تقویت روحیه جهادی، عامل پیروزی مقاومت است

آیت‌الله نوری همدانی گفت: مهم‌ترین عامل پیروزی در جریان مقاومت تقویت روحیه جهادی و عدم سازش با دشمن است که این یک امر قطعی است.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» امروز در تالار شیخ طوسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز شد.

همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد و در آن پیام آیت‌الله نوری همدانی قرائت شد که متن پیام به شرح ذیل است.

«بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرّحِیمِ

الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی أشرف الأنبیاء و المرسلین محمّد و آله الطیبین الطاهرین و اللعنة الدائمه علی أعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین

(مُحُمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُم)(سوره فتح، ۲۹)

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم وتسلیت ایام محرم وصفر

یکی از موضوعات ارزنده قرآن کریم که باید به آن توجه شد جریان‌شناسی است که پروردگار متعال برای بشریت بیان فرموده.

مهمترین موضوع جریانِ حق و باطل است که این جریان از آغازِ خلقت شروع شده است و تا پایان ادامه خواهد داشت و پیوسته در حالِ برخورد و مبارزهِ با یکدیگر هستند که گاهی منجرِ به پیروزی جریانِ حق می‌گردد و در مواردی هم پیروزیِ ظاهری با جریانِ باطل می‌باشد که متاسفانه در این موردِ اخیر افرادی که دارای بصیرت و هوشیاری بالا نیستند سئوالات و تردید و شک را در بعضی افراد ایجاد می‌کنند در حالی که همه موارد این صحنه؛ یعنی جریانِ حق و باطل را در صورت‌های مختلف و بیان متفاوت قرآنِ کریم معرفی می‌کند و این تفاوت‌ها ناشی از تفاوتِ جریان باطل و نوعِ ظهور این جریان می‌باشد و آن راهِ مقاومت است (فَاستَقِم کَمَا أُمِرتَ و مَن تَابَ مَعَکَ) (هود، ۱۱۲) در این مسیر آنچه مهم است یقین به وعده پروردگارِ متعال است که هرجا پیروزی است با اهلِ مقاومت و جهاداست و شکستِ قطعی از آنِ دشمنان خواهد بود (الّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَن سَبِیلِ اللهِ أضَلَّ أَعمَالَهَم) (محمد، ۱) و تفکر و القاءِ غلط که دشمن با همه قدرت و امکانات شکست‌ناپذیر است

در حالی که قرآن نشان داد که ابرقدرتها درهم شکسته می‌شوند بر این اساس قرآنِ کریم فرعون که هم قدرت سیاسی داست و هم قدرتِ فرهنگی و اقتصادی را در خود جمع کرده بود در مقابلِ چشمان ما قرار داد و نتیجهِ مقاومت را به تصویر کشید و در آیات دیگر به پیامبران توجه به تاریخ گذشتگان توصیه می‌شود و عقوبتِ کافران را یادآور می‌گردد: (أَفَلَم یَسیِرُوا فِی الأرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کَانَ عاقِبَةُ الّذینَ مِن قَبلِهِم دَمَّرَ اللهُ عَلَیهِم وَ لِلکَافِرِینَ أمثَالُهَا) (محمد، ۱۰)

اما نکته مهم و دارایِ اهمیت آنجاست که از مقاومت چگونه تعبیر گردد مهم‌ترین عاملِ پیروزی در جریانِ مقاومت تقویتِ روحیه جهادی و عدمِ سازش با دشمن است که یک امر قطعی می‌باشد (یِا أِیُّها الَّذینَ آمَنوُا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُم أولیَاءَ ) (ممتحنه، ۱) و در آیه دیگر می‌فرماید: (إنَّ الکَافِرِینَ کَانُوا لَکُم عَدُوًّا مُبیناً) (نساء، ۱۰۱) مقاومت با جهاد علیه کفار معنا پیدا می‌کند و البته مقاومت در جنبه‌های مختلف معنای متفاوت دارد و جهاد نیز نوعش با مکر و حیله دشمن شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد طبیعت کار این است که در جنبهِ نظامی شکلِ جهاد و مقاومت متفاوت است و درجنبه‌های سیاسی و فرهنگی هم تفاوت دارد بر این اساس امروز دشمن ازتمام توانِ خود برای شکستنِ جبههِ مقاومت استفاده می‌کند تا بلکه بتواند اهداف شوم خود را عملی سازد اما امروز وظیفهِ مسلمانان مقاومت و عدم سازش با استکبار و کفار است که قرآن کریم فرمود: (یَا أَیُّهَا النَّبِی، جَاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنَافِقِینَ وَاغلُظ عَلَیهِم وَ مَأوَاهُم جَهَنَّمُ وَ بِئسَ المَصِیرَ) (توبه، ۷۳) و باید با وحدت و همبستگی این مسیر را طی کرد و متأسفانه امروز شاهدِ حوادثِ غم‌بار در جهانِ اسلام هستیم که در رأسِ آن موضوعِ فلسطین و قدسِ شریف است و عده‌ای از سرانِ عربی مشغولِ عادی‌سازی روابط با رژیمِ غاصب و کودک‌کش هستند.

مسلمانان بدانند هرگونه ارتباط و تقویتِ این رژیمِ غاصب و ایادیِ آن حرام است و امیدوارم مقاومتِ اسلامی با در نظر گرفتنِ دستوراتِ قرآن کریم روزبه‌روز موفق‌تر باشند (وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ استُضعِفُوا فِی الأرضِ وَ نَجعَلَهُم أئمَّةً و نَجعَلَهُمُ الوَارِثِینَ) (قصص، ۵)

در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزان و شخصیت‌ها و نخبگان حاضر در جلسه و برگزارکنندگان این همایش خصوصاً جناب حجت الاسلامِ والمسلمین آقای واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تشکر و قدردانی نماییم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهان و خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

* خیر دنیا و آخرت نتیجه استقامت بر شعار «ربناالله» است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور با بیان این که محرم و صفر اسلام را نگه داشت، اظهار داشت: پژواک مقاوت و ایثارگری را به عالم تشیع و اسلام گسترش داده است.

وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»، گفت: ان شاءالله این اقدام شایسته بتواند به خوبی خودش را دل ها، ذهن ها و آثاری که بعد از این همایش شکل می گیرید، نمایان کند و فرهنگ مقاومت به عنوان صدقه جاریه دیگری از دفتر تبلیغات اسلامی در فرهنگ اسلامی این مرز و بوم و جهان اسلامی ماندگار شود؛ همچنین از همه کسانی که با هدایت و پیگیری این مقالات تلاش کردند که این همایش شکل بگیرد و ارزش این همایش بالاتر برود، تقدیر و تشکر می‌کنم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: با تشریح فضایی که قرآن برای ایجاد و گسترش مقاومت فراهم می کند، افزود: اگر مقاومت به معنای برپا شدن، استواری، پایداری و مفاهیمی از این دست باشد که در لغت و قران هم به آن توجه شده است، اصلی ترین کار این است که شخصیت انسان را استوار کند و او را در مسیر استواری قرار دهد و این از نکته های ارزشمندی می باشد که آیات قرآن به فراوانی از آن سخن گفته است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهار داشت: خداوند در سوره کهف می فرمایند «دیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً»؛ آیین ابراهیم، آیینی استوار و ضامن سعادت دین و دنیا است و یا وقتی از خود کتاب سخن می گوید، نقش قرآن را در برپایی شخصیت به زبان های مختلف توضیح داده است.

وی گفت: مقاومت اسلامی ما را با صراط مسقیم آشنا کرد و تعلیم داد که «اهدنا صراط المستقیم» بنا باشد و در راهی حرکت کنیم که راهی استوار باشد و تقاضای ورود به راهی استوار کنیم؛ بعد از سوره حمد، سوره مسد و سوره تکویر نازل شد؛ قرآن کریم می فرمایند: اگر می خواهید شخصیت استوار داشته باشید و شخصیت تان برپا شود، به سراغ قرآن بیاید.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که باید رمز و راز استواری را از قرآن فرا گرفت، تصریح کرد: جامعه و جانی که با قرآن استوار خواهد شد، قوام می گیرد.

وی افزود: خداوند در قرآن می فرمایند پیروان حضرت محمد (ص) اگر به خوبی بتوانند با این متن ارتباط برقرار کنند، استوار خواهند شد و یکی از کارکردهای رسالت ایشان، آن است که کتاب هایی برای مردم بخواند که آنها را برپا کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهار داشت: ظرفیت قرآن در پرتو عمل مختار انسان به آن داده می شود و مهمتر اینکه مسئله راه مستقیم و استوار، یک جریان روان و سهل در حوزه شناخت و مورد علاقه است که به همان نسبت مشغول مخالفت ها، معارضت ها و تلاش برای بازگرداندن افراد از مسیر می شود.

وی با اشاره به تلاش شیطان در به انحراف کشاندن انسان ها گفت: شیاطین وقتی بنای خودشان را در مقابل با اراده خدوند متعال بیان می کند، می گوید من سر راه مستقیم و استوار انسان ها می ایستم و اهداف و قدم هایشان را سست می کنم و کاری می کنم که اهداف سرابی را به جای آب به رسمیت بشناسند و این قدرت شیطان است و کاری می کند که انسان از تعقیب مسیر استوار کوتاه بیایید.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه استقامت است که به ما قیمت می دهد، تصریح کرد: خداوند می فرمایند بخشی از اراده های من و مصلحت هایی که در زندگی اجتماعی ایجاد کردم، برای آزمایش ماندگاری شما بر سر این راه است؛ برای داشته هایمان و سنجش آنها و برای شعارها و راهی که انتخاب کرده ایم، چه مقدار ایستاده ایم؟ باید فرهنگی به نام استقامت شکل بگیرید؛ آب گوارا، پیروزی، رفاه محصول ماندگاری در طریق مستقیم است.

وی افزود: خداوند می فرمایند خیر دنیا و آخرت نتیجه استقامت بر شعار "ربناالله" است، یعنی صاحب اختیار و مدیر منِ خدا هستم و ما آغاز حرکتمان با پذیرش در ربوبیت است.

وی با بیان این که صبر در هویت بخشی اسلامی، مثل سر نسبت به بدن است، افزود: استقامت یکی از شاخه های صبر است و زحمات زمانی نتیجه می دهد که به روح اسقامت منتهی شده باشد؛ اگر استقامت را به عنوان روحیه خودمان انتخاب نکنیم، فرصت ها را از دست می دهیم و عقب زده می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهار داشت: خداوند می فرمایند راه مقاومت، راه استوار در تبعیت از منِ خداست و شیطان بسیاری از شما را از مسیر استواری منحرف کرد و چرا تعقل نمی کردید؛ در آیات فراوانی مسأله آزمایش و تدابیری که قرآن برای استوار سازی و ماندگاری برای شعار مقاومت تلاش کرد را می بینیم.

وی با تأکید بر اینکه وقتی شنیدم امارات، اردن و بحرین کنار غربی ها قرار گرفتند، امیدم به روز پیروزی نزدیک شد، گفت: امروز افق را بسیار روشن می بینیم و دلمان نسبت به اتفاقاتی که خداوند متعال رقم زده، بسیار روشن است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که فرهنگ متعال قرآنی، فرهنگ امید است، خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) فرمودند ما در جریان کربلا جز زیبایی نمی بینیم؛ آن حضرت به رقم همه سختی ها مسیر را مسیر تحقق اراده های الهی می دیدند.

* ارائه ۱۴۸ مقاله به همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» از ارسال ۱۴۸ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: از میان مقالات ارسالی، ۹۹ مقاله برگزیده شدند.

وی با اشاره به فلسفه برگزاری این همایش اظهار داشت: از یک طرف تأکید مقام معظم رهبری بر مسأله مقاومت و اهمیت پژوهش در این خصوص و از طرف دیگر تقویت نرم افزاریِ فکریِ مجامع اسلامی به عنوان فلسفه وجودی دفتر تبلیغات اسلامی، ما را بر آن داشت که این همایش را برگزار کنیم.

وی، مقاومت را از موضوعات مهم امروز در سطح ملی و بین المللی دانست و گفت: دفتر تبلیغات اسلامی باید در جبهه مقاومت حضور پیدا کند و وظیفه خود که تقویب این جبهه است را انجام دهد.

دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» ضمن بیان خاطره ای در خصوص برگزاری این همایش تصریح کرد: روزی دو نفر به دفتر بنده آمدند و گفتند که ما در جبهه مقاومت هستیم و آیا شما محتوایی در خصوص مقاومت دارید که در اختیار ما قرار دهید، و ما در حقیقت مطلبی نداشتیم؛ در حقیقت، تصمیم برگزاری این همایش از همین دیدار رقم خورد و بر آن شدیم که یک اطلاعاتی را جمع آوری کنیم و بعد از اینکه طرح این همایش به قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی ارائه و مراحل تصویب خواهی طی شد، شورا و کمیته علمی این همایش به وجود آمد و موضوعات و زیر موضوعات آن مصوب شد.

وی با اشاره به فراخوان مقاله در همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»، افزود: بعد از فراخوان ۱۴۸ مقاله به دبیرخانه همایش رسید و از بین آنها ۹۹ مقاله برگزیده شد، هر چند برخی مقالات به علت ضعیف بودن مقاله و بعضی دیگر به دلیل غیرقرآنی نبودن انتخاب نشدند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم با اشاره به مراحل انتشار مقالات برگزیده اظهار داشت: این ۹۹ مقاله را پس از ارزیابی ها و ملاحظات گوناگون برای نشر ارسال کردیم و در همین زمینه ۱۱ نشست علمی برگزار شد که بسیار ارزشمند بودند و بعد از غنی سازی، برای نشر ارسال گردید و در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت و آیین رونمایی از آثار این همایش انجام خواهد شد.

وی با قدردانی از برخی مراکز که در تدوین مقاله و برگزاری نشست های علمی این همایش همکاری داشتند، افزود: از جمله این مراکز می توان به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، آستان قدس رضوی، جامعه الزهرا (س)، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، دانشگاه امام باقر (ع)، دفتر نمایندگی ولی فقیه در کردستان، خبرگزاری ایکنا، مرکز مدیریت حوزه علمیه، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز پژوهش های صدا و سیما، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، صدا و سیمای جموری اسلامی ایران، مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام (ره)، شبکه قرآن، رادیو قرآن، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، شورای عالی قرآن، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و به خصوص میز توسعه و توانمندسازی قرآن و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد.

دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» با بیان اینکه ۲۷ مقاله برتر این همایش منتخب شدند که در قالب پنج کمیسیون تخصصی «گفتمان سازی و روش مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»، «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»، «الگوهای مقاومت اسلامی در قرآن کریم»، «دستاوردهای مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» و «چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم» برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کمیسون‌های این همایش از امروز کار خود را آغاز خواهند کرد و پنجشنبه سوم مهرماه به کار خود خاتمه می‌دهند، خاطرنشان کرد: علاقه مندان جهت دسترسی به مجموعه مقالات همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» می توانند پرتال قرآن مراجعه کرده و مقاله مورد انتخاب خود را دریافت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =