قلیان اکسیژن طرحی بدون مبنای قانونی

قلیان اکسیژن طرحی است که از سوی وزارت بهداشت برای کنترل مصرف دخانیات مطرح شده است اما انجمن مبارزه با دخانیات معتقد است که این طرح خلاف قانون بوده و نتیجه عکس خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، قلیان راه دور و درازی را از گذشته تا امروز طی و از دوران صفویه و میان شاهان قاجاری عبور کرده و حالا سر از سفره خانه‌ها، رستوران‌ها، اماکن تفریحی و دورهمی‌های خانوادگی درآورده است.

بیشتر بخوانید

افزایش احتمال ناباروری با مصرف قلیان / تابو استعمال دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌ها شکسته است

همه شنیده‌اند که قلیان بدتر سیگار است و یک پک آن با ۱۰ سیگار برابری می‌کند اما انگار گوش‌ها پر و این وسیله به عضو ثابت تفریحات جوانان بدل شده است؛ «بریم فوتبال ببینیم قلیون بکشیم؟»، «یه فرحزاد نریم قلیون بکشیم؟»، «تو شمال لب دریا میشه قلیون نکشید؟»!

جعفر جندقی رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت هم می‌گوید که مصرف قلیان ۵۴ درصد افزایش داشته است.

وزارت بهداشت: طرح قلیان اکسیژن با هدف کنترل مصرف دخانیات در حال اجرا است

خلاصه که وزارت بهداشت بعد از آن که دید عنان از کف در رفته و قلیان شده پای ثابت تفریحات، به فکر افتاد که طرحی ارائه بدهد و جایگزینی برای آن پیدا کند. «قلیان اکسیژن» طح مطالعاتی وزارت بهداشت است که گفته می‌شود ۱۰ سال از ثبت این اختراع گذشته و حالا دارد قدم‌های آخر تحقیقات را برمی‌دارد.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره گفته که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن را ارائه کرده است و این طرح با هدف کنترل مصرف دخانیات در حال اجرا است.

به گفته فرشیدی طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن در ۱۰ استان کشور در حال اجرا است. اگرچه نتایج نهایی این مطالعه مشخص نشده اما نتایج گزارش اولیه خوب است و این قلیان وابستگی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: اگر نتایج این مطالعه مثبت قلمداد شود قلیان اکسیژن جایگزین قلیان دخانی می‌شود و تمام موارد بر اساس استانداردهای تعریف شده است و ضرر فیزیکی و جسمی ندارد .

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت این طرح تحقیقاتی را تایید کرده و منتظر خروجی اجرای آزمایشی آن هستیم و این قلیان اکسیژن وابستگی ایجاد نمی کند و خطراتی مانند سیگار و توتون ندارد و نسبت به دخانیات یک روش جایگزین بوده است.

انجمن مبارزه با دخانیات: هر مشابه‌سازی ممنوع است

این درحالی است که انجمن مبارزه با دخانیات می‌گوید که قلیان اکسیژن نه تنها مصرف را کم نمی‌کند بلکه کسانی که مصرف کننده قلیان نیستند را هم تشویق می‌کند که سراغ قلیان اکسیژن بروند. محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران چندی پیش در نشست خبری درباره این طرح گفت: هر گونه تشویق به استعمال دخانیات ممنوع است و فرقی ندارد که قلیان اکسیژن باشد یا معمولی، قلیان اکسیژن الگوسازی می‌شود برای تشویق به مصرف قلیان و ما مخالف همه نوع قلیان هستیم. هر مشابه‌سازی ممنوع است.

وی تاکید کرد: طبق قانون جامع کنترل دخانیات، ثبت هر گونه علامت تجاری و نام خاص فرآورده‌های دخانی ممنوع است. مافیا با روش‌های مختلف افراد را به سمت محصولات جدیدتر با مشابه‌سازی استعمال دخانیات سوق می‌دهند.

ماده ۱۵ قانون جامع کنترل دخانیات می‌گوید که ثبت هرگونه علامت تجاری و نام خاص فرآورده‌های دخانی برای محصولات غیردخانی و بالعکس ممنوع است‌.

در ماده ۳ همین قانون هم آمده که هر نوع تبلیغ‌، حمایت‌، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است.

از طرفی کارشناسان معتقدند که استفاده از نام مثبتی مثل «قلیان اکسیژن» خود تشویقی برای مصرف آن است و وزارت بهداشت اجازه ندارد که مردم را تشویق به مصرف دخانیات کند چراکه در ماده ۲ آیین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی آمده وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه‌های فرهنگی و شهرداری‌ها موظفند به منظور جلوگیری از اعتیاد جوانان و تبیین زیانهای جانی، بهداشتی، اجتماعی و مالی ناشی از مصرف دخانیات از هرگونه اقدامی که موجب تبلیغ، تشویق یا تحریک افراد به استعمال یا مصرف بیشتر دخانیات شود، جلوگیری کرده و نسبت به تهیه برنامه‌های منظم و منسجم فرهنگی و تبلیغی مناسب در زمینه تبیین مضرات و تقبیح مصرف مواد دخانی برای همگان به ویژه جوانان اقدام کنند و همچنین برای حسن اجرای این قانون اقدامات لازم را به عمل آورند.

باید برنامه بلندمدتی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان داشته باشیم

وحید جهانمیری‌نژاد پزشک و فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی معتقد است که برای کاهش مصرف باید تفریحات جایگزین را افزایش داد. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: در کشور ما برنامه‌ بلند مدتی برای مقابله با مصرف قلیان و سیگار وجود ندارد؛ مثلا کشوری مانند ایسلند در برنامه بلند مدتی طی ۲ دهه تلاش کرده تا اوقات فراغت نوجوانان را به گونه‌ای پر کند که فرصت مصرف سیگار و قلیان نداشته باشند.

فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی توضیح داد: با جذب کودکان از سن کم و تمرین مهارت‌های زندگی، سرکوب نکردن آن‌ها و توجه به علاقه‌مندی‌هایش آمار مصرف سیگار را در ۲ دهه از ۲۳ درصد به سه درصد رسانده‌اند. تاثیر این موضوع را در اجتماع می‌توان دید؛ حتی ورزش قهرمانی ایسلند در این دوره رشد چشمگیری داشته است و تیم فوتبال این تیم در سال‌های اخیر درخشیده است.

وی افزود: پیشگیری سرمایه‌گذاری است اما برای ما در حد شعار است. برخی ممانعت‌ها مانند ممنوعیت فروش به نوجوان‌ها به صورت جدی در ایسلند اجرا شدند اما در ایران کسی توجهی ندارد. علاوه بر این در رسانه هم مصرف گل و حشیش به نمایش گذاشته شده و تابو مصرف ریخته است. بسیاری از شخصیت‌های سریال‌ها هم به راحتی دخانیات مصرف می‌کنند. این تابوشکنی از سوی رسانه هم تاثیر خود را می‌گذارد. تاثیرات مصرف در سنین نوجوانی بسیار شدیدتر خواهد بود.

حسن آذری‌پور عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت هم درباره خطرناک بودن قلیان اکسیژن می‌گوید: با توجه به اینکه اکسیژن خالص در حد مشخصی به ‌لحاظ پزشکی عوارضی را برای فرد به‌همراه دارد باید مصرف آن تحت‌نظر کارشناسان و مقدار اکسیژن آن مشخص باشد؛ چون به هر حال اکسیژن خالص منجر به مسمومیت می‌شود و در فرد استعمال‌کننده سردرد ایجاد می‌کند همچنین منجر به اتّساع عروق مغزی می‌شود و برای فرد مشکلات چشمی به‌همراه می‌آورد.

به گزارش ایسکانیوز، وزارت بهداشت می‌گوید که قلیان اکسیژن مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند جایگزینی برای قلیان معمولی باشد اما آیا راه‌های بهتری برای کاهش مصرف دخانیات وجود ندارد؟ نمی‌توان قانون ممنوعیت عرضه در رستوران‌ها یا فروش به افراد زیر ۱۸ سال را اجرا کرد؟ یا برای کاهش مصرف کار فرهنگی انجام داد؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1232044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =