ایجاد نوآوری و خلاقیت بستری برای جهش تولید دانش‌بنیان‌ها

دانشیار گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه مهم‌ترین مزیت رقابتی شرکت‌های دانش‌بنیان نوآوری در نوع فناوری‌هایی است که به کار می‌برند، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که از علم، ثروت بیافرینیم و دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را با انواع حمایت‌ها محل تولید کالا‌های دانش‌بنیان کنیم.

محمد سلطانی‌فر دانشیار گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با شعار سال تحت عنوان جهش تولید اظهار کرد: اینکه دانش جایگزین بسیاری از عادات و رفتارها و هنجارهای ما می‌شود را باید به فال نیک گرفت. شرکت‌های دانش بنیان تا به امروز دستاوردهای نسبتا خوبی داشتند، امروز نیز می‌توانند از این فرصت به‌دست آمده به خوبی استفاده کنند و با خلق تولید علم و آثار علمی نقش بسیار اساسی را در جامعه ایفا کنند.

وی تصریح کرد: قاعدتا اگر به دور از شعار باشیم و بتوانیم به صورت عملیاتی وارد شویم باید این نگاه را داشته باشیم که موضوع کرونا در کنار یک فرصت نوعی تهدید هم به شمار می‌رود. بنابراین تا می‌توانیم باید خیلی از ساختارهای سنتی قدیمی و رفتارهای غلط را اصلاح کنیم و به رفتارهای درست برگردیم اینجاست که این نوع شرکت‌ها می‌توانند سازوکار اجرا و رسیدن به این جایگزینی و فضا را شکل بدهند.

سلطانی‌فر تأکید کرد: با توجه به اثرگذاری مستقیم جهش تولید ملی در شاخص‌هایی چون نرخ اشتغال، توزیع عادلانه درآمد، کسب درآمدهای مالیاتی توسط دولت و جلوگیری از خروج ارز از کشور برای کالاهای مصرفی و موردنیاز در شرایط فعلی اقتصاد کشور که با تحریم‌های ظالمانه آمریکا روبروست، این شعار را می‌توان انتخابی هوشمندانه قلمداد کرد.

دانشیار گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات افزود: شاید کلمه اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابداع شده باشد؛ اما این الگو که تاکید آن روی حمایت از تولید داخل بوده سرلوحه اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه یافته است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه تولیدکنندگان نیاز به سیستم‌های تشویقی دارند، گفت: از تولیدکنندگان باید حمایت‌های لازم صورت گیرد تا درگیر بازارهای سیاه و پنهانی نشده و مواد اولیه را با قیمت بسیار بالا تهیه نکنند که موجب زیان‌دهی تولیدات شود.

وی ادامه داد: مشکل صنعت کشور این است که خودشان را عالم صنعت می داند در حالی که چنین نیست. همین خروجی‌های دانشگاه‌ها است که به رشد صنعت کمک می‌کند. متاسفانه صنعتگران کمتر به سمت دانشگاه‌ها دست دراز می کنند. اگر در مقاطعی صنعتگران به این علم و باور برسند که این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند نیازهای آنها را به جد برطرف می‌سازند، آن موقع است که شاهد رشد و توسعه صنهعت کشور خواهیم بود .همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند هدف این نیست که آن چیزی که به عنوان شعار سال مطرح می شود عینا باید اتفاق بیفتد و ما آن را در پایان سال ارزیابی کنیم بلکه این شعارها ریل گذاری حرکت ماست به نظرم اهدافی که شکل می‌گیرد و به سرعت جریان اهداف ما را مشخص می‌کند ما نباید نگاهمان نسبت به شعارها صرفا این باشد باید بدانیم که اینها نیازهای جامعه است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: جهش تولید این امکان را فراهم خواهد کرد تا سطح اشتغال کشور که به واسطه شیوع کرونا ویروس آسیب خواهد دید، مجددا ترمیم شود. همچنین امکان جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال جزئی در برخی کسب و کارها در اثر شیوع کرونا ویروس در کشور را فراهم خواهد کرد.

دانشیار گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: مهم ترین مزیت رقابتی شرکت‌های دانش‌بنیان نوآوری در نوع فناوری‌هایی است که به کار می‌برند که در نهایت بازارهای جدیدی را در نتیجه نوآوری‌هایی که به کار می‌برند تسخیر می کنند. رقبای تولیدات دانش بنیان را می‌توان با سیاست‌های پولی، مالی، فرهنگی، گمرکی و... محدود کرد، غیر قانونی و حرام اعلام کردن درآمد‌های ناشی از دلالی یا اخذ مالیات‌های سنگین از سوداگری و برداشتن موانع از سر راه تولیدات دانش بنیان جهش تولید را میسر می‌کند، تولیدی که علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی و افزایش معیشت مردم، بازار کشور‌های منطقه و حتی بازار‌های جهانی را پوشش می‌دهد، لذا اصلاح سیاست‌ها به سمت تولید محصولات دانش بنیان و تغییر نگاه از تولید سنتی به فکر محور پیش شرط مهم جهش تولید به شمار می‌رود، باید به سمتی حرکت کنیم که از علم، ثروت بیافرینیم و دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را با انواع حمایت‌ها محل تولید کالا‌های دانش بنیان کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064924

وب گردی

وب گردی