هشدار درباره تبلیغات دروغین قطره‌های چشمی

سازمان غذا و دارو درباره تبلیغات گمراه‌کننده قطره‌های چشمی در فضای مجازی هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ندا کاظمی‌نیا کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو، درباره تبلیغات غیرمجاز برخی قطره‌های چشمی در فضای مجازی هشدار داد و گفت: اخیراً برخی سایت‌ها و صفحات با عنوان «درمان معجزه‌آسای پیرچشمی» اقدام به ترویج استفاده از فرآورده‌هایی کرده‌اند که حاوی «پیلوکارپین» ۱.۲۵ درصد هستند و صرفاً با تنگ کردن مردمک چشم، باعث بهبود موقت دید نزدیک می‌شوند.

بیشتربخوانید:

چرا چشم‌های برخی از افراد دو رنگ است؟

وی با تأکید بر اینکه این قطره‌ها درمانی برای پیرچشمی محسوب نمی‌شوند، افزود: استفاده مکرر و خودسرانه از این داروها ممکن است با عوارضی مانند افزایش خطر جداشدگی شبکیه، تاری دید، سردرد شدید، اسپاسم پلک، التهاب و حساسیت‌های چشمی همراه باشد.

کاظمی‌نیا هشدار داد: مصرف پیلوکارپین بدون بررسی دقیق فشار داخل چشم می‌تواند علائم گلوکوم (آب‌سیاه) را تشدید کند. همچنین ممکن است در نور کم، اختلال بینایی یا کاهش تمرکز دید ایجاد شود.

وی افزود: پیرچشمی یک پدیده طبیعی مرتبط با افزایش سن است و درمان آن تنها از طریق عینک، لنز یا روش‌های جراحی مانند لیزر امکان‌پذیر است. بنابراین، نباید به تبلیغات اغواکننده و غیرعلمی در فضای مجازی اعتماد کرد.

کاظمی‌نیا تأکید کرد: مصرف هرگونه قطره چشمی باید صرفاً تحت نظر پزشک متخصص چشم و پس از معاینه دقیق انجام شود. مردم باید از خرید اینترنتی دارو بدون مشورت با پزشک یا داروساز پرهیز کنند و صرفاً از داروخانه‌های معتبر اقدام به تهیه دارو نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1273785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =