تعیین شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دادسرای تهران

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: زیرساخت‌‎های قضایی مورد نیاز برای نظارت بر انتخابات و پیگیری جرایم و تخلفات با دو رویکرد پیشگیری و نظارت در دادسرای تهران فراهم می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ علی القاصی در نخستین جلسه هماهنگی قضائی برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شهر تهران که عصر روز یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ در دادستانی تهران برگزار شد، ضمن تشریح وظایف ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی بر اساس بخشنامه اخیر صادره از سوی ریاست قوه قضائیه گفت: باید زیرساخت های قضائی مورد نیاز برای نظارت بر انتخابات و پیگیری احتمالی وقوع جرایم و تخلفات با دو رویکرد پیشگیری و نظارت فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی عضویت دارند؛ اعلام کرد: طبق بخشنامه ریاست قوه قضائیه، در برگزاری انتخابات پیش رو ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در استان تهران، در بطن ستاد کشوری تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شهر و روستا و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک افزود: بخشی از تخلفات در این حوزه‌ها به دادسرای عمومی و انقلاب تهران سرریز می‌شود، از این برخورد با جرایم احتمالی انتخاباتی نیازمند اشراف ویژه است و باید با برنامه ریزی و تمهید خاص تدابیر لازم بمنظور جلوگیری از وقوع بزه انتخاباتی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: بخشی از جرایم انتخاباتی در بستر فضای مجازی اتفاق می‌افتد و بخشی در حوزه حقیقی، به همین دلیل باید شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دادسراهای تخصصی راه اندازی شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین با اشاره به حضور مقامات و مسئولان در انتخابات و احتمال مواجهه با جرایم و تخلفات و شکایاتی در این حوزه، بر لزوم تخصیص یک شعبه در دادسرای کارکنان دولت برای رسیدگی به جرایم و تخلفات احتمالی انتخاباتی تأکید کرد.

در ابتدای این جلسه، معاون اول دادستان تهران طی سخنانی به تشریح وظایف دادستانی در حوزه برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی پرداخت و اظهار کرد: در حوزه انتخابات دو وظیفه مشخص قضائی شامل پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی بر عهده دستگاه قضائی است که با توجه به اینکه بسیاری از جرایم انتخاباتی از نوع جرایم درجه ۷ و ۸ هستند، رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم قرار دارد.

احمد رحمانیان افزود: در خصوص این نوع جرایم باید با دادگستری استان هماهنگی‌های لازم انجام شود، البته باید اقداماتی برای توجیه مأموران و ضابطان نیز صورت گیرد.

رحمانیان با بیان اهمیت توجیه، ارشاد، انذار و اطلاع رسانی در بحث پیشگیری از جرایم انتخاباتی اظهار کرد: در این راستا باید با استفاده از ظرفیت‌های رسانه، قوانین و مقررات انتخاباتی را در قالب جزوه و کتابچه‌های آموزش ارائه داد تا هم زمینه‌های وقوع تخلفات کاهش یابد و هم در رسیدگی به شکایت‌ها دچار تشتت و سردرگمی نشویم.

معاون اول دادستان تهران از تعیین و تدوین برنامه پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در آینده‌ای نزدیک در دادستانی تهران خبر داد و افزود: برای تحقق این امر دبیرخانه‌ای تشکیل شده و قرار است نمایندگانی به هیئت‌های اجرایی معرفی شود علاوه بر این اقدامات پیشگیرانه در مراحل قبل، حین و پس از انتخابات احصاء و به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شود.

بررسی راهکارهای پاسخگویی به استعلامات دستگاه‌های نظارت و اجرایی در خصوص صلاحیت داوطلبان از حیث پیشینه قضائی، یکی دیگر از محورهای بحث و بررسی در جلسه امروز هماهنگی انتخاباتی دادستانی تهران بود که طی آن مقرر شد امکانات اداره سجل کیفری دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای پاسخگویی به بیش از ۴۰ هزار استعلام احتمالی برای برگزاری انتخابات شوراها تجهیز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =