به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، کاظم سلیمی، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، در نشست با خبرنگاران ضمن تأکید بر نقش حیاتی رسانهها در تصمیمسازی و شکلدهی به گفتمانهای راهبردی کشور، به تشریح چالشهای اساسی نظام تجاری و لجستیک ایران پرداخت.
وی با بیان اینکه یکی از غفلتهای بسیار مهم در اقتصاد ملی طی چهل سال گذشته، بیتوجهی به نظام تجاری، بازرگانی و لجستیک بوده است، گفت: دنیا با همین نظام پیشرفت کرده است. در کشورهای پیشرفته، ۶۲ درصد رشد اقتصادی و برنامهریزی برای ۹۲ درصد اشتغال دهه آینده، متکی بر همین نظام است. اما ما در کشور در یک باتلاق گرفتار شدهایم و ساختارهای موازی و ناکارآمد ایجاد کردهایم.
رسوب کالا؛ فرآیندی عمدی برای کسب درآمدهای کلان
سلیمی پدیده رسوب کالا در گمرکات را یکی از معضلات اصلی این حوزه خواند و آن را یک روال عمدی برای کسب درآمد توصیف کرد. وی با ارائه آماری تکاندهنده اظهار داشت: درآمد انبارداری کشور در سال به ۸۰ هزار میلیارد تومان میرسد که حدود ۳۵ تا ۴۰ همت آن تنها مربوط به اسکله شهید رجایی است. این درآمد حاصل معطل کردن و گرفتار کردن صاحب بار از ۴۵ روز تا شش ماه است. متأسفانه ساختارهای سودجویی وجود دارند که از این رسوب کالا و انبارهای اختصاصی پشت پرده سود میبرند.
راهحل: گمرک تسهیلگر به جای کنترلگر
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی، راهحل خروج از وضعیت فعلی را تغییر رویکرد گمرک از کنترلگری به تسهیلگری دانست و افزود: تنها کشوری در دنیا هستیم که با این فرآیندهای کاذب و مسموم، حالت کنترلگری داریم. در تمام دنیا، کنترل در نقطه مرزی انجام نمیشود.
وی بر لزوم اجرای دو قانون موجود برای حل این مشکل تأکید کرد: قانون حسابرسی پس از ترخیص (PCA) جهانی میگوید اجازه دهید کالا و مواد اولیه تولیدکننده به سرعت به محل کارخانه یا انبارش منتقل شود و حسابرسی اسناد دو هفته یا یک ماه بعد در محل انجام گیرد. نباید چرخ تولید را به دلیل فرآیندهای گمرکی متوقف کرد.
در قانون ترانزیت داخلی، صاحب کالا باید این اجازه را داشته باشد که محموله خود را به راحتی از مبادی ورودی به انبار نزدیک محل کار خود در شهرش منتقل کند. این دو قانون اگر اجرا شوند، رسوب کالا و قاچاق به حداقل خواهد رسید.
تشکیل فدراسیون لجستیک کشور برای اصلاح زنجیره حملونقل
سلیمی در پایان از یک تفاهمنامه میان سه وزارتخانه برای اصلاح ساختار لجستیک کشور خبر داد و گفت: در قالب یک فدراسیون لجستیک کشور به متولیگری شرکت انبارهای عمومی و کشتیرانی جمهوری اسلامی، بنا شده است تا کل زنجیره حملونقل و ذخیرهسازی کالا یکپارچه شود. سفرهای استانی ما نیز در راستای ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مرتبط و فعالان اقتصادی برای پیادهسازی این زنجیره تسهیلگر تجاری است.
خبرنگار: علیرضا داوردان
انتهای خبر/
نظر شما