اضافه شدن یک هنر دیگر به میراث جهانی ایران/ تکذیب تور واکسن

تبدیل خانه پدری جلال آل احمد به پاتوق معتادان،ثبت جهانی مینیاتور،حضور مجازی فعالان گردشگری در نمایشگاه های بین المللی، تکذیب تور واکسن ترکیه از جمله خبرهای میراث فرهنگی در این هفته بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ عصر روز گذشته پرونده ثبت جهانی هنر مینیاتور که با پیشنهاد ایران و با همکاری کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تهیه شده بود در پانزدهمین اجلاس کمیته بین الدول میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در فهرست جهانی قرار گرفت.

در این اجلاس همچنین گزارش ادواری اقدامات پاسدارانه ایران درباره دو پرونده نقالی و مهارت سنتی ساخت لنج ایرانی مورد تأیید اعضای اجلاس قرار گرفت.

این اجلاس به صورت مجازی به میزبانی جامائیکا از روز دوشنبه ۲۴ آذر آغاز به کار کرده و تا ۲۹ آذر نیز ادامه دارد.

همچنین در این هفته محمد قاسمی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری از آمادگی بخش خصوصی برای حضور مجازی در نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری خارجی مانند ITB برلین و COTTM چین با حضور نمایندگان تشکل‌های گردشگری خبر داد و گفت: بر این اساس امکان حضور یکپارچه شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاه برلین تحت نام و برند ملی گردشگری ایران محقق خواهد شد.

همچنین در این هفته خبر رسید که پس از مدت‌ها که امارات مرزهای خود را به روی گردشگران بسته بود، اکنون قصد دارد اوایل ماه ژانویه مرزها را به روی گردشگران خارجی باز کند، محدودیت‌ها را کاهش دهد و به تدریج از پاندمی کرونا رهایی پیدا کند. این خبر را یکی از مقامات بخش فرهنگ و گردشگری امارات داده و گفته بود ممکن است زمان بازگشایی‌ها تغییر کند اما این اتفاق در نیمه اول ژانویه رخ خواهد داد. مسافرانی که از کشورهای خارج از لیست امن امارات به این کشور سفر می‌کنند باید تا ۱۰ روز قرنطینه شوند.

در این هفته همچنین پس از آنکه خبرهای مربوط به برگزاری تورهای واکسن کرونا در ترکیه تکذیب شد، تازه علی اصغر مونسان خبر داد که این آگهی‌ها در فضای مجازی غیرمجاز هستند و هیچ واکسن تأیید شده‌ای در کشورهای منطقه وجود ندارد. هموطنان باید بدانند آنچه به عنوان واکسن در منطقه هست هنوز مرحله تست بالینی را می‌گذراند و در حال آزمایش روی انسان است، بنابراین با تبلیغ چنین تورهایی برخورد قضائی انجام خواهد شد.

در این هفته همچنین معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشستی با معاون کنسولی وزارت امور خارجه به بررسی وضعیت گردشگری خارجی ایران در ایام کرونا پرداخت. ولی تیموری در این نشست گفته بود پروتکل ورود گردشگران خارجی با همکاری نهادهای فرابخشی تهیه شده و اکنون از سوی ستاد ملی کرونا در حال بررسی است.

تبدیل خانه پدری جلال آل احمد به پاتوق معتادان

در این هفته همچنین رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نسبت به تبدیل شدن خانه پدری جلال آل احمد به خوابگاه معتادان و به وزیر گردشگری به دلیل بی توجهی به حفظ این بنا تذکر داد. پیش از این در دوره ریاست محمد شریف ملک زاده در سازمان میراث فرهنگی این خانه به عنوان خانه باستان شناسان ایران افتتاح شده بود، ولی هیچ وقت هیچ باستان شناسی پا به آن نگذاشت و پس از مراسم افتتاح، درِ این خانه بسته شده بود.

مجید فراهانی گفته بود که حفظ میراث فرهنگی از وظایف مدیران ملی است و فرزندان ما انتظار دارند این نمادها را حفظ کنیم.

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتل داران کشور نیز این هفته در صفحه شخصی خود با انتقاد از جای خالی گردشگری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت نوشت: در این لایحه و تبصره‌های مربوط به اشتغال به صورت محسوسی جای خالی گردشگری مشخص است. چنانچه از اصناف و صنایع مختلف نام برده شده، ولی اشاره‌ای به این صنعت به عنوان یکی از مولدهای مهم اشتغال نشده است.

اهمال دولت در این زمینه و نادیده انگاشتن توانمندی‌های گردشگری در ایجاد فرصت‌های شغلی قویاً مورد انتقاد تشکل‌های گردشگری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =