روش‌های زیست‌فناوری برای بهبود سلامت قلب

دانشمندان موسسه تراساکی در آمریکا به سرپرستی یک دانشمند ایرانی به نام صمد احدیان روی روش‌های نوین زیست‌فناوری برای بهبود سلامتی قلب به ویژه برای کسانی که دچار حملات قلبی شده‌اند، تحقیق می‌کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حملات قلبی و به واسطه آن نارسایی‌های قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیا به شمار می‌رود. در آمریکا سالانه حدود ۸۰۵ هزار نفر دچار حمله قلبی می‌شوند و از این تعداد از هر پنج مورد یک حمله قلبی خاموش دارند که حتی خودشان نیز مطلع نمی‌شوند. در هنگام حمله قلبی، دوره‌ای وجود دارد که اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد. در نتیجه ممکن است بخش‌هایی از بافت‌های قلب آسیب ببینند. به دنبال این اتفاق، ممکن است علائم طولانی مدت مثل درد قفسه سینه، آریتمی و ضعف توانایی قلب در پمپاژ خون به وجود آید. در موارد شدید حتی ممکن است تغییرات قابل توجهی در فشار خون ایجاد شود یا قلب به طور کامل از کار بیفتد.

دانشمندان موسسه تراساکی در لس‌آنجلس آمریکا به سرپرستی دکتر صمد احدیان روی برطرف کردن این مشکل پژوهش می‌کنند و از روش نوینی برای این کار استفاده می‌کنند. آنها بافت‌های مختلف قلب را با کمک پرینترهای سه‌بعدی در آزمایشگاه مهندسی می‌کنند و آن را به قلب پیوند می‌زنند. این روش به بازیابی عملکرد قلب که پس از حمله قلبی بخشی از عملکرد خود را از دست داده کمک می‌کند. این تیم تحقیقاتی در زمینه توسعه این بافت‌ها برای کاشت و بازسازی قلب به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. آنها همچنین در حال کار روی بهینه‌سازی ساختار ایمپلنت‌های بافت قلب برای قرار دادن روی قلب آن هم به روشی هستند که با حداقل آسیب همراه است و در واقع به صورت غیرتهاجمی انجام می‌گیرد. آنها همچنین در حال طراحی روشی هستند که از طریق این ایمپلنت‌ها اکسیژن کافی به بافت‌های پرینت شده توسط چاپگر سه‌بعدی برسانند و در نتیجه باعث افزایش بازسازی قلب شوند.

صمد احدیان

گروه دیگری از دانشمندان این موسسه نیز در حال کار روی پروژه‌ای متفاوت برای افزایش سلامت قلب هستند. دکتر علی خادم‌ حسینی، یکی از بهترین دانشمندان ایرانی و برنده جایزه مصطفی در سال ۲۰۱۹ و کسی که سال‌هاست در زمینه زیست‌فناوری تحقیق می‌کند و هم‌اکنون ریاست موسسه تراساکی را نیز برعهده دارد، به کمک همکارانش در حال ساخت یک مدل آزمایشگاهی است که با استفاده از سلول‌های انسانی مدل‌های قلب و کبد را به طور دقیق در انسان تولید می‌کند. این مدل که روشی نوین تحت عنوان «ارگان روی تراشه» یا organ-on-a-chip است، کاربردهای دیگری دارد که می‌توان از میان آنها به غربالگری سریع و ارزان قیمت داروهای شیمی درمانی برای ارزیابی سمیت آنها در اندام‌های مختلف بدن اشاره کرد.

این در حالی است که استفاده از این مدل برای غربالگری دارو قبلا نیاز به آزمایش‌هایی طولانی مدت و پرهزینه آن هم روی حیوانات داشت، اما با این ابزار حتی می‌توان اثرات داروهای شخصی شده روی بیماران را که با استفاده از سلول‌های خود بیمار درست شده، ارزیابی کرد.

از آنجا که بسیاری از داروهای شیمی درمانی مورد تائید FDA یا سازمان غذا و داروی آمریکا در بازار وجود دارد که هنوز تاثیرات آن روی قلب و کبد کاملا مشخص نیست یا ممکن است در افراد متفاوت تاثیرات مختلف داشته باشند، سیستم تراشه قلب و کبد در حال توسعه در این موسسه می‌تواند مزایای بسیار قابل توجهی در بیماران سرطانی داشته باشد.

کد خبر: 1091264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =