مدیریت یکپارچه دانشگاه آزاد با اجرای روش ماتریسی توسط شهید طهرانچی

رئیس سابق سازمان سنجش گفت: شهید طهرانچی با اجرای روش ماتریسی ساختار دانشگاه آزاد را تحت یک مدیریت یکپارچه و مستقل نظم داد. در این ساختار گروه‌های علمی از صدر تا ذیل در یک راستا بودند و یک ماموریت را دنبال می‌کردند.

عبدالرسول پورعباس رئیس سابق سازمان سنجش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عملکرد مدیریتی شهید طهرانچی اظهار کرد: نگاه شهید طهرانچی به آموزش عالی بسیار تحول‌گرا بود. ایشان به دنبال نقد شرایط موجود و ایجاد وضعیتی بهینه و بهتر بود و در این مسیر گام‌های اساسی برداشت. ایشان هرگز راضی به شرایط موجود نبود و همیشه ایده‌های نو را با جدیت دنبال می‌کرد. شهید طهرانچی فردی با انگیزه بسیار قوی بود و در هر جایگاهی که بود، تحولی عمیق ایجاد کرد.

وی افزود: ایشان در دانشگاه آزاد هم تحولاتی اساسی ایجاد کرد و تا همین اواخر با جدیت این طرح‌ها را ادامه می‌داد. در مجموع یک مدیریت نوگرا، تحول‌گرا و معمولا مبتنی بر مطالعاتش بود. از جمله طرح‌های نوآورانه‌ای که شهید در دانشگاه آزاد اجرا کرد، تعریف ماموریت دانشگاه در حوزه‌های تخصصی به صورت ماتریسی بود. منظور از تعریف ماتریسی مدیریت این است که یک ساختار عمودی از سازمان مرکزی به سمت دانشکده‌ها و گروه‌ها طراحی و یک ساختار افقی در ارتباط با ساختار اداری برنامه‌ریزی شد. اگر این طرح به نقطه پایان خود برسد، تحولی اساسی در آموزش عالی ایجاد می‌کند.

پورعباس گفت: شهید طهرانچی این مسیر را با انگیزه دنبال می‌کرد و برای همکاران توضیح می‌داد. ایشان این روش ماتریسی دوگان را در دانشگاه آزاد به ثمر رساند. قصد داشت این روش را در همه زمینه‌ها ادامه دهد که به شهادت رسید و امیدوارم دوستان دیگر این شیوه را ادامه دهند. در سیستم عادی، گروه‌های آموزشی زیر نظر دانشکده و دانشکده‌ها زیر نظر دانشگاه هستند. دانشگاه‌ها و حتی دانشکده‌ها در برخی موارد جزایر جدای از هم هستند. یعنی هر کدام مسیر خود را دنبال می‌کنند. اغلب در جریان ماموریت‌های یکدیگر نیستند و از عملکرد هم بی‌خبر بودند. به طوری که حتی کارها تکراری انجام می‌شود. در این ساختار اصلاح عمیق صورت نمی‌گیرد.

رئیس سابق سازمان سنجش خاطرنشان کرد: شهید طهرانچی تلاش کرد ساختار دانشگاه آزاد را تحت یک مدیریت یکپارچه و مستقل نظم دهد. برای مثال در گروه آموزشی علوم انسانی حوزه مدیریت ساختاری کشوری ایجاد کرد. بر اساس این ساختار همه گروه‌های آموزشی رشته مدیریت در طول همدیگر قرار می‌گرفتند. در این ساختار گروه‌ها بر کار یکدیگر اشراف داشتند. بر این اساس، معاونت سازمان مرکزی در حوزه مورد نظر، سپس معاونت استانی و تشکل استانی و تشکل گروهی در مرتبه‌های بعدی قرار داشتند. این ساختار از صدر تا ذیل در یک راستا بودند و یک ماموریت را دنبال می‌کردند.

وی تصریح کرد: بر اساس ساختاری که شهید طهرانچی ساماندهی کرده بود، گروه‌ها به صورت افقی و عمودی در همکاری با سایر بخش‌ها بودند. به شکل عمومی در حوزه تخصصی سازماندهی می‌شدند و همزمان به صورت افقی یک گروه تحت نظر یک دانشکده، یک دانشگاه و یک واحد در شهرستان و استان فعالیت می‌کرد. تلاقی این دو مسیر مدیریتی، در نقطه‌ای بود که نقطه تخصصی گروه بود. هر گروه آزمایشی در هر نقطه‌ای از کشور در راستای اهداف کلان کشوری ماموریت خود را پیگیری می‌کرد و در خدمت استان و شهرستان مربوطه خدمات ارائه می‌داد. این ساختار ایده جدیدی بود که اگر به طور کامل اجرا شود، توفیقات بسیاری خواهد داشت. ایده این روش در دنیا مطرح است؛ اما اغلب کشورهای دارای آموزش عالی یکپارچه امکان اجرای این طرح را دارند. در کشور ما، آموزش و پروش از آموزش عالی و هر دو از آموزش پزشکی جدا هستند. وقتی آموزش‌ها یکپارچه نباشد، اجرای چنین ایده‌هایی ممکن نیست.

راهکار شهید طهرانچی برای مدیریت مالی دانشگاه آزاد

پورعباس درباره راهکارهای مدیریت مالی شهید طهرانچی تاکید کرد: دانشگاه آزاد در مقطعی با کاهش شدید دانشجو مواجه شده بود و همچنین به صورت یک‌بعدی آموزش‌محور شده بود. طبیعتا در این شرایط دانشگاه دچار بحران‌های اساسی شده بود. چرا که بودجه دانشگاه فقط متمرکز بر شهریه بود. شهید طهرانچی در آن زمان رئیس دانشگاه آزاد واحد استان تهران بود که یکی از الگوهای مدیریتی کل دانشگاه آزاد محسوب می‌شد. یکی از راهکارهایی که در دوره مدیریتی جدید دانشگاه آزاد و دکتر رهبر آغاز شد، گسترش حوزه‌های درآمدی دانشگاه در چند بعد بود و تحت عنوان بودجه‌های غیرشهریه‌ای نامگذاری شدند. در ادامه و زمان مدیریت شهید طهرانچی این راهکارهای شکل‌های کاملتری به خود گرفت.

رئیس سابق سازمان سنجش یادآور شد: تمرکز بر ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف خدماتی، حوزه پژوهشی و حوزه فناوری از جمله خدمات شهید طهرانچی بود. برای مثال استفاده از فناوری‌هایی برای تولید حشرات در راستای مبارزه با حشرات موزی به جای سموم یکی از دستاوردهای بود. مبنای این اقدام کشاورزی ارگانیک بود. لقاح مصنوعی در تولید دام و گوسفند یکی دیگر از تحولات گسترده‌ای است که درآمدهای زیادی برای دانشگاه آزاد ایجاد کرد. ایجاد کارخانه‌جات کوچکتر و شرکت‌ها با استفاده از امکانات موجود دانشگاه آزاد یکی دیگر از این اقدامات است. شهید طهرانچی مسیر توسعه دانشگاه آزاد را همزمان با تحولات آموزشی، پژوهشی، فناوری و خدماتی دنبال کردند. این تلاش‌ها مسیر دانشگاه را که فقط محدود به درآمدهای شهریه‌ای بود، متحول کرد و به درآمدهای گسترده‌تر و پایدار انجامید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1274829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =