در دانشگاه‌ها پژوهندگی و پژوهشگر تربیت نمی‌شود

برخورداری گفت: برای اینکه بر فضای پژوهش مونتاژ کاری و استخدام کارگر پژوهشی غلبه کنیم، باید به سمت گفتمان منحصر برای کشور ایران با توجه به رسالت بومی محلی و منطقه‌ای پیش برویم.

به گزارش گروه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، یاسر برخورداری معاون پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی فرهنگی در رابطه با عنوان کرد: بحث مقاله نوشتن یکی از قالب‌هایی است که بشر به آن رسیده است و در بسیاری از کشورها پاسخ داده اما در ایران به نتیجه مطلوب نرسیده است، در صورتیکه در کشورهای دیگر پیشرفت علمی واقعی داشتند.

وی افزود: در فضای مطالعات کاربردی، بنیادین و موردی بیشتر با پدیده‌ای به نام مونتاژ کاری پژوهشی روبه رو هستیم.

برخورداری با بیان اینکه متاسفانه در بخش محتوای و شکلی دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: گاهی در موضوع مقاله بیشتر از طراحی مسئله انرژی صرف می‌شود تا بر مبنای آن سیاست پژوهی کند و همین مشکل در پایان نامه‌ها و رساله‌ها وجود دارد. در الگوی سیاست پژوهی نیز همین موضوع اثر منفی می‌گذارد وقتی مواجه ناقص و ترسناک و منفعلانه وجود دارد که کماکان با وجود تغییر نظام آموزش عالی خواستار حفظ آن شکل هستید. متاسفانه مشاهده می‌شود به جای اینکه روشنفکران ما به لایه‌های سطوح فرهنگی، اخلاقی و... ورود کنند بیشتر به ظاهر آن اهمیت دادند.

معاون پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین عنوان کرد: در حوزه شکل تمام این استانداردها را متسلبانه در راهروهای دانشگاه‌ها با آن برخورد می‌شود. با شرکت در جلسات دفاع ملاحظه می‌شود که اکثر اشکالاتی که اساتید راهنما دارند، شکلی و فرمی است.

برخورداری با بیان اینکه ما پژوهندگی و پژوهشگر را تربیت نمی‌کنیم، اضافه کرد: به نظر می‌رسد که به جای پژوهشگر کارگر پژوهشی استخدام کرده‌ایم، وقتی گفتمان غالب می‌شود از درون این گفتمان چیزی با عنوان پژوهشکده رویان یا صنعت موشکی متولد می‌شود. اگر با گفتمانی که برای ساخت ایران ورود کردیم، ادامه می‌دادیم به مراحل خوبی می‌رسیدیم.

وی اذعان داشت: یکی از منابع درآمد کشور، توریسم پزشکی است. کشورهای منطقه برای مسئله ناباروری مجبور بودند به کشورهای اروپایی سفر کنند ولی اکنون برای معالجه به کشور ایران می‌آیند.

برخوردای در ادامه گفت: فضاهای کالبدی که با عناوین مختلف دانشگاه، پژوهشگاه، اندیشکده در کشور بوجود آمده است، رشد پیدا می‌کند اما به دلیل اینکه ارتباط با آن نظام مسائل ندارد و اگر هم دارد دچار بحث‌های شکل و فرم می‌شود، این وضعیت پدید می‌آید.

معاون پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همواره این موضوع بوده است که علوم انسانی در تمدن غربی‌شان و جایگاه بالاتری داشته است. به دلیل اینکه به مثابه یک افق گشا است و تمدن سازی می‌کند.

وی با بیان اینکه انحصار پژوهش در حوزه دانشگاه اشتباه بوده، گفت: اشتباه بزرگتر این بوده که به حوزه‌های علمیه هم گفته شده که به حوزه فرم و شکل ورود کنید و همین موضوع را از دانشگاه بگیرد.

برخورداری اذعان داشت: برای اینکه بر فضای پژوهش مونتاژ کاری و استخدام کارگر پژوهشی غلبه کنیم، باید به سمت گفتمان منحصر برای کشور ایران با توجه به رسالت بومی محلی و منطقه‌ای پیش برویم.

وی در پایان گفت: وقتی گفتمان در حوزه‌های مختلف درست شود انسان‌ها شجاع تربیت خواهد شد و وقتی گفتمان انقلابی حاکم می‌شود از داخل آن افرادی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی می‌شود که در نظام معرفتی خود موفق هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =