گلخانه‌های دانشگاه آزاد گرگان به عنوان جاذبه‌های «توریست کشاورزی» شناخته شد

رئیس سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان گلستان منعقد شده گلخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به عنوان جاذبه توریستی شناخته شده و مجوز «آگروتوریست» دریافت کرد.

محسن تجری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های فناورانه و سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با برخورداری از پنج هکتار زمین زراعی یکی از واحدهای دارای ظرفیت در حوزه کشاورزی و گیاهان زینتی است. سه هکتار از این پنج هکتار مسقف و فضای گلخانه‌ای است.

وی با اشاره به فعالیت 37 گلخانه در اراضی مسقف افزود: این گلخانه‌ها با ظرفیت‌های مختلف از 300 مترمربع تا 5 هزار متربع تجهیز و درحال فعالیت هستند. یکی از رویکردهای مناسبی که خصوص مدیریت و کاربری این گلخانه‌ها در سال‌های اخیر به‌وجود آمده، سوق به سمت کاشت و تجاری‌سازی گل و گیاهان زینتی است.

رئیس سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» بیان کرد: گیاهان و گل‌هایی برای پرورش در گلخانه‌های سرای نوآوری انتخاب شده که در برابر کم‌ آبی و نوسانات اقلیمی و طبیعی مقاوم است. اکنون پس از تلاش‌ها و اقدامات سازنده‌ای که در گلخانه‌ها صورت گرفته، شرایط سرای نوآوری از لحاظ فروش و بازاریابی محصولات بسیار مطلوب است.

تجری با اشاره به فروش گل‌های زینتی سرای نوآوری گرگان به بازارهای شهر محلات، عنوان کرد: با وجود اینکه شهر محلات یکی از بازارها و صادر کنندگان گل و گیاه‌های زینتی در کشور شناخته می‌شود ولی محصولات گلخانه‌های سرای نوآوری گرگان به محلات نیز صادر می‌شود که نشان دهنده کیفیت و سلامت محصولات تولید شده است.

وی ادامه داد: مجوز تأسیس سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» از سال 98 به دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان داده شده و گلخانه‌ها ذیل سرای نوآوری درحال فعالیت هستند. تفاوت و وجه تمایز گلخانه‌های سرای نوآوری با سایر گلخانه‌های فعال در جای جایِ کشور، رویکرد دانش‌بنیانی و علمی در تولید این گیاهان زینتی است. سرای نوآوری نسبت به فعالیت‌ها و محصولات تولید شده، نگاه صرف تجاری ندارد.

رئیس سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» عنوان کرد: همچنین از سال پیش دو شرکت دانش‌بنیان سطح دو فعال در حوزه‌های بذر گیاهی در سرای نوآوری مستقر شده و فعالیت می‌کنند. بذرهای تولید شده در شرکت‌های دانش‌بنیان سرای نوآوری در گلخانه‌های سرا کاشته شده و محصولات آنها به بازار روانه می‌شود. در تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان گلستان منعقد شده گلخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به عنوان جاذبه توریستی شناخته شده و مجوز «آگروتوریست» دریافت کرد.

تجری گفت: پروانه گردشگری کشاورزی به‌زودی از سوی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان گلستان صادر خواهد شد. توجه به تربیت کارآفرین و ارائه آموزش‌های کارآفرینی به علاقه‌مندان در قالب‌های کارآموزی و مهارتی از دیگر اقداماتی است که در راستای شتابدهی و آموزش کارآفرینی انجام می‌شود. مشاوره‌های ساخت، طراحی و راه‌اندازی گلخانه‌های کشاورزی نیز به فناوران و صاحبان ایده ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =