افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت پرواز اربعین/ نرخ بلیت اتوبوس همچنان بلاتکلیف

کنترل قیمت بلیت اتوبوس و هواپیما برای زائران اربعین، اقدامی ضروری و عادلانه است. در شرایطی که مردم از اقشار مختلف با نیت معنوی و عاشقانه در این سفر شرکت می‌کنند، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نه‌تنها ناعادلانه، بلکه خلاف روح این مناسبت دینی است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که زائران با آن مواجه هستند، افزایش بی‌رویه قیمت بلیت اتوبوس و هواپیماست؛ موضوعی که نه‌تنها باعث فشار اقتصادی بر خانواده‌ها می‌شود، بلکه گاه مانعی برای حضور عاشقان اهل‌بیت (ع) در این مراسم معنوی است. به همین دلیل، لزوم کنترل قیمت بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی برای زائران اربعین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بسیاری از زائران، به‌رغم مشکلات اقتصادی و شرایط سخت مالی، با نیت خالصانه در این مسیر قدم می‌گذارند. شرکت در این مراسم برای بسیاری از مردم یک آرزو و تجربه معنوی بی‌بدیل است، بنابراین تسهیل حضور در این مراسم باید جزو اولویت‌های نهادهای دولتی باشد که در راس آنها وزارت راه نقش بسیار مهمی دارد.

افزایش قیمت بلیت، به‌ویژه در بازه زمانی خاص اربعین، بیشتر متوجه قشر متوسط و ضعیف جامعه است. در سال‌های گذشته، برخی شرکت‌های حمل‌ونقل، با سوءاستفاده از افزایش تقاضا، قیمت‌ها را چند برابر نرخ معمول بالا بردند. این رویه باعث شده است بسیاری از افراد، به‌ویژه خانواده‌های پرجمعیت، از حضور در این مراسم باز بمانند.

در این ایام، حضور و نقش‌آفرینی دولت امری ضروری است. دولت، به‌ویژه از طریق وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و اتحادیه‌های حمل‌ونقل، باید با برنامه‌ریزی دقیق، از هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی جلوگیری کند. این نظارت باید نه‌تنها در بازه فروش بلیت، بلکه در روند تخصیص ناوگان، تعیین سقف قیمت، توزیع بلیت و کیفیت خدمات نیز اعمال شود.

با توجه به محدودیت ظرفیت ناوگان هوایی، باید حمل‌ونقل زمینی، به‌ویژه اتوبوس، مورد حمایت جدی قرار گیرد. اختصاص ناوگان ویژه اتوبوس برای زائران، ایجاد پایانه‌های موقت و ایمن سازی راه‌ها از جمله اقداماتی است که می‌تواند حجم زیادی از زائران را با هزینه‌های مقرون به صرفه جابجا کند. بسیاری از زائران به دلیل بعد مسافت، امکان پیاده‌روی طولانی یا سفرهای پرهزینه را ندارند؛ بنابراین فراهم‌سازی بستر مناسب برای حمل‌ونقل زمینی ضروری است.

وقتی هزینه‌های سفر برای مردم کاهش یابد، طبیعتاً جمع بیشتری از عاشقان اهل‌بیت می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. افزایش حضور زائران در مراسم اربعین، علاوه بر تقویت باورهای دینی و معنوی، موجب افزایش انسجام اجتماعی، تقویت همبستگی ملی و حتی ارتقای اعتبار فرهنگی کشور در سطح بین‌المللی خواهد شد، بنابراین کنترل قیمت بلیت، نه‌فقط یک اقدام اقتصادی بلکه حرکتی در راستای توسعه فرهنگی و معنوی است.

اما در روزهای اخیر اخباری مبنی بر اعلام نرخ بلیت پروازهای تهران به نجف منتشر شد که نگرانی بسیاری را به دنبال داشت و در این اخبار از قول مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی چنین نقل شده بود: «قیمت بلیت رفت و برگشت تهران-نجف ۱۸ میلیون و مشهد، زاهدان و کرمان به نجف ۲۲ میلیون برای بازۀ ۱۷ تا ۲۷ مرداد تعیین شد.»

سال گذشته قیمت بلیت دوسر پرواز تهران-نجف ۱۰ میلیون تومان تعیین شده بود و قیمت یک سر پرواز ۵ میلیون تومان بود که توقع میرفت با توجه به تورم ایجاد شده از یکسال گذشته تا به امروز این مبلغ در پرواز دوسر ۱۲ میلیون تومان و در پرواز تک سر ۶ میلیون تومان باشد که مبلغ ۱۸ میلیونی بسیاری را شوک کرد. البته پیدا کردن و خرید بلیت ۵ میلیون تومانی یکی از چالش های مردم بود به دلیل اینکه خرید بلیت با نرخ مصوب کار راحتی نبود و ظرفیت های کمی در سایت های فروش بلیت هواپیما موجود میشد و بلافاصله خریداری میشد.

با گذشت تنها ساعاتی از این خبر بود که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: «صبح امروز اعلام کردیم که برای ایام اربعین قیمت بلیت پرواز تهران–نجف-تهران ۱۸ میلیون تومان و پرواز مشهد-نجف-مشهد ۲۲ میلیون تومان تعیین شد اما به دلیل تماس‌ها و تقاضای مکرر مردم، با برگزاری جلسه فوری و موافقت ایرلاین‌ها، این نرخ را اصلاح کردیم.»

وی ادامه داد: «در این راستا مقرر شد از تاریخ ۱۹ تا ۲۵ مرداد، بلیت پروازهای تهران-نجف-تهران با بهای ۱۵ میلیون تومان و بلیت پرواز مشهد-نجف-مشهد با بهای ۱۸ میلیون تومان عرضه شود.»

اسعدی سامانی تصریح کرد: «این در حالی‌ست که شرکت‌های هواپیمایی با افزایش ۶۲ درصدی هزینه ارز ترجیحی، رشد حقوق پرسنل، رشد قیمت ارزِ واردات قطعه از ۲۸۵۰۰ به ۷۰ هزار تومان، افزایش هزینه فرودگاه نجف و رشد قیمت سوخت از لیتری ۶۰۰ به لیتری ۱۴۰۰۰ تومان مواجه هستند.»

در ادامه همین موضوع حرمت الله رفیعی مدیر اتحادیه آژانس‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با برخی رسانه گفت: «نرخ تعیین‌شده برای این مسیر به هیچ‌وجه منطقی نیست. مسیری که در ایام اربعین برای زائران در نظر گرفته شده از نظر زمان و مسافت تقریباً معادل مسیر تهران-شیراز یا تهران-مشهد است این در حالی است که هزینه‌های سرباری مثل سوخت‌گیری نیز برای این مسیر وجود ندارد و سوخت از پیش تأمین شده است.»

وی با تأکید بر اینکه تعیین چنین نرخ بالایی غیرقابل توجیه است، اظهار کرد: «سال‌های زیادی است که نرخ این مسیر در روزهای نزدیک به اربعین روند نجومی خود را طی می‌کند و تمامی مردم و همچنین اژانس‌های هواپیمایی نسبت به این نرخ معترض هستند، اما متأسفانه مسئولان بدون توجه به واقعیات و توان اقتصادی مردم تصمیم خودشان را می‌گیرند و کسی هم نمی‌تواند مانع آنها شود.»

رفیعی افزود: «در سال‌های گذشته نرخ بلیت نیز نجومی بود که پس از مطالبه و اعتراض سعی کردند با عنوان ارائه تخفیف، مسافرین را به سوی خود جذب کنند که، اما واقعیت این است که ابتدا قیمت‌ها را به شکل غیرواقعی بالا می‌برند و سپس تخفیف می‌دهند که این تخفیف نیز از نرخ واقعی مسیر بازهم بیشتر بود.»

وی در مقایسه نرخ پروازها گفت: «در حال حاضر پرواز تهران به استانبول که تقریباً سه ساعت رفت، سه ساعت برگشت و یک ساعت توقف دارد، با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از نرخ اعلام‌شده برای اربعین فروخته می‌شود، اما مسیر تهران تا نجف یک ساعت و نرخش سه برابرآن است.»

مدیر اتحادیه آژانس‌های هواپیمایی درباره تأثیر نرخ‌گذاری بر کیفیت خدمات نیز تصریح کرد: «برخلاف ادعاها افزایش قیمت هیچ تاثیری بر کیفیت خدمات ندارد شما نمی‌توانید در مسیر یک‌ساعته کیفیت را آن‌قدر بالا ببرید که ارزش آن به میلیون‌ها تومان برسد در نهایتاً اگر غذای مناسبی سرو شود قیمت آن نیز بالاتر از ۵۰۰ هزارتومان نخواهد شد.»

وی در پایان گفت: «نرخ منطقی برای پروازهای اربعین حداکثر ۱۲ میلیون تومان برای مسیر رفت و برگشت است. امیدوار هستیم که مسئولان با بازنگری در این تصمیم مانع از تضییع حقوق مردم در مسیر زیارتی اربعین شوند.»

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع گفت: «این افزایش قیمت در ایام فرارسیدن اربعین حسینی (ع) آن هم بدون مجوز و خارج از ضوابط مصوب بوده و به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.»

وی افزود: «افزایش نرخ پروازها با افزایش هزینه‌های زائران و مشتاقان زیارت اربعین می‌تواند موجب محروم‌ماندن بخشی از جامعه از این سفر معنوی شود و نوعی شکاف دسترسی میان اقشار مختلف ایجاد کند.»

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه تصریح کرد: «کمیسیون عمران مجلس به هیچ وجه چنین افزایش‌های بی‌ ضابطه‌ای را قبول ندارد. تاکیدمان عرضه بلیت ها با همان نرخ مصوب سال گذشته است تا از فشار مضاعف به مردم جلوگیری شود.»

در خصوص نرخ بلیت اتوبوس نیز در سال گذشته از مقصد تهران به مهران این مبلغ حدود یک میلیون تومان تعیین شده بود که پیش بینی می‌شود در اربعین پیش رو این مبلغ حدود ۲ میلیون تومان تعیین گردد و این مبلغ نیز برای سفر زمینی اصلا مقرون به صرفه نیست.

کنترل قیمت بلیت اتوبوس و هواپیما برای زائران اربعین، اقدامی ضروری و عادلانه است. در شرایطی که مردم از اقشار مختلف با نیت معنوی و عاشقانه در این سفر شرکت می‌کنند، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نه‌تنها ناعادلانه، بلکه خلاف روح این مناسبت دینی است. نهادهای دولتی، با نظارت مؤثر، برخورد با متخلفان، تسهیل خدمات حمل‌ونقل و ایجاد بسترهای شفاف فروش بلیت، می‌توانند نقش بسزایی در کاهش دغدغه‌های مردم ایفا کنند. هر قدمی در راستای کاهش هزینه‌ها و تسهیل حضور مردم در راهپیمایی اربعین، گامی در جهت ترویج فرهنگ عاشورا، همبستگی ملی و گسترش معنویت در جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1273981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =