اسکیزوفرنی در کودکان چگونه است؟

اسکیزوفرنی یک اختلال جدی سلامت روان است که می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن جنسیت، قومیت یا سن تحت تاثیر قرار دهد. و در حالی که به اندازه اضطراب یا افسردگی رایج نیست، میلیون ها نفر به این وضعیت مبتلا هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اسکیزوفرنی یک اختلال جدی سلامت روان است که می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن جنسیت، قومیت یا سن تحت تاثیر قرار دهد و در حالی که به اندازه اضطراب یا افسردگی رایج نیست، میلیون ها نفر به این وضعیت مبتلا هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲۴ میلیون نفر یا از هر ۳۰۰ نفر ۱ نفر مبتلا به اسکیزوفرنی است.

بیشتر بخوانید:

۷۰ درصد مردم توانایی مراجعه به رواشناس را ندارند / پوشش بیمه‌ای پاسخگوی نیازها نیست

گفته می شود، تشخیص این بیماری برای کودکان خردسال غیر معمول است. میانگین سن شروع اسکیزوفرنی بین اواخر سال های نوجوانی و اوایل ۳۰ سالگی است اما در موارد نادر، کودکان و نوجوانان نیز ممکن است تحت تأثیر آن قرار گیرند.

اسکیزوفرنی چیست؟

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توضیح می دهد: «اسکیزوفرنی یک اختلال مزمن سلامت روان است که بر احساس، تفکر و رفتار فرد تاثیر می گذارد.» این وضعیت باعث می‌شود افراد بین واقعیت و ادراک تحریف شده‌شان از واقعیت جابه‌جا شوند.» که می تواند بر الگوهای فکری و رفتار آنها تأثیر بگذارد و افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولاً توهمات بینایی و یا شنیداری را تجربه می کنند. سردرگمی نیز بین آنها رایج است، مانند الگوهای فکری درهم و گفتار.

اسکیزوفرنی نوعی بیماری روانی است که ممکن است باعث مشکلات آزاردهنده در افکار (ایده‌های پارانوئید)، تجارب ادراکی (شنیدن صداها در تنهایی)، ارتباط (گفتار نامنظم) و رفتار (آشفته) شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است گوشه گیر شوند و یا عملکرد اجتماعی و تحصیلی حرفه ای پایینی داشته باشند.

چه چیزی باعث ایجاد اسکیزوفرنی، به ویژه در نوجوانان می شود؟

علل اسکیزوفرنی ناشناخته و نامشخص است. دکتر ریوز می گوید: «ما هنوز در حال تحقیق و یادگیری چیزهای زیادی در مورد علل اسکیزوفرنی هستیم.»

گفته می شود، برخی از عوامل مشکوک وجود دارد. اسکیزوفرنی یک بیماری مغزی در نظر گرفته می شود و ممکن است در خانواده ها دیده شود. اما خطر اسکیزوفرنی نیز تحت تأثیر تجربیات زندگی است. به عنوان مثال، کسانی که از تجربیات آسیب زا جان سالم به در برده اند، در برابر این شرایط آسیب پذیر هستند.

علائم اسکیزوفرنی در کودکان، نوجوانان و جوانان چیست؟

علائم اسکیزوفرنی از فردی به فرد دیگر و موردی به مورد دیگر متفاوت است و همچنین ممکن است در طول زمان تغییر کند. با این حال، با توجه به AAP، برخی علائم و نشانه های رایج وجود دارد که به ویژه در نوجوانان، نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می شود:

علائم اولیه اسکیزوفرنی

مشکل در تمرکز

افکار یا گفتار درهم

مشکل داشتن در مدرسه

کناره گیری از خانواده و دوستان

افزایش انزوا

اضطراب و یا ترس مداوم

بی ثباتی خلق و خو

ناتوانی در تشخیص تفاوت بین واقعیت، تلویزیون و رویاها

علائم ثانویه اسکیزوفرنی

رفتار غیرقابل پیش بینی و یا نامنظم

عدم ارتباط چشمی

عدم پاسخگویی به دیگران

تفکر بی نظم

توهمات

تجسم

دکتر ریوز می افزاید: «نوجوانان مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب به دلیل ترکیبی از علائم و کاهش عملکرد، یعنی کناره گیری اجتماعی یا نمرات ضعیف، شناسایی می شوند.»

اسکیزوفرنی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر نگران هستید که کودک شما برخی از علائم اسکیزوفرنی را نشان می دهد، باید با پزشک اطفال او صحبت کنید. AAP می‌گوید: «پزشک فرزندتان می‌تواند سایر علل علائم کودک شما مانند بیماری روانی دیگر، وضعیت پزشکی یا مصرف مواد مخدر یا الکل را بررسی سپس رد کند.»

اگر سایر شرایط یا دلایل رفتار آنها رد شده است، حرکت بعدی شما کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روان است. دکتر ریوز می گوید: «در حالی که هیچ آزمایش خون، اشعه ایکس یا پرسش نامه ای وجود ندارد که بتواند به طور قطعی اسکیزوفرنی را تشخیص دهد، متخصصان واجد شرایط می توانند این وضعیت را با گذشت زمان و ابزار مناسب تشخیص دهند. تشخیص اسکیزوفرنی از طریق مصاحبه بالینی با جوانان و خانواده، ارزیابی پزشکی نوجوان و بررسی اطلاعات ارائه شده توسط مطلعین جانبی یعنی معلمان و پزشکان اطفال انجام می شود.»

یک پزشک همچنین ممکن است آزمایش‌های بیولوژیک یا ارزیابی‌های روان‌شناختی رسمی را برای غربالگری علل پزشکی جایگزین علائم و یا مشخص کردن شدت علائم تجویز کند.

اسکیزوفرنی در نوجوانان چگونه درمان می شود؟

اگر کودک شما مبتلا به اسکیزوفرنی است، نگران نباشید: هم کمک و هم امید برای بهبود آنها وجود دارد. با دارو و درمان می توان علائم اسکیزوفرنی را مدیریت کرد. با این حال، داشتن انتظارات واقع بینانه مهم است؛ بدانید که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تا پایان عمر خود نیاز به درمان دارند.

به گفته AAP ، اساس درمان اسکیزوفرنی برای جوانان، داروهای ضد روان پریشی است. این داروها می توانند به کنترل علائم روان پریشی مانند توهم و هذیان کمک کنند. آنها همچنین می توانند تجسم ها و توهم ها را دور نگه دارند. روان درمانی یکی دیگر از بخش های ابزاری درمان کودک شما است. این کار معمولاً با یک متخصص، ترجیحاً با تجربه در درمان جوانان مبتلا به اسکیزوفرنی انجام می شود.

با این حال، درمان کودک یک تکه از پازل است و ایجاد یک محیط سالم و حمایتی کلیدی است. بهترین کاری که خانواده ها می توانند برای حمایت از جوانان مبتلا به اسکیزوفرنی انجام دهند، جستجوی کمک و کسب و انتقال اطلاعات به محض بروز مشکلات می باشد. مداخله زودهنگام برای اسکیزوفرنی می‌تواند منجر به بهبودی سریعتر و آسانتر شود.

اولویت‌های دیگر این است که به نوجوان کمک کنیم تا در مسیر فعالیت‌های رشدی معمولی مانند رفتن به مدرسه، دیدن دوستان و دریافت آموزش و حمایت شدن از طرف خانواده بمانند.

اسکیزوفرنی معمولاً یک بیماری مزمن است اما افرادی که درمان و مراقبت های مورد نیاز را دریافت می کنند، می توانند به نقاط عطف رایج نوجوانی دست یابند: مانند داشتن قرار ملاقات، کسب اولین شغل، و پذیرش در دانشگاه و همچنین اهداف شخصی خودشان.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =