ترامپ:عربستان باید هزینه کند تا در سوریه بمانیم!

رئیس جمهوری آمریکا از نقش ایالات متحده در تحولات اخیر سوریه می گوید.

به گزارش ایسکانیوز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت گفت عربستان سعودی باید هزینه‌های ادامه حضور ایالات متحده در سوریه را بپردازد.

وی که در کاخ سفید در یک نشست خبری با حضور سران کشورهای حوزه بالتیک صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیرش در مورد احتمال خروج قریب‌الوقوع آمریکا از سوریه، گفت واشنگتن به سرعت در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

او گفت: «در مسئله سوریه، مأموریت اصلی ما خلاص شدن از شر داعش بوده است. ما تقریبا این هدف را محقق کرده‌ایم. به سرعت در مورد اینکه باید چه کنیم، تصمیم‌گیری خواهیم کرد، البته در هماهنگی با دیگرانی که در آن منطقه هستند.»

وی افزود: «عربستان سعودی به تصمیم ما علاقه زیادی نشان داده است. من به آن‌ها گفته‌ام که "خوب، اگر بخواهید ما [در سوریه] بمانیم، شاید لازم باشد که [پولش را] بپردازید. ما کارهای زیادی در این کشور (سوریه) انجام می‌دهیم و دلایل زیادی هم برای این کار داریم، اما این کار هزینه مالی بسیار زیادی برای کشور ما دارد و منافع آن برای دیگر کشورها خیلی خیلی بیشتر از منافعی است که برای خودمان دارد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «بنابراین باید در این مورد تصمیم‌گیری کنیم. می‌دانید که ما موفقیت فوق‌العاده‌ای [در مبارزه با داعش] داشته‌ایم. تقریبا 100% انجام شده است. در آینده بسیار نزدیک درباره اینکه باید چه کنیم، تصمیم‌گیری خواهیم کرد. در این مورد با گروهی از افراد خودمان و گروهی از متحدانمان مشورت خواهیم کرد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا گرایش شخصی او خروج از سوریه است، گفت: «من می‌خواهم [از سوریه] خارج شویم و به خانه بازگردیم و کشور خودمان را بازسازی کنیم. تا همین سه ماه پیش طی حضور هفده ساله‌مان در خاورمیانه، 7 تریلیون دلار خرج کرده بودیم و در عوض هیچ‌چیز، هیچ‌چیز گیرمان نیامده است.»

وی افزود: «یادتان که هست، زمانی که من یک شهروند عادی بودم، می‌گفتم نفت‌شان را نگه دارید. اما نفت‌شان را هم نگه نداشتیم، آن وقت چه کسی نفت را گرفت؟ داعش گرفت و هزینه‌هایش را از این راه تأمین کرد. ما باید نفت را می‌گرفتیم.»

ترامپ ادامه داد: «بنابراین، من می‌خواهم بازگردیم و کشورمان را بسازیم. فکرش را بکنید، 7 تریلیون دلار ظرف 17 سال، بدون آنکه جز مرگ و ویرانی، چیزی گیرمان بیاید. بنابراین الان وقتش است. ما در عملیات نظامی‌مان بسیار موفق بوده‌ایم و در هر عملیات نظامی دیگری هم موفق خواهیم بود. اما گاهی وقتش است که بازگردیم. اکنون باید خیلی جدی به این موضوع فکر کنیم.»

در حالی که فرماندهان نظامی آمریکا اخیرا از حضور بلندمدت و یا حتی افزایش شمار نظامیان این کشور در سوریه صحبت کرده‌اند، ترامپ از هفته گذشته علنا از احتمال خروج سریع آمریکا از سوریه به دلیل هزینه‌های بالای نظامی ادامه حضور در خاورمیانه صحبت کرده است.

این اظهارات موجب شده تا رسانه‌ها و سیاستمداران نزدیک به تل‌آویو و ریاض از تبعات خروج آمریکا از سوریه اظهار نگرانی کنند.

کد خبر: 919136

وب گردی

وب گردی