نمایندگی های خارج از کشور ضعف نیروی انسانی دارند

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: نمایندگی های خارج از کشور ما ضعف نیروی انسانی دارند که باید تقویت شوند تا وزارت خارجه بتواند نقش اساسی و مهم خود در زمینه توسعه تجارت کشور را ایفا کند.

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص لزوم توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه اظهارداشت: همواره ابر اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از روابط بسیار عالی با کشورهای منطقه بوده، چرا که هم شرع آموزه‌های دینی ما این توصیه را دارد و هم عقل و منطق این حکم را می کند که باید رابطه خوبی را با همسایگان خود برقرار کرد.

وی گفت: همسایگان مزیت ویژه‌ای دارند چرا که در کنار یکدیگر به جبر جغرافیایی و تاریخی زندگی می کنند و البته یکی از اصول سیاست خارجی هم این است که با همسایگان باید دوست بود تا دشمن.

دستمالچیان افزود: این سیاست کلی همیشه ثابت و تغییر ناپذیر بوده اما برخی اوقات شرایط خاصی به ما تحمیل شد تا جمهوری اسلامی ایران نتواند ارتباطات حسنه و خوبی را با همسایگان داشته باشد. به طور مثال این رژیم بعث عراق بود که به ایران حمله کرد و تصمیم به اشغال خاک ما داشت و دو ملت ایران و عراق را رو در روی یکدیگر قرار داد.

سفیر پیشین ایران در لبنان تصریح کرد: بنا به گواه تاریخ در صد سال اخیر ایران هیچ حمله و تجاوزی را به خاک کشوری نداشته و هیچ‌گاه قصد اشغال سرزمین‌های دیگری را هم نداشته است.

وی گفت: در این خصوص برخی کشورهای همسایه از جمله برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فریب رژیم بعث عراق را در سال های جنگ تحمیلی خوردند و ارتباط خود را با ایران تحت تاثیر آن موضوع قرار دادند.

دستمالچیان با بیان اینکه متاسفانه اکثر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تابع نظرات آمریکا هستند، افزود: البته به دلیل چراغ سبزی که این کشورها به امریکا دادند و حضور گسترده نظامی آمریکا در این منطقه شاهد ناامنی خلیج فارس هستیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهارداشت: در همین راستا برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس فکر می کنند با آوردن کشورهای بیگانه فرامنطقه ای می‌توانند امنیت خود را تضمین کند اما امنیت نه وارداتی است نه خریدنی، بلکه امنیت می تواند در چارچوب همکاری های دسته جمعی یک منطقه شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه روابط میان ایران با کشورهای همسایه فراز و فرودهایی داشته است، بیان کرد: به طور مثال افغانستان مدتی آن کشور درگیر جنگ‌های داخلی و بی‌ثباتی بود و نمی توانست ارتباط خوبی میان تهران و کابل برقرار شود، اما در مجموع رابطه میان ایران با کشورهای آسیای میانه و قفقاز، پاکستان، عراق جدید، ترکیه و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، عمان و قطر نشان دهنده این است که ایران در ارتباطات خود ثبات قدم داشته است.

دستمالچیان بیان کرد: حتماً رابطه میان ایران و عراق کنونی بسیار متفاوت تر از زمانی است که رژیم بعث و صدام در رأس آن کشور بودند و مانع از شکل‌گیری چنین رابطه ای شدند.

سفیر پیشین ایران در اردن افزود: با توجه به اینکه ایران دارای موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک است، به عنوان حلقه وصل میان منطقه غرب آسیا و اروپا به حساب می آید. 

وی گفت: از زمان گذشته جاده استراتژیک راه ابریشم از ایران عبور می کرد و الان هم کریدور جنوب به شمال و اتصال خلیج فارس با کشورهای آسیای میانه و قفقاز مزیت ویژه ای را برای ما به همراه دارد. 

دستمالچیان تصریح کرد: امروز هم شاهد هستیم که در احیای جاده جدید راه ابریشم که از سوی چین در حال پیگیری است بخش مهمی از آن جاده، چه ریلی و چه زمینی از ایران می گذرد. پاکستان از طریق ایران به شکل ریلی در حال اتصال به اروپا است یا اینکه ایران از طریق بصره می‌تواند به سواحل مدیترانه دسترسی داشته باشد.

این دیپلمات پیشین ایران اضافه کرد: علاوه بر اینها، کریدور هوایی که ایران برای پرواز هواپیماهایی از شرق به غرب یا از شمال به جنوب و بالعکس در حرکت هستند دارد یک موقعیت خاص و کم نظیر را برای ما ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: بنابراین ایران با توجه به برخورداری از منابع غنی معدنی، منابع اقتصادی و نفتی و موقعیت سرزمینی می‌تواند نقش موثر و تعیین کننده ای در تنظیم روابط با کشورهای همسایه و منطقه ای داشته باشد به خصوص الان که در زمینه خدمات فنی و مهندسی حرف های زیادی را برای گفتن دارد و پروژه های بسیاری را در زمینه های راه سازی و سدسازی و انتقال تکنولوژی به کشورهای اطراف می تواند داشته باشد.

دستمالچیان اظهارداشت: این اقدام امروز در عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه در حال انجام است و می‌تواند صادرات کالا و خدمات داخلی به شکل گسترده تری هم صورت بگیرد، منتها مشکل اصلی این است که ساختار زیربنایی برای این امر وجود ندارد.

سفیر پیشین ایران در لبنان ادامه داد: به تعبیر دیگر دستگاهی وجود ندارد که بتواند تنظیم کننده ارتباطات اقتصادی و تجاری ما با کشورهای مختلف باشد.

وی بیان کرد: نمایندگی های خارج از کشور ما هم دچار ضعف نیروی انسانی هستند که باید بیش از پیش مورد توجه و تقویت قرار بگیرند و همانطور که رئیس مجلس شورای اسلامی هم اخیراً به آن اشاره کرد، وزارت خارجه باید یک نقش اساسی و بسیار مهم تری در این زمینه ایفا کند.

دستمالچیان تصریح کرد: اگر زیرساخت های لازم جهت صادرات و افزایش تجارت ایران با کشورهای مختلف ایجاد شود زمینه ارتقای همکاری‌ها و تبادلات تجاری ما با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای فراهم است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: احیای کریدور ترانزیتی شمال به جنوب برای ما میتواند بسیار سود آور باشد و مزیت خوبی برای تجارت ما به حساب آید.

وی گفت: امیدوار هستیم که دولت آینده بتواند در این زمینه گام های عملیاتی برداشته و زمینه تسهیلات صادرات کالاهای داخلی را بیش از پیش فراهم کند.

دستمالچیان ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که دولت آینده باید در زمینه سیاست خارجی مورد توجه قرار دهد تقویت نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است و به خصوص اینکه سفرایی که برای کشورهای منطقه تعیین می شوند حتماً باید سفرای کار آزموده و آگاه به مسائل اقتصادی و آشنا به توان کشور باشند.

این دیپلمات پیشین کشورمان بیان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که حتماً لازم است انجام بگیرد امضای توافق نامه های متعدد تجاری و برگزاری دائمی نمایشگاه های کالاهای ایرانی در کشورهای منطقه است.

وی بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم که امروز وجود دارد شناخت بسیار پایینی است که از تولیدات و محصولات ایرانی از طرف کشورهای منطقه ای وجود دارد. در این موضوع می توان با برگزاری نمایشگاه های متعدد سالانه گام های موفق و عملیاتی برداریم.

دستمالچیان افزود: با توجه به تجربه شخصی خودم در کشورهای محل مأموریتی که حضور داشتم یعنی لبنان و اردن، با برگزاری نمایشگاه های اقتصادی تجاری_صنعتی به این نتیجه رسیدیم که این قبیل نمایشگاه ها با استقبال بی نظیری از سوی مردم و فعالان اقتصادی آن کشورها مواجه می شود و شناخت آگاهی آنها را نسبت به توان و ظرفیت های داخلی ایران افزایش می هد.

سفیر پیشین ایران در لبنان در پایان خاطرنشان کرد: استقبالی که از نمایشگاه های ایران در لبنان و اردن صورت گرفت نشان داد که ملت های منطقه دوستدار ما هستند و اگر ما بتوانیم توان و ظریفت های داخلی خود را به آنها به درستی نمایان کنیم، اتفافات بهتری را شاهد خواهیم بود.

کد خبر: 1091755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =