شرایط شرکت در جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان فعال نشریات در دانشگاه آزاد اسلامی برای شرکت در جشنواره نشریات قلم باید چه شرایطی داشته باشند؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی را می‌توان بدون اغراق جریان محرک و پویایی‌بخش دانشگاه تلقی کرد. در دورانی که کرونا این جریان برخاسته از دل دانشجویان را آرام‌تر کرده، اتفاقاً شاهدیم که دیگر دانشگاه‌ها آن رونق قبلی را ندارند و چه کسی است که به این واقعیت اعتراف نکند؛ اما نکته امیدوارکننده اینجاست که دانشجوی دغدغه‌مند و جریان‌ساز حتی اگر در دانشگاه هم نباشد بازهم بهانه و دغدغه‌ای خواهد داشت تا به واسطه آن، جریان‌های دانشجویی را همراه کند و نقش خود را در زیست‌بوم مجازی این روزهای دانشگاه ایفا کند.

اینگونه است که دغدغه‌مندترها معمولاً دست به قلم می‌شوند و می‌نویسند؛ جریان نشریات دانشجویی سابقه بلند و پرآوازه‌ای در دانشگاه‌های کشور دارد، چه آن زمان که در مقابل رژیم ستمشاهی با انتشار بیانیه‌های امام خمینی(ره) پایِ کار آمدند و چه امروز که تیتر نخست عدالت‌طلبی و مسائل و دغدغه‌های قشر محروم را برای خود برگزیده‌اند؛ همواره اثرگذار و اثربخش بوده‌اند. در عصر حاضر نیز با وجو رسوب رسانه‌های دیجیتال در بین دانشجویان و تشکلی‌ها ولی هنوز هم نشریات دانشجویی در محیط‌های محدودی چون دانشگاه بهترین رسانه شمرده می‌شوند.

هستند بسیاری از نشریات دانشجویی که در 9 ماه گذشته با وجود تعطیلی فیزیکی دانشگاه و لغو حضور دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی با تحمل بسیاری از مشکلات شمارگان خود را متوقف نکرده‌اند و جریان دانشگاه و دانشجویی را شده در فایل‌های الکترونیکی و نسخه‌های موبایلی در نشریه‌هایشان زنده نگه داشته‌اند. معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همین راستا جشنواره نشریات دانشجویی (قلم) امسال را با توجه و اهتمامی مضاعف‌تر راه‌اندازی کرده است.

دانشجویان غیردانشگاه آزادی در جشنواره قلم شرکت نکنند

جشنواره نشریات دانشجویی قلم در سطح کشوری پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود نشریات بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف حضور داشته باشند. شاید یکی از سوالات دانشجویان فعال نشریات در دانشگاه آزاد اسلامی شرایط حضور و شرکت در نشریات باشد که به عنوان گام اول مورد توجه قرار می‌گیرد. در وهله نخست تذکر این نکته ضروری است که جشنواره نشریات قلم ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مجوز شرکت در این جشنواره را ندارند.

نشریات باید دارای مجوز از کمیته ناظر بر نشریات واحد مربوط یا دبیرخانه آن استان باشند، همچنین نشریات باید بر اساس زمینه انتشار در بخش نشریات برتر شرکت کنند. البته شرکت شمارگان نشریاتی که طبق مجوز انتشار در چند زمینه فعالیت و منتشر می‌شوند با توجه به غالب بودن محتوای آن شماره در هر یک از کد/ موضوعات بلامانع خواهد بود. با این توضیحات فعالان نشریات باید دقت کنند که شرکت شمارگان هر نشریه در بیش از یک کد/ موضوع طبق آیین‌نامه جشنواره ممنوع بوده و باعث حذف کلی ( نشریه / آثار) از جشنواره و کسب نمره منفی در کارنامه نشریه خواهد شد.

نشریاتی که دارای حکم قطعی محکومیت به منع انتشار مطابق با ماده 5 دستورالعمل اجرائی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی باشند حق شرکت در جشنواره را نخواهند داشت، فقط نشریاتی که بر اساس حکم کمیته ناظر واحد دانشگاهی به منع انتشار محکوم شده ولی هنوز حکم آنها قطعی نشده و در مراحل تجدید نظر هستند با صلاحدید و تایید کمیته ناظر آن واحد می‌توانند در جشنواره شرکت کنند. مسئولان نشریات دقت کنند که تاییدیه کمیته ناظر  مبنی بر موافق حضور در جشنواره باید به همراه فایل نشریه ارسال شود.

بازه زمانی فعالیت و انتشار نشریه نیز از جمله آیتم‌های مهم دبیرخانه جشنواره قلم محسوب می‌شود. نشریاتی می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند که تاریخ انتشار آنها از 31/6/97 تا پایان زمان ثبت نام جشنواره باشد، البته گفتنی است ملاک عمل دبیرخانه تاریخ زمان چاپ شده روی نشریه است. نشریاتی که انتشار آنها بعد از تاریخ مذکور به هر دلیل به جز محکومیت متوقف شده نیز می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

مسئولان نشریات اطلاعات، مجوزها و شناسنامه نشریه را با دقت در سامانه ثبت کنند، دبیرخانه جشنواره در صورت وجود هرگونه مغایرت در اطلاعات وارده، نشریۀ مربوطه از سوی دبیرخانه جشنواره را حذف خواهد کرد. نشریاتی که به صورت چاپی و الکترونیک منتشر می‌شوند فقط یکی از آنها مجاز به شرکت در جشنواره است. نشریات نباید فقط به ارسال یک شماره اکتفا کنند چراکه در چنین شرایطی امتیاز کافی برای داوری نهایی کسب نمی‌کنند.

فرصت ویژه جشنواره قلم برای وبلاگ‌نویسان

جشنواره شرایط جذاب‌تری برای فعالان و دانشجویان فراهم کرده است. دانشجویان می‌توانند در هر یک از بخشهای سه‌گانه جشنواره شرکت کنند و در بخش آثار برتر حداکثر با پنج اثر در جشنواره حضور داشته باشند و حتی در همه موضوعات بخش ویژه نیز آثار خود را در معرض داوری بگذارند. همچنین دانشجویانی که دارای سایت و یا وبلاگ دارای مجوز از کمیته ناظر بر نشریات هستند، می توانند محتوای سایت، وبلاگ و صفحه خود را در جشنواره شرکت دهند. فقط لازم است به نکاتی اعم از به‌روز بودن وبلاگ  و قدمت وبلاگ(زمان راه‌اندازی نباید کمتر از یک ماه باشد) توجه ویژه شود.

همین‌طور در نشریات کاغذی – الکترونیکی حداقل نیمی از مطالب باید با ارائه محتوای چند رسانه‌ای باشد. همچنین در نشریات صوتی(پادکست) کیفیت گویندگی و تنظیم آن به همراه رعایت اصول نوشتن و روایت کردن در تولید رادیویی در امتیازدهی آنها مؤثر خواهد بود.

نکاتی که در بندهای فوق ذکر شد شرایط لازم برای حضور در جشنواره و داوری آثار و نشریات دانشجویی است. مسئولان نشریات دانشجویی و فعالان حوزه نشریات برای حضور در داوری نهایی باید نسبت به لحاظ تک‌تک این نکات دقت کافی داشته باشند.

انتهای پیام/


 

کد خبر: 1083970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =