حرکت به سمتِ جهان شبکه‌ای با راه‌اندازی سامانه‌های پژوهشیار و آموزشیار/ قوی شدن در فضای مجازی باید در دستور کار قرار گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسئولان دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با همدلی، حامی معنوی مدیران دانشگاه باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگار دانشجویی (ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست مسئولان دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی با برنامه‌ریزی و جدیت به دنبال ایجاد پایه های مناسب برای حضور کامل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی است که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه در هر کشور و سرزمینی به عنوان یک نهاد توسعه در نظر گرفته شده است، گفت: 80 سال پیش دانشگاه به عنوان یک مؤسسه تمدنی برای تحقق مدرنیته به کشور ما وارد شد و به تعبیر مقام معظم رهبری اشتباه بنیان‌گذاری شد و ما وظیفه داریم با اصلاح و صیرورت درونی که رهبر معظم انقلاب بر دوش ما قرار داده‌اند، در دانشگاه تحول ایجاد کنیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی با پدیده دانشگاه مردمی یا دانشگاه اجتماعی مواجه شدیم، تصریح کرد: یکی از هنرهای بی بدیل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری این بود که از دانشگاهی که به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته خلق شده بود، به عنوان مؤلفه اقتدار در کشور استفاده کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در کتاب «چهل حدیث»، ذیل حدیث پیامبر اکرم(ص) که می‌فرماید «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة أو فریضة عادلة أو سنّة قائمة و ماخلاهنّ فهو فضل»، نکاتی را بیان کردند که منشأ دیدگاه ایشان نسبت به علم و دین است. امام خمینی(ره) به عنوان عالمی برخاسته از حوزه پس از انقلاب اسلامی، از انحلال دانشگاه که نماد مدرنیته بود، جلوگیری کردند. مقام معظم رهبری نیز همواره تأکید دارند که «مراکز مهم تربیت قوه عاقله‌ کشور، دانشگاه است». این موضوعات نشان‌دهنده اهمیت کار در دانشگاه هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا تأثیری که این ویروس در آموزش عالی داشته، باعث شد صیرورت شتاب دیگری بگیرد، گفت: در این شرایط، نوع نقش‌آفرینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور آموزش فرزندان این مملکت یکی از مباحث جدی است که باید به آن پرداخت.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیدایش کرونا با توجه به مطالبی که در مدارک و مستندات آمده، پیش‌بینی شده بود، گفت: کتاب سیاست علمی آمریکا در سده اخیر در سال 2008 صریحاً چالش آمریکا را در آینده و شیوع یک پاندمی جهانی یا جنگ بیولوژیک را پیش بینی کرده بود. در این کتاب مطرح شده که علم با اسپوتنیک وارد رقابت جنگ سرد شد که در آن دوره دانشمندان، افسران جنگ سرد بودند و علم برای دفاع، امنیت ملی، رفاه و سلامت پیشران حرکت علمی بود. در سال 1989 با اتمام جنگ سرد و فروپاشی شوروی، شعار علم برای اقتصاد مطرح شد و دوره جدیدی از علم به روی بشر گشوده شد.

وی افزود: امروز در واقع جنگ بین واکسن و ویروس است که دارای پیچیدگی های زیادی است. این ویروس فقط سلامت انسان ها را تهدید نمی‌کند، بلکه سبک زندگی افراد را نیز تغییر داده و مشاهده می‌کنیم که روسیه نام واکسن خود را اسپوتنیک 5 گذاشته است.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه در شرایط به وجود آمده پس از شیوع ویروس کرونا، قوی شدن در فضای مجازی از ملزومات امر است، گفت: مقام معظم رهبری سه سال پیش این مسئله یعنی قوی شدن در فضای مجازی را مطالبه کرده بودند و ما باید در این زمینه تمام تلاش خود را انجام دهیم تا جایگاه خود را پیدا کنیم. در حال حاضر حجم جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی بسیار بالاست و ما باید در این فضا با تولید محتوای مناسب به مقابله با دشمن برویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مؤلفه هایی را مطرح کرده اند، اظهار داشت: اولین مؤلفه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، علم و پژوهش است و همین امر نشان از اهمیت این موضوع دارد. ما باید شبانه روز تلاش کنیم تا به پیشرفت علمی کشور کمک کنیم. این تلاش باید در فضای مجازی نیز با جدیت دنبال شود.

وی با تأکید بر اینکه ما در جهان جدید نیازمند شبکه‌سازی هستیم، تصریح کرد: در جهان شبکه‌ای نمی‌توان با مؤلفه های جهان سنتی پیش رفت. در حال حاضر دنیا به سمت شبکه‌سازی پیش می رود. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با راه اندازی دو سامانه پژوهشیار و آموزشیار به سمت این جهان شبکه‌ای در حال حرکت است. در واقع در دنیای جدید هر شبکه ای که قوی‌تر باشد، موفق تر است. شبکه ها باید یکپارچه، بزرگ و پاسخگو باشند.

دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی سامانه پژوهشیار به قدرت شبکه ای در پژوهش دست یافت

وی با اشاره به راه اندازی سامانه پژوهشیار در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سامانه پژوهشیار در حال حاضر بالغ بر 130 هزار دانشجو فعال هستند و تعداد زیادی پایان‌نامه، رساله و پایان‌نامه پزشکی در آن بارگذاری شده است. در واقع پژوهشیار مایه مباهات دانشگاه آزاد اسلامی است و دانشگاه توانسته یک قدرت شبکه ای را در پژوهش کسب کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (آموزشیار)، گفت: این سامانه از اتفاقات مهم دانشگاه آزاد اسلامی است. یک میلیون دانشجو در این سامانه فعال هستند که کارنامه تحصیلی، شرایط مالی و دروس دانشجویان و... قابل پیگیری است. در واقع آموزشیار به صورت کاملاً یکپارچه، شفاف و روشن فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه پیش از آغاز به کار سامانه آموزشیار، هیچ رویه یکسانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت و سیستم های قبلی بسیار ناامن بود، گفت: سیستم قبلی که مسائل آموزشی دانشجویان در آن انجام می شد، حجم زیادی از اطلاعات پراکنده داشت و بدون هیچ‌گونه امنیتی، بسترساز یک مجموعه از تخلفات بود. در سیستم قبلی قابلیت ایجاد کارنامه در یک ساعت وجود داشت و هیچ ارتباط درستی بین اجزای دانشگاه فراهم نبود. در آن سیستم به راحتی این امکان فراهم بود که تخلفات مالی و انضباطی صورت گیرد، البته همکاران مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با اطلاع از این نقصان ها، امانتداران خوبی بودند و در صورت بروز تخلفات، بموقع اطلاع‌رسانی و اقدام می کردند.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: با راهاندازی این سامانه، مشکلات گذشته مرتفع شده و تمامی امور آموزشی دانشگاه یکپارچه شده، به طوری که ثبت دروس با کدینگ یکسان، شماره دانشجویی ثابت برای دانشجویان، مدیریت واحد در مدل شبکه‌ای دانشگاه، یکپارچگی و ارتباط داده ها، نظارت جامع آمار و... در سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (آموزشیار) انجام می شود.

85 درصد دانشجویان انتخاب واحد خود را در سامانه آموزشیار با موفقیت انجام داده اند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ثبت‌نام و انتخاب واحد دانشجویان در سامانه آموزشیار، گفت: تا امروز 85 درصد دانشجویانی که می‌توانستند در این سامانه ثبت‌نام و انتخاب واحد کنند، ثبت‌نام خود را با موفقیت انجام داده‌اند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه علیرغم تمامی کارشکنی ها، سامانه آموزشیار توانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد، گفت: این سامانه با اطلاعات و داده های درست، منبع تصمیم گیری و سیاست گذاری صحیح خواهد بود. اطلاعات موجود در این سامانه برای مدیریت در اختیار مسئولان دانشگاه قرار خواهد گرفت تا تصمیم های صحیح و بموقع اخذ شود.

وی با بیان اینکه نوع ارتباطات در جهان شبکه ای تغییر کرده است، تصریح کرد: باید خود را برای شرایط جدید آماده کنیم. طرف مقابل ما شتابان در حرکت است و این شرایط می طلبد که تمام توان مجموعه دانشگاه برای تحقق اهداف و تقویت ارتباطات در دنیای شبکه ای به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه باید در فضای مجازی تقویت شود و این تقویت فضای مجازی به معنی شبکه ای شدن در راستای استفاده از تعلیم و تربیت است.

دکتر طهرانچی خطاب به مسئولان دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: لازم است در مجموعه دانشگاه با همدلی به سمت تحقق اهداف حرکت کنیم. مسئولان دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی باید حامی معنوی مدیران دانشگاه بوده و در راه اعتلای دانشگاه گام بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =