به گزارش ایسکانیوز، سینما چشم روز گذشته پنج نامزد جایزه سالانه خود را اعلام کرد. هر سال جایزه سینماى نامتعارف به یک فیلم سینمایى تعلق مى گیرد که که فیلمساز با خلاقیت در فرم و محتوى به روایتى نو در ترکیب مستند و داستانى رسیده باشد. پنج فیلم در این سال برای جایزه نامتعارف سینما چشم نامزد دریافت جایزه هستند:-شبهاى عربى کارگردان مىگویل گمز ،خدا بچه را حفظ کند کارگردان رابرت ماشویان و رودریگو اجدا بک. ،نارنگى کارگردان شون بکر،تاکسى کارگردان جعفر پناهی ،قبیله کارگردان میروسلاو سلابشبیوسکى. این فیلمها از میان کلیه فیلم هاى جهان که در سال دوهزار و پانزده به اکران عمومى آمدهاند، انتخاب شدهاند.
در دوازدهم ژانویه جایزه سال 2016 به یکى از این پنج فیلم اهدا خواهد شد. سال 2015 کارگردان فیلم «بوى هود» جایزه سینماى نامتعارف را دریافت کرد.
اما تاکسی مستندی ایرانی اثر جعفر پناهی است که نخستین بار در بخش رقابتی شصت و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین به نمایش درآمد و در نهایت برنده جایزه خرس طلای این دوره جشنواره فیلم برلین شد.
این فیلم ساختاری مستندگونه دارد، با امکانات محدودی ساخته شده و داستان آن در یک تاکسی در تهران میگذرد که رانندگی این تاکسی با خود جعفر پناهی است.
در آغاز فیلم این شبهه وجود دارد که مسافران از وجود دوربینها آگاهی ندارند و موضوعات مورد بحث اتفاقی و تصادفی هستند، اما روند فیلم خلاف این تصور را تقویت میکند. البته میتوان تصور نمود که این فیلم محصول گفتگوهای متفاوت و متعددی بوده که پناهی در تدوین دست به گزینش زده تا محتوایی یکدست و دلخواه خود را در قالب یک فیلم خوب تهیه و ارائه کند.
این فیلم را میتوان با فیلم «ده» عباس کیارستمی مقایسه کرد. در این فیلم که از سویههای سیاسی و در همان حال سرگرمکنندهای برخوردار است، جعفر پناهی نقش یک راننده تاکسی در تهران را ایفا میکند. در گفتگوی او با مسافرانش، موقعیتهای قابل تأملی شکل میگیرد. در بین مسافران تاکسی جعفر پناهی، نسرین ستوده، حقوقدان سرشناس ایرانی و یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر هم حضور دارد.
سلولوئید دریمز، شرکت توزیع بینالمللی فیلم در پاریس اعلام کرد که «تاکسی» تاکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان به فروش رسیده و به نمایش در خواهد آمد.
دارن آرنوفسکی، رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم برلین در مورد فیلم تاکسی پناهی گفته است:«جعفر پناهی به جای اینکه در هم بشکند و تسلیم شود، به جای اینکه بگذارد خشم و نومیدی او را در بربگیرد، نامهای عاشقانه به سینما ساخته است. فیلم او پر از عشقش به هنر، به جامعه و کشورش و عشق به مخاطبانش است.» در پوسترهای این فیلم در اروپا، این فیلم با عنوان «تاکسی تهران» شناخته شدهاست.
503502