پیشی گرفتن رتبه کیفی مقالات ایران برای اولین بار از رتبه کمی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: رتبه کیفی مقالات ایران امسال برای اولین بار از رتبه کمی پیشی گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آمارهای جهانی نشان‌دهنده رشد کمی مقالات پژوهشگران ایرانی در 10 سال گذشته است. کارشناسان مدیریت آموزشی انتقاد می‌کنند که سیاستگذاران آموزشی کشور بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های جامعه علمی، آیین‌نامه‌هایی مانند آیین‌نامه ارتقای اساتید را به منظور افزایش تعداد مقالات تدوین کرده‌اند.

این کارشناسان معتقدند رشد کمی مقالات، نه تنها سبب می‌شود از کیفیت این آثار پژوهشی کاسته شود بلکه ارزشگذاری مقاله‌نویسی بدون توجه به کاربردی بودن یا نبودن آن‌ها هیچ دستاورد واقعی برای کشور ندارد.

غلامحسین رحیمی شعرباف در پاسخ به این انتقادات به ایسکانیوز گفت: در سه چهار سال گذشته مقالات ما از نرخ رشد کیفی بسیار بالایی برخوردار بوده است. به طوری که رتبه کیفی مقالات ایران امسال برای اولین بار از رتبه کمی پیشی گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان این که ایران در سطح دنیا از نظر تعداد مقاله‌ چاپ شده، رتبه کمی 15 را دارد، گفت: رتبه ایران در سطح دنیا از نظر کیفی میانگین 14 را دارد و این رتبه در فنی-مهندسی 12 و در برخی شاخه‌های مهندسی علوم به زیر 10 هم می‌رسد.

وی با اشاره به این که سیاستگذاران با فراهم کردن بسترهای لازم به رشد استعدادها کمک می‌کنند، افزود: یعنی این شرایط برای محققان فراهم است که بتوانند نتایج تحقیقات خودشان را در بسترهای بین‌المللی به چاپ برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =