نمادزده و خسته کننده مثل «شغال»

کیانوش رضایی*

گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز- «شغال» جدیدترین سریال نمایش خانگی در ژانر جنایی است که توسط بهرنگ توفیقی ساخته شده اما استفاده از کلیشه‌های ثابت آثار جنایی و قرار دادن اقشار ضعیف و پولدار در برابر یکدیگر باعث شده تا این سریال شبیه سایر آثار جنایی شبکه نمایش خانگی باشد.

محمدمهدی سلطانی، شبنم مقدمی، کامبیز دیرباز، امیرحسین فتحی، نورا محقق، علیرضا آرا، نسرین بابایی، باربد بابایی، ایلیا کیوان، رضا رویگری و... از جمله بازیگران ساخته جدید بهرنگ توفیقی هستند که از فیلیمو پخش خواهد شد.

کامیار پسر بزرگ خانواده کاویان، زمانی که کسی در خانه نیست، یک مسابقه پوکر راه می‌اندازد. مسابقه‌ای که تاوان باخت کامیار، زمین خانوادگی آنهاست. ماجرا از جایی شروع می‌شود که به جای نظافتچی همیشگی، دخترش آوا برای تمیزکاری وارد منزل کاویان می‌شود. کامیار مسابقه قمار را می‌بازد و زمین اجدادی را از دست رفته می‌بیند. برنده مسابقه به او پیشنهاد می‌دهد به جای زمین به دختر نظافتچی تجاوز کند.

مدتی است که دیگر لیوان آب پرتغال بعد از تمرین تردمیل و ظرف میوه در کنار استخر نماد شخصیت های منفی داستان نیست و میز پوکر و داشتن تتو جای آن را پر کرده است و شاهد بازی پوکر در قریب به اتفاق فیلم های سینمایی و سریال های نمایش خانگی هستیم. شاید بتوان فیلم «شغال» را برای دانشجویان رشته فیلمسازی به نمایش گذاشت و به آنان گفت هرچه در این فیلم وجود دارد شما همان را نسازید تا موفق شوید.

سکانس افتتاحیه و تدوین موازی و پشت سرهم سکانس های ملتهب برای ایجاد هیجان در مخاطب تلاش کاذبی بوده که این سریال را خالی از معنا کرده است. سکانس تجاوز اگر به خوبی اجرا شود به جرات میتوان گفت یکی از هولناک ترین سکانس های تاریخ سینما است و اجرای هولناک آن توان و ظرافت زیادی میطلبد که کارگردان «شغال» به خوبی توانسته از این سکانس هولناک یک سکانس خنثی بسازد و شاید کمی کمدی بسازد و علاوه بر نور و رنگ، گریم دختری که مورد تجاوز قرار گرفته نیز هیچ حس هیجان انگیزی به مخاطب القا نمیکند.

جابجا کردن خطوط القا ماشین های مثلا در حال حرکت از دیگر نقاط ضعف این سریال است به طوری که آخرین چیزی که به مخاطب القا می شود این است که ماشینی که بازیگر پشت فرمانش نشسته مثلا در حال حرکت است و بازیگر آن را می‌راند. مشکلات مرتبط با صدابرداری و صداگذاری نیز تا آخرین قسمت اول همراه مخاطب است.

البته فیلم سراسر نکات منفی نیست. رویکردی که برخی از خانواده های آسیب دیده از تجاوز در دنیای واقعی در پیش می گیرند و جهت حفظ آبروی خود تلاش می کنند تا داستان تجاوز را بایکوت کنند به خوبی مورد نقد قرار گرفته بود هرچند که جای کار بیشتری برای این پرداختن به این موضوع وجود دارد و امیدواریم در قسمت های بعدی این تفکر اشتباه برای مخاطب بازتر شود.

اما در همینجا بازهم یک خلا وجود و آن اینکه در فیلمسازی باید شخصیت ها برای بیننده معرفی شوند و سپس احساس همذات پنداری ایجاد شود اما در این سریال در همان سکانس های ابتدایی دختری مورد تجاوز قرار میگیرد که بیننده اصلا او را نمی شناسد و هیچگونه حس همذات پنداری نیز شکل نگرفته است پس بیننده از دیدن تجاوز ناراحت نمی شود و درام داستان شکل نمی گیرد؛ چه بسا خواندن صفحه حوادث روزنامه های درام تر از دیدن این سریال است. برای مثال نمونه موفق این موضوع کاراکتر ترانه علیدوستی در فیلم سینمایی «فروشنده» اصغر فرهادی است که ابتدا شخصیتی که مورد تجاوز قرار گرفته معرفی می شود و بیننده با کاراکتر و خانواده و موقعیت ها آشنا می شود و سپس می تواند از دیدن تجاوز متاثر شود.

اما با نوع مواجهه و ریتم قسمت اول باید پذیرفت با یه سریال کلشیه ای و تلویزیونی طرف هستیم که تلاش دارد با استفاده از کلیشه های مدرن مثل رپ و مهمانی و... خودش را فیلم مهمی جلوه بدهد.

در درام های اجتماعی دو گونه آثار داریم. گونه اول فیلم و سریال هایی که به علت دغدغه سازنده ساخته می شوند اما گونه دوم شامل فیلم و سریال هایی است که یک موضوع اجتماعی را انتخاب می کنند که بتوانند منبع درآمدی کسب کنند و با توجه به المان های گل درشت و بیرون زده در این سریال باید گفت «شغال» در دسته دوم قرار دارد.

اما در مورد بازیگری ها سوال این است که بازی های اگزجره و رباتیک امیرحسین فتحی چه زمانی قرار است تمام شد؟ تا چه زمانی باید صبر کنیم تا بازی جدیدی از این بازیگر ببینیم؟ همچنین مهدی سلطانی یک تیپ کلیشه ای را برای خود انتخاب کرده و در همه فیلم و سریال های با همان تیپ ثابت حضور دارد.

«شغال» مانند ۹۰درصد سریال های نمایش خانگی از یک فرمول ثابت استفاده کرده است و آنهم بازیگر معروف بعلاوه یک موضوع جنجالی مساوی است با فروش بیشتر؛ یعنی اینکه سینمای واقعی داشته باشیم و روایت درستی را ببینیم چیزی جز یک خواب نیست. و اگر دنبال تماشای یک سریال خوب هستید پس «شغال» را نبینید.

کیانوش رضایی- منتقد سینما و فعال رسانه

انتهای پیام/

کد خبر: 1276282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =