«شورای فرهنگی» بالاترین مرجع فرهنگی و هماهنگ‌ساز ارکان دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: شورای فرهنگی بالاترین مرجع فرهنگی دانشگاه و قوه عاقله فرهنگ در دانشگاه و حرکت‌های فرهنگی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی( ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، گفت: به حق خِرد، صبر و شخصیت حضرت زینب(س) به عنوان دخت صالح حضرت علی(ع) می‌تواند برای همه زنان الگو باشد. روز پرستار را به تمامی عزیزان پرستار تبریک می‌گویم که با شیوع کرونا، جایگاه و نقش این قشر زحمتکش بیش از پیش برای همگان آشکار شد.

وی ادامه داد: افتخار داریم که بیش از 40 درصد دانشجویان پرستاری کشور در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند و تعدادی از پرستاران شهید مدافع سلامت جزو خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بودند که امیدواریم نام آنها به عنوان پیشروان ایثار ثبت شود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در آخرین روز پاییز قرار داریم، به نقش فرهنگی آیین و رسوم ایرانی اشاره کرد و افزود: مکتب ما، مکتب اهمیت به خانواده است. امروز در فرصت‌های پیش رو، خانواده و بزرگان خانواده از اهمیت زیادی برخوردارند و در واقع یک شب فرهنگی در خانواده ایرانی است که اسلام با تأکید بر خانواده‌محوری، بر این نگاه و این مکتب مهر تأیید زده است.

شورای فرهنگی، قوه عاقله فرهنگ در دانشگاه و حرکت‌های فرهنگی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم برگزاری منظم و بدون وقفه شورای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد و گفت: شورای فرهنگی بالاترین مرجع فرهنگی دانشگاه و در واقع قوه عاقله فرهنگ در دانشگاه و حرکت‌های فرهنگی است. انتظار می‌رود این قوه عاقله در سطح دانشگاه نقش راهبری داشته باشد و با حضور تشکل‌ها و نهادهای مؤثر، با همفکری بتواند مسئله فرهنگ را پیش ببرد.

وی ادامه داد: شورای فرهنگی یک شورای صرفاً اداری نیست و در واقع شورایی برآمده از نهادهای مختلف است، چرا که فرهنگ، فرهنگ اداری نیست و هیچ کسی قادر نیست آنچه خود می‌اندیشد را به جامعه تعمیم دهد. فضای جامعه در تعامل تمامی کنشگران و مؤثران ساخته می‌شود. اگر در فرهنگ، کنشگران اصلی و اثرگذاران دیده نشوند، مشکلات بسیاری پیش خواهد آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به همین دلیل است که برگزاری مرتب جلسات شورای دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است این جلسات به صورت ماهیانه برگزار و در آن سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. پیشنهاد می‌کنم در جلسات آینده یکی از صاحب نظران در ابتدای جلسه شورای دانشگاه سخنرانی مختصری درخصوص دانشگاه و امور فرهنگی آن داشته باشد تا بتوان تصمیم‌گیری‌های بهتر و مؤثرتری داشت. تشکل‌ها نیز با همفکری، به غنای مباحث مطرح شده در شورای فرهنگی بیافزایند.

دکتر طهرانچی به شهادت دانشمند شهید فخری‌زاده اشاره کرد و ضمن درود به روح این شهید هسته ای و دفاعی کشور، گفت: پس از شهادت این شهید بزرگوار و تحولات متعاقب آن، مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود فرمودند که "باید قوی شویم؛ در اقتصاد، علم، فناوری و امور دفاعی." این «قوی شدن» از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به جرأت می‌توان گفت در دنیا رهبری به خردمندی رهبر معظم انقلاب وجود ندارد، چرا که توانسته اند ملت خود را از خطرناک ترین پیچ‌ها به سلامت عبور دهند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این «قوی شدن» از جنس فرهنگ است. اول باید باور فرهنگی وجود داشته باشد تا به اقدامات فرهنگی بیانجامد. «قوی شدن» با جهاد علمی حاصل می‌شود. جهاد علمی هم امری مقدس است و البته جهاد، امری فرهنگی است. اگر در جهاد علمی هر کسی با کج‌فهمی، فضای رو به جلوی دانشگاه را به امر دیگری جز قوی شدن در امور علمی و فناوری مشغول سازد، ظلم کرده است. دشمن باید بداند معیار، اسم ما نیست، بلکه رسم، روش، بینش و عملکرد ماست.

وی تأکید کرد: پاسخ ما به آنهایی که می‌خواهند این راه منقطع باشد، این است که ابتر خود آنها هستند و نخواهند توانست به اهداف خود دست یابند. در جهاد علمی نخواهند توانست کسی را از مراد مطلوب بترسانند. بی شک از راهی که آمده ایم، باز نخواهیم گشت و حتی اگر برگردیم، باز همین راه را طی خواهیم کرد و افتخار می‌کنیم سرباز جبهه علمی باشیم. ان‌شاءالله ثابت قدم، محکم و از وسوسه‌های نفسانی به دور باشیم. به یاد داشته باشیم که تمام این جهاد علمی، جهاد اصغر است و جهاد اکبر در واقع جهاد در برابر نفسانیات است.

همچنین در این جلسه، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات پنج ماهه معاونت متبوع خود، گفت: دستورالعمل برنامه ریزی فرهنگی براساس اسناد بالادستی فرهنگی مانند سند دانشگاه اسلامی، رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های دانشگاه با هدف تخصیص بهینه منابع محدود به اولویت‌ها تدوین شده است.

وی به تدوین آیین نامه‌ها و دستور العمل‌های اجرایی متنوعی در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: آیین نامه کانون‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، آیین نامه تسهیل، تقویت و ارتقای تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، اصلاح فرآیند صدور و تمدید مجوز اساتید درس وصایا امام خمینی(ره)، شورای تعامل دانشگاه و دانشجو، دستورالعمل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و آیین نامه استاد مشاور فرهنگی ازجمله آنهاست.

دکتر جهان بین خاطرنشان کرد: جشنواره سراسری از حماسه تا حماسه، لیگ صنایع خلاق فرهنگی، جشنواره رشد، جشنواره نشریات دانشجویی«قلم»، رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی و رزمایش کمک مؤمنانه از جمله جشنواره‌ها و رویدادهای سراسری است که توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برخی از مهم‌ترین اقدامات این معاونت را برشمرد و گفت: برگزاری انتخابات شورای مرکزی نظارت بر نشریات، راه‌اندازی هیات نظارت بر تشکل‌ها، اصلاح ترکیب کمیته انتصابات معاونت فرهنگی و دانشجویی و برگزاری مستمر جلسات، ارزیابی نمایندگان ریاست دانشگاه در هیات نظارت بر تشکل‌ها و اقدام لازم برای ترمیم و تقویت این شبکه، برگزاری جلسات وبیناری مستمر با تشکل‌ها و هیئات نظارت بر تشکل‌ها در استان‌ها، پیوست فرهنگی برای کلاس‌های آموزش برخط، راه‌اندازی کمیته آراستگی و شئون رفتاری ذیل دبیرخانه شورای فرهنگی، اصلاح ساختار ایسکانیوز براساس ماموریت‌های جدید و راه‌اندازی سامانه «دانشجویار» از جمله اقدامات انجام شده در این معاونت است.

دکتر طهرانچی پس از استماع گزارش اقدامات انجام شده در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، گفت: تک تک این اقدامات می تواند مقوم دانشگاه باشد. شورای فرهنگی دانشگاه، هماهنگ‌ساز ارکان دانشگاه است. تمامی اقداماتی که طی پنج ماه گذشته در این معاونت انجام شده، ستادی بوده و این اتفاقات خوب بدون شک موجب ارتقای کل دانشگاه و فرهنگ سازی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =