دیپلمات آمریکایی: لغو تحریم ها در گرو بازگشت ایران به برجام است!

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا مدعی شد مادامی که ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل نکند؛ واشنگتن از بار فشار و تحریم های خود نخواهد کاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از تایمز اسرائیل؛ «برت مک گورک» هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در مسائل مربوط به غرب آسیا و شمال آفریقا، با حضور در جمع رهبران یهودی جامعه آمریکا مدعی شد تا وقتی ایران به تعهدات برجامی بازنگشته، تحریم‌ها به قوت خود باقی است.

به ادعای وی، مادامی که قدرت‌های جهانی و ایران به توافقی برای بازگشت به برجام دست نیافته اند؛ واشنگتن هیچیک از تحریم‌های ضدایرانی را لغو نخواهد کرد.

وی در ادامه این ادعا افزود: مادامی که (در مذاکره) به جایی نرسیم و به تعهدی محکم دست نیابیم؛ کاملاً واضح است تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران محدود نشود، جنبه‌های مسئله‌ساز (برنامه هسته‌ای ایران) معکوس نشود و مجدداً به مسیر اصلی بازنگردد، ما هیچ‌گونه فشاری را برنخواهیم داشت.

مک گورک که در کارنامه حرفه‌ای خود سابقه نمایندگی ویژه آمریکا در ائتلاف ادعایی ضد داعش و مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا را دارد؛ در خصوص فرایند مذاکرات کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: راه بسیار طولانی در پیش داریم و این فرایندی پیچیده است اما قرار نیست ایالات متحده صرفاً برای ادامه روند کار، از قبل هزینه‌ای پرداخت کند. ما باید از سوی ایران، شاهد یک تعهد بنیادین برای محدود کردن برنامه هسته‌ای اش باشیم تا به این ترتیب بتوانیم به طور کامل (بر برنامه هسته‌ای ایران) بازرسی و نظارت داشته باشیم.

وی در نهایت مدعی شد: در پایان کار، ما باید توانایی حل مسئله را از مسیر دیپلماتیک داشته باشیم. به گمانم این توافق محکم خواهد بود و به ما این اطمینان را می‌دهد که طی سالیان سال چه چشم اندازی پیش رویمان است.

ادعاهای این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تاکید کرده مادامی که آمریکا همه تحریم‌ها را رفع نکند؛ تهران هم تعهدات برجامی اش را به طور کامل اجرا نخواهد کرد.

این آمریکا است که با اقدام یک جانبه خود مبنی بر خروج از برجام، وضعیت را به شرایط فعلی کشاند و دولت بایدن وظیفه دارد تا با لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام، این اشتباه را جبران کند.

انتهای پیام/

مصطفی مسلمی

کد خبر: 1093902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =