خنثی‌سازی تحریم مسئله اصلی دانشگاه‌ها نیست

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان معتقد است موضوع خنثی سازی تحریم، مسئله اصلی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌های کشور نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، موضوع مسئله محوری دانشگاه‌ها را می‌توانیم یکی از موضوعات پر و بحث جدل نظام آموزش عالی کشور قلمداد کنیم. موضوعی که همواره یکی از دغدغه‌های سکانداران وزارت علوم بوده و شواهد نشان می‌دهد که باوجود تلاش‌های متعددی که در این حوزه صورت گرفته، هنوز آنطور که باید و شاید نتوانسته‌ایم آن را محقق کنیم. درحالی که اگر دانشگاه‌های کشور بتوانند ارتباط بهتری با مسائل و مشکلات کشور داشته باشند، علاوه بر حل مشکلات با نگاه علمی و تخصصی، شاهد بلوغ پژوهشی در سطح جامعه خواهیم بود.

در همین ارتباط، میثم نظری مدیرعامل شرکت پیشگامان نوین افزار ثریا که یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس  است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به آخرین فعالیت‌ها و دستاوردهای این شرکت در حوزه حل مسائل کشور، اظهارکرد: شرکت ما در زمینه خدمات حقوقی فعالیت دارد که در همین حوزه، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم که خدمات حقوقی را به صورت سیستمی و هوشمند بدون نیاز به وکلا ارائه می‌دهد. درواقع دانش و تجربه وکلا و قضات را به صورت طبقه بندی شده به کل کشور ارائه می‌دهد.

وی افزود: این سامانه علاوه بر ارائه مشاوره حقوقی به افراد، اسناد حقوقی مانند شکواییه، دادخواست، اظهارنامه و هرنوع سند حقوقی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. افراد می‌توانند با ورود به این سامانه سوالات و ابهامات خود را به صورت آنلاین در سامانه مطرح کنند  و پس از مشخص شدن موقعیت، خدمات حقوقی را دریافت کنند. درحال حاضر از این سامانه رونمایی شده و در اختیار عموم قرار دارد.

نظری در ادامه با اشاره به نقش مراکز فناور و شرکت‌های دانش بنیان در زمینه خنثی سازی تحریم‌ها گفت: کشور در شرایط فعلی در زمینه خدمات حقوقی با ضعف جدی مواجه است؛ به همین دلیل برای رفع این مشکل فعالیت‌های زیادی را در دستور کار قرار داده‌ایم. متاسفانه تاکنون خنثی سازی تحریم، مسئله اصلی دانشگاه‌ها نبوده است؛ در غیر این صورت باید اقدامات متعددی در زمینه حقوق بین الملل و احقاق حقوق ملت ایران در زمینه‌های مختلف انجام می‌شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: اگر مسئله اصلی دانشگاه‌ها خنثی سازی تحریم بود، قطعا می‌توانستیم با استفاده از قوانین بین المللی، نسبت به دور زدن تحریم و طرح دعوا علیه تحریم کنندگان، اقدامات بسیار زیادی انجام دهیم. این موضوعات از جمله مواردی محسب می‌شود که دانشگاه‌ها کمتر به آن‌ها ورود پیدا کرده‌اند که البته می‌توانستیم توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به دلایل وجود این ضعف در دانشگاه‌ها افزود: متاسفانه مسئله پژوهشی دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله پایان نامه‌ها، رساله‌ها، مقالات، تحقیقات و...، خنثی سازی تحریم نبوده است. درواقع دانشگاه‌ها در فعالیت‌های پژوهشی خود به مسائل و مشکلات موجود در جامعه نمی‌پردازند و به مشکلات کشور به عنوان یک مسئله پژوهشی نگاه نمی‌کنند. به بیان دیگر، موضوع تحریم یکی از مسائل اصلی کشور محسوب می‌شود اما در دانشگاه‌ها به عنوان موضوعی فرعی به آن نگاه شده است.

نظری در پاسخ به سوالی درباره تاثیر سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در تغییر نگاه پژوهشی دانشگاه‌ها بیان کرد: قطعا قانون گذاری و سیاست گذاری نیز در این مسئله موثر است اما بیشتر مشکلات به حوزه عملکرد و اجرا وابسته است. البته اگر قانون گذاران بتوانند دانشگاه‌های کشور را به ارتباط با مشکلات و مسائل واقعی کشور ملزم کنند، قطعا شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود. به عنوان مثال، دانشگاه‌های کشور باید با دستگاه‌هایی مانند وزارت خارجه و وزارت صنعت مرتبط شوند، تا بتوانند مسائل و مشکلات کشور را تبدیل به موضوعات پژوهشی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =