آیا کمبود ید باعث ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سقط جنین، مرده زایی، ناهنجاری‌های مادرزادی ، افزایش مرگ و میز نوزادان و شیرخواران ، نقایص حرکتی و ذهنی می‌تواند در اثر ناکافی بودن هرمون‌های تیرویید به علت کمبود ید بوجود آید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، قاسم برجویی فرد روز یکشنبه به مناسبت هفته جهانی تیرویید در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: غده تیرویید یکی از مهمترین غده های بدن انسان است که با تولید و تنظیم ترشح هورمون های تیرویید در تنظیم متابولیسم بدن نقش دارد و اختلال در عملکرد آن باعث آسیب به سلامت جسم و روان فرد می شود.

بیشتر بخوانید:

احساس حرکت حشره روی بدن ناشی از چیست؟

وی با اشاره به اینکه ید عنصری ضروری برای تولید هورمون‌های تیروییدی است افزود: باتوجه به اینکه این عنصر توسط بدن انسان تولید نمی‌شود و باید از منابع خارجی برای بدن تامین شود کمبود آن منجر به ایجاد اختلال در عملکرد تیرویید می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: آب و خاک از نظر میزان ید دچار کمبود هستند و منابع غذایی ید نیز اندک است برهمین اساس دریافت ید از طریق غذا بستگی به عوامل متعددی از جمله عوامل بازرگانی ، کشاورزی و اجتماعی دارد.

برجویی فرد ادامه داد: کمبود ید عامل خطری برای رشد و توسعه کشورهای محسوب می شود و کشور ما نیز تا ۲ دهه قبل در بین کشورهای دچار کمبود شدید ید قرار داشت که با انجام مداخلات و تشکیل کمیته کشوری مبارزه با عوارض ناشی از کمبود ید با یددار کردن نمک خوراکی به میزان قابل توجهی اثرات ناشی از کمبود ید کاهش یافت.

وی یادآور شد: استفاده از نمک های تصفیه نشده و بدون ید زنگ خطری برای بازگشت اثرات ناشی از کمبود ید به شمار می رود.

برجویی فرد گفت: نمک تصفیه شده ید دار نمکی است بهداشتی که ناخالصی های آن از جمله فلزات سنگین ، شن و ماسه جدا شده اند و با ید غنی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: باتوجه به ارتباط مستقیم فشار خون با میزان نمک مصرفی ، نمک باید کم مصرف شود اما نمک مصرفی از نوع ید دار و تصفیه شده باشد.

وی افزود: بدن افراد سالم کمتر از پنج گرم در روز ، سالمندان و مبتلایان به بیماری های قلب ، عروق و فشار خون کمتر از سه گرم نیاز دارد .

برجویی فرد بیان کرد: نگهداری نمک باید به دور از نور ، رطوبت و گرما و در ظروف پلاستیکی ، چوبی ، سفالی یا شیشه ای رنگی باشد.

این مقام بهداشتی گفت: باتوجه به اینکه ید حساس به حرارت است و در اثر حرارت مداوم از بین می رود بهترین زمان برای اضافه کردن نمک به غذا در انتهای پخت غذا است.

وی با بیان اینکه نباید از نمک دریا و نمک های رنگی تصفیه نشده و غیر ید دار استفاده کرد افزود: باید مراقب نمک پنهان از جمله فست فود ها ، غذاهای فراوری شده ، پنیر، تنقلات و غذاهای آماده نیز بود .

برجویی فرد اظهار کرد: استفاده زیاد از نمک خطر ابتلا به سرطان معده ، پوکی استخوان و پرفشار خونی را در پی دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1231982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =