بحران‌آفرینان قره‌باغ به‌زودی عقب می‌کشند

منطقه قره‌باغ تبدیل به محل مناقشه و زورآزمایی بازیگران خارجی شده و منافع مردم آذربایجان و ارمنستان قربانی این رقابت‌ها شده است.

به گزارش  خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال‌هاست منطقه قره‌باغ منطقه‌ای بحران‌زا برای کشورهای آذربایجان و ارمنستان بوده و این روزا بار دیگر با دخالت و تحریک کشورهایی نظیر آمریکا، ترکیه و روسیه این بحران شدیدتر شده است. مواضع ایران در این بحران کاملا واضح و مشخص است و بارها بر حق مالکیت آذربایجان بر این منطقه در مجامع بین‌المللی تاکید کرده و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند «منطقه قره‌باغ متعلق به خاک اسلام» است.

امیر زارعی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه حدود ۲۸ سال از نخستین درگیری‌های منطقه قره باغ می‌گذرد، گفت: درگیری آذربایجان و ارمنستان موضوع قدیمی بوده که از سال ۱۹۹۲ تاکنون، هر از چندگاهی به دلایل مختلف رخ داده است.

وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به مدت بیش از ۲ سال بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر جنگیدند. در نهایت این جنگ با ضعف جمهوری آذربایجان و با تثبیت حضور نیروهای ارتش ارمنستان بر این منطقه با آتش‌بس خاتمه یافت و از آن زمان تاکنون، جمهوری آذربایجان منطقه خودمختار قره‌باغ را منطقه‌ای اشغال شده از خاک خود از سوی ارمنستان می‌داند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه مرزبندی‌های مصنوعی که در زمان حکومت شوروی به وجود آمد، یکی از مهمترین دلایل بروز مناقشه بر سر قره‌باغ است، گفت: در آن دوره قره‌باغ آذری‌نشین بود ولی تقسیمات قومی شوروی منجر به ایجاد مرزبندی‌های مصنوعی و غیرواقعی شد که براساس آن منطقه قره‌باغ تحت حاکمیت ارمنستان قرار گرفت.

وی  با اشاره به اینکه جنگ و بحران در منطقه قره‌باغ طولانی‌مدت نخواهد بود، گفت: این درگیری با وجود خط و نشان‌های مقامات 2 طرف احتمالاً به طول نخواهد انجامید چراکه طرفین درگیری به دلایل مختلف کشش تداوم نبرد طولانی مدت را ندارند.

به گفته زارعی؛ بازیگران خارجی ذی‌نفع در بحران منطقه قره‌باغ به جز ترکیه و رژیم صهیونیستی (مانند آمریکا، اروپا و روسیه) تمایلی به تداوم بحران ندارند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی درباره ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است، گفت: ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع در چارچوب حقوق بین‌الملل و قطع‌نامه‌های سازمان ملل تاکید کرده و بر این باور است که اختلاف 2  کشور فقط راه‌حل صلح‌آمیز دارد و حاضر است در این مسیر کمک کند.

وی اضافه کرد: منطقه قره باغ از لحاظ سرزمینی متعلق به آذربایجان است؛ اما هم در خاک ارمنستان قرار دارد و هم اکثریت ساکنان ان ارمنی هستند و هیچ راه حلی غیر از مذاکره و توافق میان آذربایجان و ارمنستان برای رفع این بحران کهنه ندارد و به طورقطع تداوم جنگ نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه به وخامت بیشتر اوضاع می انجامد.

زارعی مطرح کرد: منطقه قره‌باغ تبدیل به محل مناقشه و زورآزمایی بازیگران خارجی شده و منافع مردم آذربایجان و ارمنستان قربانی این رقابت‌ها شده است.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یادآور شد: گروه مینسک(آمریکا،روسیه،فرانسه) سه دهه است که نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند این مشکل را حل کنند و ناکارآمدی خود را نشان داده‌اند و ضرورتی بر تداوم محوریت این گروه در مدیریت بحران نیست.

وی ادامه داد: اخباری دلالت بر این دارد که با هدایت برخی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و باهدف ناامن‌سازی این منطقه طرح انتقال جنگجویان تروریست خارجی از جمله جبهه النصره و پ ک ک  به این منطقه در حال پیگیری بوده که هدف اصلی آن با توجه به کاهش درگیری در سوریه، انتقال میدان درگیری‌ها به این منطقه است.

زارعی در تکمیل سخنان خود گفت: رژیم صهیونیستی با ایجاد یک رقابت کاذب و هدفمند بین آذربایجان و ارمنستان برای افزایش تقرب هر2 طرف منازعه به این رژیم جعلی و فروش تسلیحات، بالاترین نقش را در ایجاد این درگیری و دامن زدن به آن با هدف بی‌ثبات سازی در جوار مرز ایران را دارد. این روند از اثار اولیه برقراری روابط دیپلماتیک این دو کشور با این رژیم است.

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: در یک ترکیب ۳+۳ (ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه همسایه قفقاز با سه کشور قفقاز آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) سازوکار میانجیگری برای برقراری فوری آتش بس و مذاکرات ایجاد و به صورت فعال پیگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =