احیای تالاب هامون طبق برنامه انجام شود

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: معیشت جایگزین برای ساکنین در حاشیه تالاب هامون و بررسی اقلیمی منطقه یکی از برنامه های در دست اجرا با همکاری سایر سازمان ها و نهادهای بین المللی است تا توان اجرایی و احیای تالاب هامون با قوت بیشتری طبق برنامه های تعیین شده انجام شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، احمد لاهیجان زاده در جلسه کارگروه احیای تالاب هامون که با حضور معاون استاندار و مسئولین دستگاههای مرتبط با تالاب‌ها در سیستان و بلوچستان برگزار شد گفت: در طول یکسال گذشته ۵ سفر به استان سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت اهداف زیست محیطی در این استان از قبیل تالاب ها و آبهای داخلی و ساحلی داشته ام و اهم برنامه های اجرایی و مطالعاتی را از نزدیک تحت بررسی قرار داده ام.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: سفرهای مذکور درخصوص بازدید تالاب ها و برنامه های اجرایی و در دست انجام از قبیل لایروبی، حفر کانال، قرق و پیاده سازی طرح های عملیاتی در تالاب نشان از اهمیت مسائل زیست محیطی این استان در سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته میزان بارش و ورود آب به تالاب هامون در مقایسه با دهه گذشته بسیار بیشتر بوده و ظرفیت های آبی در این مدت به میزان دو برابر افزایش داشته که نمی توان برنامه احیای تالاب هامون را بر این مبنا گذاشت.

وی اشاره کرد: سد سازی ها مانع ورود آب به تالاب هامون می شود و مشکلاتی برای آن ایجاد می کند و بر این اساس ورود حق آبه از محل چاه نیمه باید بر اساس برنامه ای دقیق و مدون و بر اساس نیازهای تالاب برنامه ریزی و انجام شود.

لاهیجان زاده گفت: ایجاد سازمان های مردم نهاد فعال، ارتباط نزدیک با بخش های ذینفع در تالاب هامون، و پیگیری موضوع از طریق کارگروه ها و کمیته های تخصصی و آموزش به جوامع محلی برای برداشت صحیح از تالاب هامون از دیگر اولویت های ضروری در برنامه احیای تالاب هامون است.

در این جلسه وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان و دبیر کارگروه حفاظت و احیای تالاب هامون گفت: تالاب هامون یکی از دغدغه های اصلی اداره کل و سازمان حفاظت محیط زیست است و برنامه های متعددی اعم از مطالعات و برنامه های اجرایی دقیقی برای احیا و کاهش اثرات خشکسالی در طی سالیان متمادی انجام داده است که اعم آن انجام پروژه های لایروبی است تا ورود آب به بستر تالاب هامون و نقاط بحرانی کانون گردو غبار را مهار کرده و این امر یک پروژه طولانی مدت تا احیای کامل تالاب هامون است و این در تغییر روش در بهره گیری از تالاب و استفاده از روش های جایگزین معیشت است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1081107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =