توانایی ساخت تجهیزات تولید ماسک را داریم/ ورود دستگاه‌های تولید ماسک از مبادی غیررسمی

با وجود این که تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید تجهیزات ماسک در کشور را دارند اما همچنان دستگاه‌های تولید ماسک از چین وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دولت‌ها باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند و یکی از این حمایت‌ها جلوگیری از واردات محصولات مشابه به کشور است. در ایران با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای محدودیت و توقف واردات محصولاتی که نمونه داخلی مشابه دارند؛ اما هچنان این محصولات از مبادی غیررسمی و با قیمت کم وارد کشور می‌شوند.

محمد رفیعی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که واردات محصولات به تولیدات شرکت‌های دانش بنیان در ایران لطمه می‌زند، اظهار کرد: در روال منطقی وقتی واردات در کشوری وجود داشته باشد، دولت با اعمال تعرفه‌های خاصی روی کالا، کاری می‌کند که تولیدکننده داخلی روی اقلام خودش ضرر نکند.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی درباره واردات قاچاق محصولات در ایران گفت: اجناس و کالاها قاچاق در مبادی مرزی ایران با قیمت‌هایی وارد می‌شوند که با قیمت‌های تولید داخلی قابل مقایسه نیست، به همین دلیل قطعا تولیدکننده داخلی توان مبارزه و مقابله با قیمت آن اقلام را ندارد.

ممنوعیت واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارند

وی درباره راهکار معاونت علم و فناوری برای مقابله با واردات محصولات افزود: خوشبختانه معاونت علمی برنامه‌ای گذاشته که بر اساس آن واردات کالاهایی که یک شرکت مخصوصا شرکت‌های دانش بنیان توانایی تولید و گرفتن سهمی از آن در بازار را دارند به سادگی ممنوع می‌شود.

رفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها باید با معاونت مکاتبه کنند و در نتیجه معاونت تشریفات آن را با اداره گمرک انجام می‌دهد و منتهی به این می‌شود که ورود آن اقلام محدود یا متوقف شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی، واردات تجهیزات تولید انواع ماسک را از مصادیق آسیب به تولیدکننده داخلی دانست و گفت: پارک استان مرکزی هم‌اکنون توانایی تولید این تجهیزات را دارد، اما با وجود تکنولوژی تجهیزات تولید ماسک‌های سه لایه، همچنان دستگاه‌های تولید این ماسک‌ها از چین وارد می‌شوند.

وی با بیان این که قمیت تجهیزات واردشده از تولید داخل کمتر است، افزود: این تجهیزات از مبادی رسمی وارد نمی‌شوند و به همین دلیل از قیمت‌های تولیدشده در داخل ارزان‌تر هستند، اما با این تفاوت که محصول تولیدکننده داخل کیفیت بالاتری دارد.

رفیعی به قاچاق در مواد مصرفی-آزمایشگاهی هم اشاره کرد و ادامه داد: تولیدکننده‌های داخلی به سادگی توانایی تولیدکیت‌های آزمایشی را دارند، اما متاسفانه همچنان وارد کشور می‌شود و منتهی به ضرر تولیدکنندگان می‌شود.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1091255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =