خبرنگار ایرانی که فاجعه حلبچه را به جهانیان معرفی کرد

بمباران شیمیایی حلبچه یکی از بزرگترین جنایت های ضدبشری علیه مردم کردستان عراق از سوی صدام بود و حتی می توان آن را از فاجعه هیروشیما هم بدتر دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)؛ رستم ترکاشوند عضویی از مجموعه خبرنگاران و فعالین رسانه ای ایرانی بود که در زمان بمباران شیمیایی حلبچه از سویرژیم بعث صدام، از نزدیک به پوشش رسانه ای این فاجعه به عنوان یکی از بزرگترین جنایات علیه بشریت پرداخت.

رستم ترکاشوند در روایتی پیرامون وضعیت آن روزهای حلبچه به خبرنگار جام کوردی گفت: اگر بخواهیم آنچه را که در حلبچه و بمبارانشیمیایی آن شاهد بوده، بازگو کنیم شاید نیاز به ده ها ساعت وقت و نوشتن چند جلد کتاب باشد زیرا عمق فاجعه به حدی است که نمیتوان تنها در مجالی مختصر به بیان آن پرداخت، بهرحال بخش کوچکی از آن را بیان می کنم.

وی در ادامه گفت: معتقدم که بمباران شیمیایی حلبچه یکی از بزرگترین جنایت های ضدبشری علیه مردم کردستان عراق از سوی صدام دیکتاتور بوده است، می توان این فاجعه را هیروشیمای دیگری نام برد که از آن فاجعه هم به مراتب بدتر بوده است.

ترکاشوند گفت: زمانیکه صدام شهر حلبجه را بمباران کرد به عنوان یک خبرنگار ایرانی جهت پوشش رسانه ای این جنایت ضدبشری بهاین شهر رفتم. هدف ما این بود که در سکوت و سانسور خبری رسانه های منطقه و جهان، حداقل بتوانیم ندای مظلومیت این مردم را بهگوش جهانیان برسانیم تا چنین جنایتی بدون مستندات باقی نمانده و به مانند برخی دیگر از جنایت های صدام به افسانه تبدیل نشود. معتقدم که با این اقدام نیز خدمت بسیار بزرگی به مردم حلبچه و کردستان عراق انجام دادیم.

این فعال رسانه ای ایرانی همچنین گفت: ما به عنوان یک انسان و بر مبنای مشترکاتی که با مردم منطقه داشتیم این فاجعه را در سطحجهان معرفی کردیم، حتی زمانیکه به اقلیم کردستان عراق سفر کردم مرحوم جلال طالبانی و آقای مسعود بارزانی به صراحت بر این نکته تاکید کردند که اگر خدمات رسانه ای ایران نبود، فاجعه حلبچه و مظلومیت مردمان آن برای جهانیان ناشناخته می ماند.

وی در بیان خاطرات خود به عمق جنایت صدام اشاره کرد و گفت: به یاد دارم که در روستای عنب اتومبیلی را دیدم که چندین کشته در آنبود، آنان قصد فرار داشتند که گازهای بکار گرفته شده در این حمله فرصت نجات به آنان نداده بود. مادری را دیدم که در حال شیردهیبه کودک خود شهید شده بود، می توان گفت که دیدن آن موقعیت به حدی دردناک بود گویی که بشریت چنین صحنه هایی را به خود ندیدهاست.

ترکاشوند به فعالیت رسانه ای ایران در فاجعه شیمیایی حلبچه هم پرداخت و گفت: به جرات می توان گفت که ایران تنها کشوری بود که دربُعد رسانه ای نیز همچون دیگر زمینه های به یاری حلبچه ای ها شتافت. در حلبچه بودیم که شماری از خبرنگاران خارجی را جمع کرده وبه آنها گفتیم که هیچ توقعی از شما وجود ندارد اما به عنوان یک انسان آیا چنین جنایتی را محکوم می کنید یا نه، تا در دیگر نقطه ای ازجهان شاهد تکرار آن نباشیم؟ آنان در پاسخ به ما اعلام کردند که مجوز چنین اظهاراتی را نداریم و این در حیطه وزارت امور خارجهکشورهای ما است. در آن دوران کشورهای منطقه و غربی، منافع خود را در همکاری با رژیم دیکتاتور صدام می دیدند.

این فعال رسانه ایرانی گفت: رسانه های ایران به ویژه صدا و سیمای مرکز کرمانشاه نقش مهمی را در پوشش رسانه ای فاجعه شیمیاییحلبچه ایفا کردند، البته ما در مدت حضور در حلبچه هزینه های انسانی زیادی هم متحمل شدیم، راننده ای که با من بود به دلیل تاثیرگازهای شیمایی شهید شد، خودم نیز مصدوم شیمیایی هستم.

ترکاشوند در خاتمه اظهار امیدواری کرد که چنین فاجعه ای در هیچ نقطه ای از جهان تکرار نشود.

منبع: جام کوردی

کد خبر: 1090332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =