بخشنامه چگونگی تداوم فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد

معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای جلوگیری از تصمیمات جزیره‌ای دانشگاه‌ها، بخشنامه چگونگی تداوم فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی را ابلاغ کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، با توجه به ادامه شیوع بیماری کووید ۱۹ و لزوم تعیین تکلیف آموزش دانشجویان علوم پزشکی و همچنین با عنایت به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص تداوم فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در نیم سال تحصیلی جاری، دستورالعمل چگونگی تداوم فعالیت‌های آموزشی دانشجویان مقاطع مختلف علوم پزشکی از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام شد.


کارآموزی پزشکی عمومی

دوره کارآموزی بدون تعطیلی با  دو شراط «۱- حضور داوطلبانه و اختیاری کارآموز در بخش‌ها با ارائه درخواست کتبی دانشجو به دانشکده باشد. ۲- در صورتی که دانشجو دو سوم دوره هر بخش را بر طبق کوریکولوم‌های آموزشی گذرانده باشد، مشروط به عدم غیبت بیش از حد مجاز (بیش از یک هفدهم ساعات حضور در بخش)، بخش آموزشی گذرانده اعلام شده و قابل قبول خواهد بود. در صورتی که طول دوره حضور در یک بخش کمتر از دو سوم باشد، دانشجو موظف به گذراندن مجدد دوره است. بدیهی است که گذراندن دروس تئوری بالینی به صورت حضوری و یا مجازی و شرکت در آزمون آن‌ها الزامی است» ادامه پیدا کند.


دانشجویانی که تمایل به ادامه دوره کارآموزی بالینی در شرایط حاضر و به دلیل نگرانی از شیوع بیماری کووید ۱۹ ندارند با ارائه درخواست کتبی به دانشکده مبنی بر مرخصی تحصیلی، می‌توانند از مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات استفاده کنند از دانشجویان شهریه پرداز نیز بابت مدت مرخصی شهریه ثابت اخذ نشود. در صورت حذف کلی نیم سال تحصیلی به درخواست دانشجو، شهریه پرداخت شده محفوظ مانده و جهت نیم سال آینده محاسبه شود.

کارورزی پزشکی عمومی

کارورزی در تمامی دانشکده‌ها لازم است فعال و تحت هیچ شرایطی تعطیل نباشد. در شرایط قرمز، حضور کارورزان به صورت کشیک تعطیلات و برحسب نیاز حداکثر به صورت کشیک و پست کشیک و در شرایط غیرقرمز به صورت روتین و آموزش تلفیقی (مجازی و حضوری) خواهد بود.

در صورت الزام و نیاز شدید حضور فراتر از کشیک کارورز در ایام قرمز، دانشکده‌ها می‌توانند از حضور دانشجویان کارورز داوطلب به صورت کامل استفاده کنند. کارورزانی که در این مواقع، حضور داوطلبانه داشته باشند، با تایید دانشگاه مربوطه به انتخاب خود از یکی از امتیازات کاهش طول دوره طرح معادل روزهای حضور داوطلبانه، نمرات ارزشیابی بالاتر به لحاظ مسئولیت پذیری حرفه‌ای رفتار اخلاقمدار پزشکی براساس تصمیم گروه آموزشی مربوطه، دریافت کمک هزینه کارورزی تا حداکثر دو برابر میزان پرداختی در صورت نیاز، با تصویب هیئت امنا و یا هیئت رئیسه دانشگاه برای ایام حضور داوطلبانه، و تقدیرنامه کتبی از ریاست دانشکده برخوردار شوند.

لازم به ذکر است که حضور کارآموزان و کارورزان در بخش‌های اجباری آنان نظیر بخش‌های عفونی و داخلی و سایر بخش‌هایی که بیماران کرونایی در آنان بستری می‌شوند، با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ابلاغی الزامی است. در سایر بخش‌ها حضور مطابق معمول خواهد بود و دانشگاه‌ها صرفا می‌توانند از خدمات کارورزان داوطلب در بخش‌های کرونایی استفاده کنند. همچنین لازم است برنامه آموزشی گروه‌های بالینی مانند گزارش صبحگاهی و ژورنال کلاب و امثال آن ترجیحا به صورت مجازی و آنلاین برگزار شود.

دانشجویان دندان پزشکی بالینی

برای دانشجویانی که تمایلی به ادامه گذراندن دوره کارآموزی (نیم سال‌های ۶ تا ۱۰) به صورت حضوری ندارند با ارائه درخواست کتبی به دانشکده مبنی بر مرخصی تحصیلی، مرخصی آنان جزو سنوات تحصیلی محسوب نمی‌شود. از دانشجویان شهریه پرداز نیز بابت مدت مرخصی تحصیلی به علت فوق، شهریه ثابت اخذ نشود. در صورت حذف کلی نیم سال تحصیلی به درخواست دانشجو، شهریه پرداخت شده محفوظ مانده و جهت نیم سال آینده محاسبه شود.

در شرایط قرمز حضور کارآموزان دندانپزشکی به صورت روتین ضرورت نداشته و در شرایط غیرقرمز حضور آنان به صورت معمول و آموزش تلفیقی (مجازی و حضوری) خواهد بود.

کارورزان دوره دکتری دندان پزشکی (نیم سال ۱۱ و ۱۲) در شرایط قرمز به صورت کشیک حضور داشته باشند.

دستیاران دوره‌های تخصصی دندان پزشکی مشمول تعطیلی در شرایط قرمز کرونا در دانشگاه‌ها نیستند، ولی براساس شرایط هر دانشکده و با در نظر گرفتن تعداد بیماران مراجعه کننده و تصمیم شورای آموزشی دانشکده در دانشکده حضور یابند.

در صورت الزام و نیاز به حضور فراتر از معمول فعالیت دستیاران و کشیک کارورزان دندان پزشکی در ایام قرمز، دانشکده‌ها می‌توانند از حضور کارورزان یا دستیاران داوطلب با ارائه مشوق‌هایی شبیه کارورزان پزشکی استفاده کنند.


سایر رشته‌ها
شیوه مدیریت کارآموزی و کارورزی سایر رشته‌ها مانند پرستاری، مامایی و اتاق عمل و رشته‌های توان بخشی مشابه دانشجویان پزشکی است و دوره‌های کارآموزی آن‌ها بنا به تقاضای آن‌ها باید باشد. برای دوره دکتری تخصصی و ارشد نیز، روش ادامه آموزش همانند ترم گذشته خواهد بود دوره کارآموزی داروسازی براساس تصمیم، وضعیت دانشگاه و طبق مصوبات پیشین خواهد بود.

آموزش دستیاران دوره تخصص پزشکی مانند مصوبات گذشته بوده و مشمول تعطیلات فعالیت آموزشی نیست.

لازم به ذکر است با توجه به شرایط بیماری کووید ۱۹ و لزوم تردد حداقلی دانشجویان، دانشگاه‌ها کماکان به بررسی تقاضای دانشجویان متقاضی میهمانی در کلیه دروس از جمله کارآموزی و کارورزی، از طریق سامانه میهمانی اقدام کرده و در صورت مهیا بودن شرایط مساعدت لازم را معمول کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =