کم‌کاری کردیم جوانان به ابتذال روی ‌آوردند/ توانایی مقابله نداریم

انتشار یک کلیپ پر سر و صدا نشان داد که متاسفانه مسئولان فرهنگی کشور برای تربیت ذائقه هنری و فرهنگی جوانان، اهتمام و سرمایه‌گذاری لازم را انجام ندادند و درک درستی از وضعیت فرهنگی کشور ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحولات فرهنگی یکی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشته‌اند. به طور حتم نقش دانشگاه‌ها به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار جامعه که بخش قابل توجهی از نیروی انسانی کشور را تامین می‌کند، در زمینه تحولات فرهنگی از اهمیت بسیار زیادی برخودار است. در همین راستا، معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها نیز باید به وسیله تدوین برنامه دقیق و سیاست گذاری صحیح، دانشجویان و در نهایت جامعه را به سوی جهت دهی صحیح فرهنگی سوق دهند.

وحید شالچی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در همین خصوص در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش معاونان فرهنگی و دانشجویی در زمینه جهت‌دهی فرهنگی به دانشجویان و جامعه اظهار کرد: معاونان فرهنگی و دانشجویی، بخشی از ساحت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند و نقش آن‌ها از جهت اینکه باید برای افزایش ذائقه هنری و فرهنگی مخاطبان برنامه‌ریزی کنند از اهمیت زیادی برخوردار است.

دانشگاه‌های کشور، مناسب محوریت قراردادن فعالیت‌های فرهنگی ساخته نشده‌اند بلکه صرفا جایی برای آموزش و پژوهش هستند و نمی‌توانند از لحاظ فرهنگی به ارتقای جامعه کمک کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید دارند که «در مقابل کار فرهنگی بد، باید کار فرهنگی خوب انجام دهیم»؛ متاسفانه امروز برای تربیت ذائقه هنری و فرهنگی جوانان، اهتمام و سرمایه‌گذاری لازم صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال حوزه موسیقی نیز به عنوان یکی از حوزه‌های مهم هنری، بخش قابل توجهی از اوقات فراغت جوانان را پر کرده است؛ لذا باید ذائقه جوانان را ارتقا دهیم تا به هر نوع اثر مبتذلی جذب نشوند.

نیازمند اصلاح ساختارها هستیم

شالچی ادامه داد: ما برای برای ایجاد تحولات و جهت‌دهی فرهنگی به دانشجویان، ابتدا باید به سراغ اصلاح ساختارها برویم زیرا معاونان فرهنگی، تنها عنصر در این ساختارها تعریف می‌شوند. درواقع دانشگاه‌های کشور آنطور که شایسته است، مناسب محوریت قراردادن فعالیت‌های فرهنگی ساخته نشده‌اند بلکه صرفا جایی برای آموزش و پژوهش هستند و نمی‌توانند از لحاظ فرهنگی به ارتقای جامعه کمک کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره ارزیابی عملکرد معاونان فرهنگی و دانشجویی تصریح کرد: درحال حاضر حجم اقداماتی که معاونان فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام می‌دهند، بسیار قابل توجه است؛ اما در این بین باید به سیاست‌های کلان و ساختاری و منابعی که در اختیار معاونان فرهنگی قرار می‌گیرد نیز توجه داشته باشیم و براساس آن، به ارزیابی عملکرد آن‌ها بپردازیم.

وی با تاکید بر لزوم نگاه تخصص‌محور برای فعالیت معاونان فرهنگی و دانشجویی گفت: متاسفانه ما به فرهنگ، به عنوان یک موضوع تخصصی نگاه نکرده‌ایم؛ در این حوزه تصمیم‌گیری‌ها باید بر مبنای بررسی‌های میدانی و پژوهش‌های علمی توسط متخصصان انجام شود. یکی از مشکلات سیاست‌گذاری فرهنگی در ایران این است که چه در بخش مدیریتی و چه در بخش کارشناسی، به مجموعه دانش‌های مرتبطِ این حوزه و تجربه‌های موجود در ایران و جهان التفات نشده است.

شالچی با اشاره به توانایی دانشگاه‌ها برای مقابله با تهاجم فرهنگی، بیان کرد: توانایی مقابله با تهاجم فرهنگی در فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی وجود دارد؛ زیرا دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای فرهنگی زیادی در کشور هستیم؛ اما ساز و کارها و سازمان‌های فرهنگی کشور در شرایط کنونی، از توان کافی برای مقابله با تهاجم فرهنگی یا جنگ نرم برخوردار نیستند.

متولیان فرهنگی درک دقیقی از فضای مجازی ندارند

وی اضافه کرد: البته افراد دلسوز و دغدغه‌مند زیادی برای مقابله با تهاجم فرهنگی در کشور فعالیت دارند؛ اما این فعالیت‌ها باید در قالب سازماندهی مناسب و سیاست‌گذاری مثبت به نتیجه برسد. اما مجموعه سازمان‌های فرهنگی کشور که تعداد زیادی هم هستند، بستر مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی به وجود نیاوردند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از متولیان فرهنگی کشور در حوزه اجرا و سیاست گذاری از وضعیت فرهنگی جامعه و تغییر و تحولات موجود در فضای مجازی، درک دقیق و علمی ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =