. برای مثال در دو تابستان گذشته، دوره‌ای تحت عنوان کاربرد اکسل در حسابداری، برگزار کردیم.

شایان ذکر است که این کارگاه‌ها و دوره‌ها با استقبال بی‌نظیر دانشجویان مواجه شد. به همین دلیل برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته تا در سال‌های آتی، مجدد این کارگاه‌ها و دوره‌ها برگزار شوند تا از این طریق بتوانیم کم و کاستی هایی که در سرفصل‌های درسی وجود دارد، برطرف کنیم.

در حال حاضر گروه حسابداری و دفتر پژوهش و فناوری، در راستای کارآموزی دانشجویان حسابداری، چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

هم اکنون طی تفاهم نامه ای که بین دانشگاه و بیمه تامین اجتماعی منعقد شده، دانشجویان متقاضی شرکت در دوره کارآموزی، می‌توانند در قالب اخذ واحد کارآموزی و با دریافت معرفی نامه، در کارگزاری این بیمه مشغول به کار شوند. همچنین دانشجویانی که در چارت درسی خود کارآموزی ندارند و یا تصمیم دارند در ترم های پایین تر دوره های کارآموزی را سپری کنند، می‌توانند از طریق اخذ درسی به نام طرح پویش، که برایشان هزینه و بار مالی ندارد، معرفی‌نامه را از دانشگاه دریافت کنند و با حضور در بیمه، با قوانین بیمه ای در سطح شرکت ها و اشخاص حقیقی، آشنا شوند. قطعا این تجربیات در آینده شغلی‌شان، مفید واقع خواهد شد.

خبرنگار: نازنین مولایی‌منظر

انتهای خبر/

کد خبر: 1225454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =