خانواده‌ها در مدیریت چرخه دریافت و ادراک پیام به مشکل خورده‌اند/ مدیریت دسترسی به رسانه باعث امنیت روانی می‌شود

کارشناس و فعال رسانه گفت: اشباع و سرریز مجاری ارتباطی و انتشار اطلاعات به سمتی پیش رفته است که توان خانواده‌ها در مدیریت چرخه دریافت و ادراک پیام به مشکل خورده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست «بررسی راهبردهای پدافند روانی و رسانه‌ای برای والدین و مربیان» با حضور کارشناسان رسانه همچون محمد لسانی، محمد احسان خرامید، محمدامین سلیمی، میلاد حاجی پروانه و حسین حق پناه دوشنبه ۳۰ مرداد ماه به میزبانی مجموعه تبیان برگزار شد.

محمد لسانی کارشناس و فعال رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت امنیت روانی خانواده‌ها در جنگ روانی-رسانه گفت: ما یک سبد مصرف رسانه‌ای در خانواده داریم که رسانه‌های متکثری‌اند، قبلاً فقط رسانه‌های دیداری و شنیداری بودند اما الان رسانه‌های مجازی رسانه‌های اول هستند که دسته بندی در آن گسترده است، حوزه رسانه‌های مجازی شامل پیام رسان‌ها می‌شود، شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شود و حوزه‌های دیگری مثل کانتنت شیرینگ‌ها یا اشتراک داده و محتوا مثل آپارات و یوتیوب هستند.

وی در مورد نحوه استفاده از رسانه توسط خانواده‌ها گفت: اتفاقی که می‌افتد اشباع و سرریز مجاری ارتباطی و انتشار اطلاعات به سمتی پیش رفته است که توان خانواده‌ها در مدیریت چرخه دریافت و ادراک پیام به مشکل خورده، یعنی ما یک بحث دریافت پیام و یک بحث ادراک پیام داریم. وقتی ظرف غذایی است که برای کسی می‌گذارند مهم این است که اول به این ظرف غذا برسد و دوم اینکه خورده بشود و هضم بشود.

لسانی ادامه داد: ما خیلی از اطلاعات را داده‌خوانی می‌کنیم، صرفاً سریع خوانی می‌کنیم، تندخوانی می‌کنیم و توانایی هضم، فهم، تحلیل، چالش ذهنی و تفکر نقادانه به پیام را از دست می‌دهیم، به خاطر اینکه سرعت و انبوه تولید پیام و شتاب تولید پیام به حدی زیاد شده که افراد هرچه می‌دوند نمی‌رسند؛ برای همین سعی میکنند با تندخوانی و سریع خوانی خامخواری در حوزه داده و اطلاعات نهایتاً به آرامش برسند خودشان را آرام بکنند به همین علت من فکر می‌کنم برای خانواده‌ها چالش است و چالشیست که خانواده‌ها با فرزندان دارند.

وی درمورد نحوه درست مصرف رسانه گفت: افراد باید از خود بپرسند ما اطلاعات را برای چه می‌خواهیم؟ خیلی سوال مهمی است. اول این که ما چه اطلاعاتی می‌خواهیم و ما آن اطلاعاتی را که می‌خواهیم برای چه می‌خواهیم؟ یعنی توجه به اینکه نیاز ما به اطلاعات برای رفع چه مسئله‌ای است؟ به این باید فکر کنیم این در مرحله‌ایست که آگاهانه باید به سراغ اطلاعات برویم نه اینکه اطلاعات صرفاً ریلی را می‌گذارد و اطلاعات ثانی، ثالث و همین طور یک سیری از اطلاعات بی پایانی ختم می‌شود و افراد دونده هستند در این مسیر بی پایان، این آرایش را ما باید برهم بزنیم. برای خانواده‌ها اول نیاز محوری بحث مهمی‌است و دوم پردازش اطلاعات مهم است و سومین نکته‌ای که وجود دارد چالش و تفکر نسبت به اطلاعات است.

کارشناس رسانه در مورد فاکتورهایی که به امنیت خانواده‌ها در پدافندهای روانی خانواده‌ها کمک می‌کند گفت: امنیت روانی حوزه‌های مختلفی دارد یکی از آن مدیریت دسترسی رسانه است، مدیریت دسترسی که چه ابزارهایی را در دسترس داشته باشند، دومین حوزه‌ای که مهم است بحث مربوط به نقد و تحلیل پیام‌هاست که باید به پیام‌ها فکر کنند چالش ذهنی داشته باشند و نکته سوم عدم انفعال و حرکت به سمت کنشگری این به نظر من مهم است.

وی در پایان گفت: نکته چهارم خود بحث بازتاب اصول انسانی و اصول اخلاقی است ما باید به سمتی پیش برویم که اصول انسانی و اصول اخلاقی که یک بحث فراملی و فرا دینی است یعنی اصولی که وقتی روی زمین صحبت می‌کنیم اصول پذیرفته شده جهانی باشد. یک نفر در حوزه اصول دینی خودش فعالیت کند، ملزم باشد و مقید باشد، این مسئله در کنش فرد بازتاب دارد یا در مصرفش بازتاب دارد، نمی‌شود فردی به یک تفکری اعتقاد داشته باشد و کنشگری رسانه‌ای او متفاوت و متضاد با باورها و باورمندیش باشد. برای همین به نظر من می‌رسد که این فاکتورها در کنار هم می‌تواند یک سپر دفاع روانی خوبی را خلق بکند.

خبرنگار: صبا هراتی

انتهای پیام/

کد خبر: 1275020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =