بازگشت یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو توسط سازمان استاندارد به کشور

رئیس سازمان ملی استاندارد از بازگشت یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو توسط سازمان استاندارد به کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، نیره پیروزبخت در یک نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به نامگذاری روز جهانی استاندارد با عنوان «حفاظت از زمین با استانداردها» اظهار داشت: از امروز تا پنج‌شنبه هفته جاری به عنوان هفته استاندارد نامگذاری شده که امروز با عنوان «استاندارد و جهش تولید» و آخرین روز که مصادف با روز جهانی استاندارد است،   با عنوان «حفاظت از زمین با استانداردها» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه طبق ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی که توسط پژوهشکده اتاق بازرگانی صورت گرفته، سازمان استاندارد به عنوان یکی از ۳ سازمانی که بیشترین رضایت‌مندی عملکرد را داشته اند، انتخاب شده است، در مورد عملکرد سازمان استاندارد اظهار داشت: تا سال ۹۲ معادل ۱۸ مورد استاندارد بین‌المللی توسط ایران تدوین شده بود که این رقم تا پایان شهریور امسال به ۵۲ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: ایران تا سال ۹۲ در ۲۴۰ کمیته جهانی عضویت داشت که حالا به ۳۱۳ کمیته رسیده است. در عین حال، تعداد شرکت‌های بازرسی کالا تا سال ۹۲ معادل ۸۸ مورد بود که در سال جاری به ۱۰۴ مورد رسیده است.

پیروزبخت تصریح کرد: تا سال ۹۷ هیچ موافقت‌نامه‌ای با اتحادیه‌های بین‌المللی تأیید صلاحیت نداشته‌ایم ولی این رقم حالا به ۵ مورد رسید.

وی ادامه داد: رتبه ایران در سازمان جهانی استاندارد در سال ۹۲ معادل ۳۱ بود که حالا به رتبه ۲۱ دست یافته‌ایم. همچنین تا سال ۹۲ تعداد توافق های بین‌المللی در زمینه استاندارد معادل ۳۱ مورد بود که حالا به ۶۶ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: تا سال ۹۲ تعداد استانداردهای ملی تدوین شده معادل ۲۵ هزار و ۸۰۰ مورد بود که این رقم تاکنون به ۳۴ هزار و ۳۰۰ مورد رسیده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه تعداد کالاهای مشمول استاندارد اجباری برای تولید داخل تا سال ۹۲ معادل ۳۲ هزار مورد بوده است، گفت: این رقم در حال حاضر به ۴۰ هزار و ۴۰۰ مورد رسیده است.

به گفته وی، تا سال ۹۲ معادل ۲۰ هزار و ۱۵۰ پروانه کاربرد نشان استاندارد در کشور صادر شده که حالا این رقم به ۳۵ هزار و ۵۳۶ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: تا سال ۹۲ معادل ۲۹۳ مورد کالای وارداتی مشمول استاندارد اجباری بود که این رقم حالا به ۱۸۶۴ قلم رسیده است.

پیروزبخت در ادامه از برگرداندن یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو توسط سازمان استاندارد به کشور خبر داد و در این مورد گفت: در یکی از مجامع بین‌المللی مربوط به اندازه‌شناسی عضویت داشتیم که این مجمع، عضویت ما را لغو کرده بود. از سال ۹۱ درخواست عضویت مجدد در این مجمع را داده بودیم که آنها نیز با احتساب جریمه یک میلیون و ۵۵۰ هزار یورویی بابت حق عضویت ایران از سال ۵۷ به بعد، با عضویت مجدد ما موافقت کردند.

وی توضیح داد:‌ این جریمه تقسیط شده بود و ۳۰۰ هزار یورو نیز از این محل پرداخت شده بود اما ما وارد چانه‌زنی شدیم و موضوع را به صورت حقوقی پیگیری کردیم. در نتیجه توانستیم به آنها ثابت کنیم که با توجه به لغو عضویت ایران از سوی آن مجمع، نباید جریمه‌ای پرداخت کنیم که در نهایت این موضوع پذیرفته شد و ۳۰۰ هزار یورویی که قبلاً به عنوان بخشی از جریمه پرداخت شده بود نیز به عنوان حق عضویت ایران تا سال ۲۰۲۲ لحاظ شد.

وی در خصوص معرفی واحدهای برگزیده کشوری در هفته استاندارد نیز گفت: با توجه به اینکه امسال به دلیل شرایط کرونا، مراسمی برگزار نمی‌شود اسامی ۱۸ واحد برگزیده کشوری روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =